دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 ارديبهشت 1394 - 11:25

کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس تصویب شد/ مخالفان و موافقان طرح چه گفتند؟

کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، پس از استماع سخنانان مخالفان و موافقان طرح با 149 رأی موافق به تصویب نمایندگان رسید.
کد خبر : 14180

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز -چهارشنبه 2 اردیبهشت- کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس را با 149 رای موافق، 69 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند.


در جریان بررسی کلیات این طرح، مهدی دواتگری، شکرخدا موسوی و سیدمحمدسادات ابراهیمی به عنوان مخالف و علی مطهری، حسین گروسی و محمدعلی مقیمی به عنوان موافق به ایراد سخن پرداختند.


مجید انصاری: استانی شدن انتخابات مجلس ممکن است حضور قومیت‌ها و مذاهب را کمرنگ کند


مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری درباره نظر دولت درمورد طرح استانی شدن انتخابات مجلس، گفت این طرح امروز در جلسه دولت مطرح شد و دولت با آن مخالفت کرده است.


وی افزود: اصل استانی شدن انتخابات مجلس چه بسا اگر در موقعیت مناسب و وقت کافی با ارائه یک لایحه یا طرحی جامع و پخته این موضوع بررسی شود، بهتر خواهد بود. طرح مذکور اشکالات متعددی دارد. این طرح در حقیقت استانی محض نیست بلکه تلفیقی از شهرستانی و استانی است.


معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: محاسن استانی شدن انتخابات مجلس که می‌تواند وجود داشته باشد با ترکیب شهرستانی - استانی از بین رفته است و مشخص نشده اگر در یک شهرستان صلاحیت کاندیدا رد شد و فرد دیگری هم برای کاندیداتوری وجود نداشت و یا نماینده یک شهرستان بعد از برگزاری انتخابات استعفا داد یا فوت کرد، آیا در مرحله بعد برای محدوده آن شهرستان انتخابات برگزار می‌شود یا در کل استان باید انتخابات برگزار شود؟ مثلا اگر چنین اتفاقی برای استان تهران بیفتد با این وسعت و جمعیت باید در کل استان تهران انتخابات برگزار کنیم.








برای مردم استانی انتخاب کردن نمایندگان‌شان دشوار خواهد بود

انصاری در ادامه تصریح کرد: اگر انتخابات استانی برگزار شود کار بسیار دشواری است و مردم شاید در مرحله دوم انگیزه‌ای برای شرکت در انتخابات نداشته باشند و البته هزینه زیادی نیز نیاز دارد،‌ اگر بخواهیم به صورت شهرستانی هم برگزار کنیم بنابراین دیگر ارائه این طرح موضوعیت ندارد.


وی تأکید کرد: برای مردم استانی انتخاب کردن نمایندگان‌شان دشوار خواهد بود، مردم برای شناسایی افراد برای رأی دادن نیز با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند چرا که استان سطح وسیعی را در برمی‌گیرد.


وی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع مسائل سیاسی - امنیتی هم دور از توجه نمایندگان مجلس نباید باشد، ما کشوری دارای قومیت‌ها، مذاهب و زبان‌های مختلف هستیم که در شرایط فعلی همه این قومیت‌ها و مذاهب حداقل یک نماینده در مجلس دارند، استانی شدن انتخابات مجلس ممکن است این موضوع را دچار اخلال کند و انسجام ملی خدشه‌دار شود.


علی مطهری: طرح استانی شدن انتخابات از خرید و فروش احتمالی آرا جلوگیری می‌کند


علی مطهری نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی در موافقت با این طرح گفت: امروز نمایندگان مجلس مجبورند به مشکلات شخصی موکلان خود بپردازند و این در حالی است که وظیفه نمایندگان این نیست، حتی گاهی نمایندگان ناچار به شرکت در مراسم ترحیم خانواده‌های موکلان خود هستند و این در حالی است که در اصول 71 تا 99 قانون اساسی وظیفه نمایندگان قانونگذاری و نظارت بر اجرای آن است.


نماینده تهران در مجلس ادامه داد: گاهی فشارهای کاری سنگینی به نمایندگان شهرستان‌ها وارد می‌شود که نتیجه آن این است که طرح‌ها و لوایح مورد مطالعه نمایندگان قرار نگیرد و بخشی از بار کار شوراهای شهرستان و روستاها و همچنین مسئولیت‌های مسئولان شهرستانی به دوش نمایندگان افتاده است، بنابراین باید وضعیت موجود اصلاح شود.


وی در تشریح مزایای طرح مذکور گفت: این طرح باعث می‌شود نمایندگان در زمینه قانونگذاری وقت بیشتری داشته باشند و وقت خود را صرف مسائل کلان، ملی و استانی کنند که این موضوع ارتقای سطح کاری مجلس را در پی خواهد داشت. همچنین از خرید و فروش احتمالی آرا در حد بالایی جلوگیری می‌کند، زیرا خرید و فروش آرا در حوزه استانی کار بسیار مشکلی است.


مطهری تاکید کرد: طرح مذکور باعث می‌شود که از وعده‌های محلی کاندیداها در جریان انتخابات جلوگیری شود و همچنین از اینکه یک نماینده به دلیل رأی‌های طایفه‌ای چند دوره نماینده مجلس شود، جلوگیری می‌کند و نتیجه آن ایجاد احزاب قوی و تشکیل اتاق فکرهایی است که می‌توانند کاندیدا در انتخابات معرفی کنند.








پرداختن به مسائل جزئی باعث شده وقت نمایندگان برای انجام امور نمایندگی خود کم شود

این نماینده مردم در مجلس ایجاد وحدت بیشتر بین نمایندگان استانی از مزایای دیگر این طرح دانست و اظهار کرد: طرح استانی شدن انتخابات مجلس باعث کاهش حضور مردم در انتخابات نمی‌شود و با اصل قانون اساسی تناقضی ندارد، چون در اصل 62 قانون اساسی، شرایط و کیفیت انتخابات را قانون تعیین می‌کند. البته در طرح مذکور کاستی‌هایی وجود دارد که در صورت تصویب کلیات می‌توان به صورت دوشوری آنها را بررسی کرد.


مطهری گفت: طرح استانی شدن انتخابات مجلس باعث تقویت مجامع استانی خواهد شد و این موضوع که نمایندگان طرح را به نفع خود در مجلس مطرح کرده‌اند، یک سخن گزاف است. بنابراین تقاضای رأی مثبت به کلیات را دارم.


دواتگری: نامزدهای انتخابات با اجرایی شدن این طرح مجبور به وصل شدن به صاحبان قدرت و ثروت می‌شوند


مهدی دواتگری نماینده مراغه و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مخالفت با کلیات مذکور بار مالی را یکی از دلایل مخالفت خود با این طرح عنوان کرد و گفت: نامزدها با اجرایی شدن این طرح مجبور به وصل شدن به صاحبان قدرت و ثروت می‌شوند و همین موضوع چالش‌های فراوانی را برای مجلس ایجاد خواهد کرد.


نماینده مردم مراغه قطع ارتباط مردم با نمایندگان را دیگر آسیب طرح استانی شدن انتخابات برشمرد و یادآور شد: یک بار در مجلس هفتم این طرح مطرح شد که شورای نگهبان با آن مخالفت کرد. به همین دلیل ما باید این موضوع را در ارائه رای خود مدنظر قرار دهیم.


گروسی: در نوع کنونی مجلس نماینده مجبور است به بسیاری از امور غیر از وظایفش بپردازد


حسین گروسی نماینده شهریار و عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز در موافقت با این طرح، گفت: در شرایطی که کشور ما می‌تواند برای 150 میلیون نفر فرصت اشتغال ایجاد کند ما هر روز شاهدیم که بسیاری از مراجعین به دفاتر نمایندگان جوانانی هستند که جویای شغل هستند. نماینده مجبور است به بسیاری از امور غیر از وظایفش بپردازد تا مشکل مردم برطرف شود.


وی افزود: در حال حاضر وظایف بسیاری بر دوش نمایندگان است که شاید با استانی شدن انتخابات این وظایف تفکیک شود و نماینده بهتر بتواند در سطح ملی فعالیت کند.


نماینده شهریار، خاطرنشان کرد: این طرح علیرغم اعتقاد بسیاری باعث بروز اختلافات قومیتی نمی‌شود.


موسوی: طرح استانی شدن انتخابات منفعتی برای استان‌ها ندارد


سیدشکرخدا موسوی نماینده اهواز و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، نیز نماینده‌ دیگری بود که در مخالفت با کلیات طرح مذکور سخنرانی کرد و گفت: امروز مشکلات زیادی وجود دارد که می‌توان به آنها پرداخت، بهتر است در زمانی که مردم با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند ما ارائه این طرح را به دوره بعد واگذار می‌کردیم و رفع آن مشکلات را در اولویت خود قرار می‌دادیم.


وی با بیان اینکه «طرح استانی شدن انتخابات منفعتی برای استان‌ها ندارد»، تصریح کرد: امروز ما چه بخواهیم چه نخواهیم مردم مشکلات خود را با نمایندگان در میان می‌گذارند. به همین دلیل مطمئن باشید که اگر این طرح به تصویب برسد ارتباط مردم با نمایندگان قطع خواهد شد.


نماینده اهواز ادامه داد: اگر قرار است طرح استانی شدن انتخابات مجلس در آینده هم دنبال شود باید کار پژوهشی گسترده بر روی آن انجام شود تا در نهایت طرح مطلوبی به صحن علنی ارائه و به تصویب نمایندگان برسد.


موسوی طرح استانی شدن انتخابات را عاملی برای ایجاد حساسیت‌های قومی دانست و گفت: شورای نگهبان همانند مجلس هفتم با این طرح مخالفت خواهد کرد.


مقیمی: طرح استانی شدن انتخابات باعث ارتقای سطح کیفیت قانونگذاری می‌شود


احمدعلی مقیمی نماینده بهشهر و کمیسیون عمران نیز به عنوان آخرین موافق کلیات استانی شدن انتخابات، پشت تریبون مجلس قرار گرفت و گفت: این طرح از مجلس پنجم در دستور کار بوده تا در نهایت به مجلس نهم رسیده است و در هر مرحله ایراداتی در مورد آن مطرح می‌شد.


وی ادامه داد: این طرح ایرادات گذشته را برطرف کرده و کاندیداها با پشتوانه رای حوزه‌های انتخابیه و استان وارد مجلس می‌شوند و می‌توانند بهتر به کارهای ملی و امور نمایندگی بپردازند.


مقیمی تأکید کرد: این طرح باعث ارتقای سطح کیفیت قانونگذاری می‌شود.


سادات ابراهیمی: استانی شدن انتخابات مجلس ارتباط بین مردم و نمایندگان قطع را می‌کند


سیدمحمد سادات ابراهیمی نماینده شوشتر و عضو کمیسیون کشاورزی، نیز به عنوان آخرین مخالف کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس، گفت: بنده جزو طراحان این طرح بودم اما به دلیل تغییرات بنیادینی که در کمیسیون تخصصی بر روی طرح اتفاق افتاد من هم به مخالفان طرح پیوستم.


وی با بیان اینکه با استانی شدن انتخابات مجلس مردم فراموش خواهند شد، گفت: در چنین وضعیتی منابع بر اساس نیازها توزیع نمی‌شود و آنگاه باندهای قدرت و ثروت با پول‌های کثیف وار معرکه خواهند شد.


سادات ابراهیمی حمایت از مردم را عاملی برای افزایش اقتدار نظام دانست و تصریح کرد: با استانی شدن انتخابات مجلس ارتباط بین مردم و نمایندگان قطع و در پی آن حمایت از مردم کاهش می‌یابد.


نماینده شوشتر در مجلس، اضافه کرد: می‌گویند با استانی شدن انتخابات مجلس می‌توان به کارهای کلان پرداخت، اما مگر امروز نمی‌توان کارهای کلان پیگیری کرد،‌در واقع امروز هم می‌توان نگاه کلان داشت و تمامی این مسائل به نگاه نمایندگان بستگی دارد.


نماینده مردم شوشتر با بیان اینکه شورای نگهبان به طرح استانی شدن انتخابات مجلس ایراد خواهد گرفت،‌گفت: ما امروز برنامه‌ای برای رفع دغدغه‌های شورای نگهبان در این طرح نداشتیم و همین موضوع باعث رد دوباره طرح خواهد شد.


لاریجانی: کمیسیون شوراها با سرعت این طرح را بررسی کند


پس از تصویب رأی‌گیری و تصویب کلیات طرح استانی شدن انتخایات مجلس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: یکسری نکات را معاونت قوانین در مورد این طرح مطرح کرده است که این موارد در اخطارهای نمایندگان نیز مورد اشاره قرار گرفت از این رو اگر نمایندگان موافق باشند این طرح مجددا به کمیسیون شوراها برای اصلاح این موارد ارجاع داده می‌شود.


وی افزود: ما از کمیسیون شوراها می‌خواهیم که ظرف دو هفته این موارد و ابهامات را بررسی و مجددا به مجلس ارائه دهد ما نیز سریع این طرح را در دستور کار مجلس قرار می‌دهیم.


رئیس مجلس از کمیسیون شوراها خواست که با سرعت مجددا این طرح را بررسی کند و اظهارات نمایندگان و نظرات دولت را در رفع ابهامات لحاظ کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته