اولویت واحد علوم و تحقیقات جذب اعضای هیات علمی جوان، متخصص و متعهد است
به گزارش خبرنگار آنا، دکتر علی عباسپور در نشست تبیین سیاستهای آموزشی و پژوهشی واحد علوم و تحقیقات که با حضور معاونان، روسای دانشکدهها و اساتید جذب شده به همت معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، گفت: «واحد علوم و تحقیقات همواره برای حفظ و ارتقای دستاوردهای کمی و کیفی خود درصدد جذب اساتید و اعضای هیات علمی جوان، متخصص و متعهد بوده و هست.»
وی ادامه داد: «بر همین اساس برای جذب اعضای هیات علمی جدید در این واحد دانشگاهی شاخصهای خاص علمی، پژوهشی، فرهنگی و آموزشی مدنظر قرار گرفته است.»
رئیس واحد علوم و تحقیقات با توجه به قوانین و آئین نامههای علمی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی، افزود: «واحد علوم و تحقیقات، دانشگاهی با اولویتهای کیفی بالا است و از اعضای هیات علمی این واحد دانشگاهی انتظار میرود بر این کیفیت بیافزایند.»
وی با توجه به چگونگی ارتقای استادان خاطرنشان کرد: «استادان و اعضای هیات علمی با شاخصهای مختلف مورد ارزیابی قرار میگیرند. واحد علوم و تحقیقات نیز درصدد است تا همچون دانشگاههای معتبر علمی دنیا، پس از گذشت مدت زمان مشخصی از جذب استاد، با توجه به شاخصهای علمی، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی مبادرت به ارتقای استاد مربوطه کند و چنانچه استاد نتواند نمره مناسبی از این ارزیابی به دست آورد، ادامه همکاری با این دانشگاه برای ایشان امکانپذیر نخواهد بود.»
عباسپور گفت: «منابع علمی و تحقیقاتی قابل توجهی برای برداشت استادان، دانشجویان و محققان در واحد علوم و تحقیقات وجود دارد تا بتوان هم به جامعه خدمت رساند و هم درآمدزایی کرد.»
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی واحد علوم و تحقیقات نیز بیان کرد: «یکی از اهداف برگزاری این نشست علاوه بر هماهنگی بیشتر بین اساتید و دانشگاه، آشنایی و آگاهی از انتظارات دانشگاه و اساتید با یکدیگر است.»
دکتر ساسان بابایی کفاکی افزود: «واحد علوم و تحقیقات از اعتبار علمی و تحقیقاتی ویژهای برخوردار است که امیدوارم با تلاش شما اساتید که از بین ۳۰۰۰ متقاضی فعالیت در این واحد، انتخاب شدهاید، بر این اعتبار بیفزایید.»
بابایی گفت: «اکنون حدود ۱۱۱۵ استاد تمام و نیمه وقت در این واحد مشغول به فعالیت هستند، که از این میان ۵۵۰ نفر با درجه استادیاری، ۲۰۰ نفر با درجه دانشیاری و ۲۴۰ نفر با درجه استادی هستند. علاوه بر این هر سال حدود ۱۱۰۰ استاد هم بصورت مدعو در این واحد مشغول به فعالیت هستند.»
وی تصریح کرد: «بیش از ۴۵ هزار دانشجو در واحد علوم و تحقیقات مشغول به تحصیل هستند که از این میان ۱۰ هزار دانشجو در مقطع کارشناسی، ۲۵ هزار دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۰ هزار دانشجو در مقطع دکتری تخصصی هستند.»
بابایی خطاب به حاضران ادامه داد: «مطالعه قوانین و بخشنامههای آموزشی در دو حوزه دانشجویی و اساتید میتواند در پیشرفت و ارتقای شما و به تبع آن دانشگاه نقش موثری داشته باشد. پس توصیه میکنم این قوانین و بخشنامهها را بصورت دورهای مطالعه کنید تا از تغییرات احتمالی باخبر شوید.»
معاون دانشجویی و فرهنگی واحد علوم و تحقیقات نیز در این همایش به ماموریت و نقش دانشگاه در جامعه پرداخت و گفت: «یکی از دیدگاههای مطرح این است که دانشگاه صرفا محلی برای آموزش است تا دانشجویان در رشته تخصصی خود ماهر و جذب بازار کار شوند. اساتید هم به تبع این دیدگاه باید همه زمان خود را صرف آموزش و ارتقاء مهارت دانشجویان کنند.»
دکتر کرم اله دانشفرد بیان کرد: «دیدگاه دوم و غالب بر انسجام نظام آموزشی و پرورشی دانشگاهها تاکید دارد. با توجه به این دیدگاه، دانشگاه محلی برای تعلیم و تربیت است و پژوهش به اندازه آموزش دغدغه و مورد توجه است.»
معاون دانشجویی و فرهنگی واحد علوم و تحقیقات به آیاتی از قرآن کریم که در آن بر مقوله تربیت و آموزش تاکید شده، پرداخت و افزود: «یکی از ماموریتهای استاد و معلم این است که به انسانها کمک کنند تا خود را دوباره متولد و تربیت کنند.»
دانشفرد با توجه به آیین نامه استخدامی اظهار کرد: «گزیینش علمی که منطبق بر مباحث آموزشی، پژوهشی و علمی افراد است و گزینش عمومی که ناظر بر تواناییهای تربیتی اساتید است معید تاکید بر توام بودن آموزش و تربیت در دانشگاه است.»
به گفته وی اساتید باید الگو، مشاور و سرمشق، با انصاف و عادل، فرصت ساز برای دانشجو، مدیر و مدبر باشند.
دانشفرد گفت: «باید به دانشجویان فلسفه و هدف از زندگی آموزش داده شود. مهارتهای استنباط، استدلال و استنتاج باید در دانشگاهها از طرف اساتید آموزش داده شود.»
وی خواستار همکاری و مشارکت اساتید با کانونهای و نشریات دانشجویی شد و ادامه داد: «معاونت دانشجویی و فرهنگی واحد علوم و تحقیقات آماده همکاری با اساتید برای برگزاری نشستهای تخصصی یا کرسیهای نظریهپردازی است.»
معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات نیز در این نشست گفت: «معتقدم حرکت در مسیر آموزش و پژوهش دو وظیفه اصلی و مهمی است که بر عهده تمامی اساتید نهاده شده است.»
دکتر محمدحسین مدرسی با بیان اینکه در بحث آموزش روال کار مشخص و به نوعی ثابت است، افزود: «پژوهش و فعالیتهای مرتبط با آن ارتباط مستقیمی با میزان علاقمندی هر فردی دارد. معتقدم فعالیتهای پژوهشی است که نشان دهنده درجه علمی هر فرد و وجه تمایز وی با سایرین است.»
مدرسی ادامه داد: «به عنوان یک استاد فعالیتهای گوناگونی در بعد پژوهشی برعهده دارید، یکی از این فعالیتها، مسائل و مباحث مرتبط با پایان نامهها است. تمرکز بر تمامی مراحل پایان نامه از آغاز تا نتیجه گیری، هدایت و راهنمایی آنها به سمت ثمربخشی و کاربردی بودن از جمله مسائلی است که اساتید در فرایند پایان نامهها باید به آن توجه ویژهای داشته باشند.»
وی افزود: «برگزاری جلسات دفاع در شأن دانشگاه و دانشجو، مطالعه قوانین و مقررات پژوهشی، همکاری در پروژهها و طرحهای درون و برون دانشگاهی به ویژه در بحث درآمدزایی نیز از دیگر وظایف پژوهشی است که بر عهده هریک از شما اساتید قرار دارد.»
مدرسی با توجه به حمایت و تأکیدعباسپور در زمینه مسائل پژوهشی ادامه داد: «معاونت پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات آمادگی کاملی برای حمایت از طرحها و تأمین تجهیزات مورد نیاز اساتید دارد و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد بود.»
معاون برنامه ریزی و اقتصاد دانش بنیان واحد علوم و تحقیقات هم گفت: «این معاونت با توجه به سیاستهای دانشگاه آزاد اسلامی در امور برنامه ریزی و درآمد زایی و همچنین چابک سازی چارت سازمانی در شهریور ۱۳۹۴ ایجاد شد.»
دکتر تقی ترابی افزود: «معاونت برنامهریزی و امور اقتصادی دانشبنیان واحد علوم و تحقیقات، مسئول متوازن و متعادل نگه داشتن ساختار سازمانی، هرم سازمانی، طبقه بندی مشاغل و نظارت و بهبود روشهای واحد علوم و تحقیقات و تدوین ساز و کارهایی است که سبب رونق اقتصادی و تأمین منابع پایدار درآمدی غیر شهریهای در این واحد است.»
ترابی تصریح کرد: «اهم فعالیتها در این معاونت بر پایه سه محور برنامه و بودجه، تعالی سازمانی و آموزشهای آزاد (مشتمل بر توانمندسازی نیروز انسانی، ارزیابی عملکر و درآمدزایی) و سرمایه گذاری و دانش بنیان استوار است.»
وی باتوجه به ارتباط دانشگاه و صنعت گفت: «معتقدم باید بحث ارتباط صنعت با دانشگاه را از منظر توسعه علمی و اقتصادی و به تعبیری از منظر اقتصاد کلان و با استفاده از یک رهیافت سیستمی مورد بررسی قرار داد. در یک سیستم ورودیهایی داریم که با اجرای یک سری فرآیند بر روی آنها به خروجیهایی دست خواهیم یافت.»
ترابی تصریح کرد: «ورودیها و سرمایههای دانشگاه شامل ساختمانها، اطلاعات، تجهیزات، نیرو انسانی متخصص و مهمترین آن یعنی دانشجویان است که پس از طی فرایندهای آموزشی، پژوهشی و.... باید به خروجی مناسبی تبدیل شوند. متأسفانه در کشورهای در حال توسعه خروجی سیستم یا بصورت تولید مقالات علمی است که راهی مجلات ISI شده و در عمل به کار فناوری داخلی نمیآید، یا تولید کتاب که عمدتا حاصل کپی برداری علمی است و یا دانش آموختگانی هستند که به دلیل ضعف ساختار صنعتی و دریافت علائم غلط بخش عمده از از آن به کار صنعت نمیآید.»
وی افزود: «حتی خروجی نظام آموزش و پروش نیز نه مناسب برای ورود به آموزش عالی است و نه مناسب برای کار فنی و حرفهای، به تعبیری دیگر، دانشگاه به راه خود و صنایع به راه خود میروند. دلیل این امر هم در کل نظام اقتصادی این کشورها است که یک نظام پویا، زنده، فعال و باز نیست. بلکه ایستا، بسته و کند است.»
ترابی تصریح کرد: «هدف یک سیستم پویا، ایجاد ارتباط نظاممند و فعال بین دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی با بنگاههای اقتصادی و بخشهای توسعهای کشور است. که در این راستا نیازمند دانشگاههای نسل سوم که همان دانشگاههای کارآفرینند هستیم.»
وی خاطرنشان کرد: «برگزاری استارت آپها در راستای توانمند سازی و آشنایی اعضای هیأت علمی با رویدادهای کارآفرینی، برگزاری دورههای تخصصی کوتاه مدت و فنی و حرفهای، Singularity university از جمله برنامههای آینده این معاونت است.»
انتهای پیام/