دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آذر 1395 - 16:00

10 رویداد مهم جهان در آذر/ از مرگ فرمانده کوبا و آزادی حلب تا ترور سفیر روسیه

تغییر و تحولات جهان، این روزها به ساعت و دقیقه متصل است. از سویی گسترش تروریسم، بحران‌های مختلفی در جهان آفریده و از سوی دیگر، قدرت فضای مجازی باعث شده است تحولات جهانی از یک عملیات تروریستی گرفته تا یک ناآرامی مدنی، انتخابات و ...در کسری از ثانیه از نقطه‌ای از جهان به گوشه‌ای دیگری از آن برسند. خبرگزاری آنا، هر ماه با تشریح 10 رخداد مهم جهانی، نگاهی دوباره به تحولات مهم این ماه دارد.
کد خبر : 143681

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا،‌ آذرماه 1395 منطقه خاورمیانه تبدیل به کانون توجهات جهانی شد. از سویی نیروهای حشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) با تایید پارلمان به عنوان یک تشکل رسمی در عراق پذیرفته شدند. آزادی حلب، تشکیل حکومت جدید لبنان و چندین و چند حادثه مهم باعث شد تا این منطقه تبدیل به سوژه بسیاری از رسانه‌های خبری جهان شود.


در زیر 10 روداد مهم آذر ماه را مشاهده می‌کنید:


1. فعالیت حشد الشعبی در عراق قانونی شد



در حالی که حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق درخواست کرده بود تا قانون حشد الشعبی برای بررسی بیشتر به هیات دولت ارجاع و سپس در پارلمان درباره آن رای‌گیری شود، پارلمان عراق 6 آذر رای‌گیری خود را انجام داد و با پیوستن حشد الشعبی به ارتش و تشکیلات قانونی عراق موافقت کرد. نمایندگان پارلمان عراق با اکثریت آراء به قانون حشد الشعبی رای دادند و بدین ترتیب، تشکل حشد الشعبی می‌تواند زیر نظر شورای عالی امنیتی ملی عراق به‌طور قانونی فعالیت کند.


2. فیدل کاسترو درگذشت



‌فیدل کاسترو، رئیس‌جمهوری سابق کوبا و رهبر انقلاب این کشور در 6 آذر و در سن 90 سالگی درگذشت. کاسترو از یک بیماری روده رنج می‌برد. این بیماری در سال 2006 تشدید و باعث شد تا او قدرت را به برادرش رائول بسپارد. جنازه کاسترو در مراسمی سوزانده شد و خاکسترش پس از سفری سه روزه از هاوانا به شهر سانتیاگو رسید تا در کنار مقبره خوزه مارتی، قهرمان ملی کوبا نگهداری شود. در این مراسم که به صورت خصوصی برگزار شد، خانواده کاسترو و شخصیت‌هایی از کشورهای آمریکای جنوبی حضور داشتند.


3. معرفی وزیران دفاع و امور خارجه ترامپ



11 آذر بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا گفت قطعا ژنرال بازنشسته نیروی دریایی، جیمز متیس را به‌دلیل تجربه‌های وی در زمینه جنگ افغانستان و عراق به عنوان رئیس پنتاگون معرفی خواهد کرد. همچنین در 23 آذر یک مقام ارشد تیم انتقالی دونالد ترامپ گفت: «رکس تیلرسون مدیر شرکت نفتی اکسون موبیل از سوی رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا به‌عنوان وزیر امور خارجه این کشور انتخاب شد.» تیلرسون برخلاف دیگر نزدیکان به ترامپ، دیدگاهی عملگرایانه به مناسبات با ایران دارد؛ این در حالی است که بیشتر مشاوران ترامپ به موضعی ایدئولوژیک درباره ایران اعتقاد دارند.


4. سنا تمدید 10 ساله تحریم‌های ایران را تصویب کرد، اوباما امضا نکرد



11 آذر بود که سنای آمریکا با اکثریت مطلق (99 رأی موافق) تمدید قانون تحریم‌ها علیه ایران را برای یک دوره 10 ساله دیگر تصویب کرد. کنگره اعلام کرد این طرح را تصویب کرده است تا به ایران اعلام کند رئیس‌جمهوری آینده آمریکا توانایی آن را دارد که در صورت نقض برجام از سوی تهران، تحریم‌ها را به سرعت اعمال کند. به‌دنبال این موضوع، در 25 آذر باراک اوباما،‌ لایحه تمدید 10 ساله تحریم های ایران را امضا نکرد. در 23 آذر و به‌دنبال اهمال، تعلل و نقض برجام از سوی آمریکا و پیرو تصمیمات شورای عالی امنیت ملی و هیات نظارت بر برجام، رئیس‌جمهوری دستورهای جداگانه‌ای را خطاب به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی صادر کرد. طبق این نامه به وزارت ‏امور خارجه دستور داده شد نسبت به اجرای مراحل پیش‌بینی شده در برجام برای رسیدگی به موارد ‏نقض، اقدام کند و دیگر پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی لازم را نیز به‌طور جدی معمول دارد.‏


5. پارلمان کره‌جنوبی رئیس‌جمهوری را استیضاح کرد



پارلمان کره‌جنوبی، روز 19 آذر به استیضاح پارک گئون های، رئیس‌جمهوری این کشور رأی داد. گئون های، متهم به مشارکت در یک رسوایی مالی است که از سوی دوست نزدیک او انجام شده است. 234 نفر از نمایندگان 300 نفره مجلس کره به این طرح رای مثبت دادند. در صورتی که فرآیند برکناری گئون های تکمیل شود، او نخستین رئیس‌جمهوری تاریخ سیاسی کره خواهد بود که به این روش از کار برکنار می‌شود.


6. حلب سوریه آزاد شد



دولت سوریه شامگاه 22 آذر اعلام کرد شهر حلب به‌طور کامل آزاد شده است. هم زمان با انتشار اخباری درباره آزادی حلب، مردم سوریه و به ویژه حلب در مناطق غربی این شهر به خیابان ها ریختند و به شادمانی پرداختند. منابع نظامی ساعتی پیش از آزادی این شهر اعلام کرده بودند با تکمیل محاصره نیروهای سوری، حلب در آستانه آزادی کامل قرار گرفته است.


7. دبیرکل جدید سازمان ملل متحد سوگند یاد کرد



آنتونیو گوترش در 22 آذر به‌طور رسمی به‌عنوان دبیرکل جدید سازمان ملل متحد سوگند یاد کرد. او از دیدگاه بسیاری از مقام‌های سازمان ملل متحد فردی با مهارت‌های سیاسی است که می‌تواند میان دیدگاه‌های متفاوت در سازمان ملل متحد به خوبی هماهنگی ایجاد کند. گوترش 67 ساله که پیشتر نخست‌وزیر پرتغال بود، به‌دنبال دستیابی به یک سازش در سوریه و پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور است.


8. سفر یوکیا آمانو به تهران و دیدار با ظریف و روحانی



مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بامداد یکشنبه 28 آذر وارد تهران شد و با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. روحانی در این دیدار گفت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید به همه ابعاد وظایف خود در راستای پایداری برجام عمل کند. آمانو همچنین عصر روز یکشنبه با حضور در وزارت امور خارجه با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد. ظریف و آمانو در این دیدار درباره آخرین وضعیت توافق هسته‌ای و اجرای برجام گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.


9. حکومت جدید لبنان تشکیل شد



28 آذر میشل عون، رئیس‌جمهوری و سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، حکومت جدید این کشور متشکل از 30 وزیر را که از بزرگ‌ترین احزاب و جریان‌های سیاسی و طوایف دینی هستند، تشکیل دادند. دولت جدید از 30 وزیر تشکیل شده، که 3 وزیر بیشتر از دوره گذشته است. در کابینه جدید جبران باسیل به‌عنوان وزیر امور خارجه (نزدیک به عون)، حسن خلیل به‌عنوان وزیر دارایی (معاون جنبش امل)، نهاد مشنوق به‌عنوان وزیر کشور (وابسته به جریان المستقبل) در سمت‌های خود ابقاء شدند.


10. ترور سفیر روسیه در ترکیه



آندری کارلف، سفیر روسیه در ترکیه شب 29 آذر در یک نمایشگاه در آنکارا با شلیک گلوله ترور شد. کارلف در حال سخنرانی در یک نمایشگاه عکس بود که یک مهاجم مسلح به او حمله کرد. فرد ضارب در درگیری در محل حادثه کشته شده است. او پس از شلیک به سفیر روسیه خطاب به وی فریاد می زند که «شما در حلب کشته‌اید و من اینجا شما را می‌کشم.» گفته می‌شود فرد ضارب مرت آلتین تاش، 22 ساله یکی از افسران پلیس ترکیه بوده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته