دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آذر 1395 - 11:54
رئیس سازمان بهزیستی کشور خبر داد

تقویت و توسعه مدارس دوستدار زندگی در کشور/ 23 درصد جمعیت کشور مبتلا به اختلالات روحی و روانی هستند

رئیس سازمان بهزیستی کشور از اجرای برنامه توانمندسازی دانش آموزان در تغییر سبک زندگی با همکاری آموزش و پرورش خبر داد و گفت: در 31 استان کشور و در هر استان 10مدرسه به صورت پایلوت تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند.
کد خبر : 141774

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور در همایش ملی سیاست‌گذاری اجتماعی در حوزه خانواده گفت: 23 درصد جمعیت بین 15 تا 60 سال کشور دچار نوعی اختلال روحی روانی هستند و خانواده یکی از حوزه‌هایی است که بیشترین فشار روحی و روانی را به افراد تحمیل می‌کند. مرگ، جدایی، ناسازگاری و بی‌وفایی جزء 6 عامل اصلی تاثیرگذار در افزایش فشارهای روحی روانی بر افراد محسوب می‌شوند.


وی افزود:‌ تغییر در عوامل محیطی، تغییر در ساختار و سبک زندگی، استفاده غیر فنی و غیر تخصصی از فضاهای مجازی و از سویی ضعف و بی‌توجهی به تغییر سبک زندگی و عدم نگاه فرآیند محور، شرایطی را فراهم آورده که هم اکنون دو میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار در کشور زندگی می‌کنند.


محسنی بندپی ادامه داد: 350 هزار نفر از زنان به دلیل از کار افتادگی، زندانی بودن و یا ترک شوهر، یک میلیون و 750 زن در اثر فوت همسر، 250 هزار زن بر اثر طلاق و جدایی و 135 هزار زن به دلیل ازدواج نکردن، سرپرستی خانواده را بر عهده دارند.


وی یادآور شد: بر اساس آمارهای موجود 90 درصد طلاق‌ها در فاصله بین 3 تا 5 سال اول زندگی اتفاق می‌افتد بر همین اساس همه نهادهای مسئول و دستگاه‌های اجرایی باید در راستای افزایش مهارت‌های زندگی، افزایش آستانه تحمل و افزایش زمان گفت‌وگو در خانواده تلاش کنند.


رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: خوشبختانه حاکمیت و دولت در برنامه‌های خود به این موضوع با عنوان یک استراتژی و راهبرد مهم توجه داشتند همچنین در راستای روشن شدن سلامت اجتماعی و سیاست‌های اجتماعی در حوزه قانونگذاری تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است.


وی یادآور شد: سازمان بهزیستی کشور یک سازمان خانواده محور است که در راستای حمایت از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست، حمایت از آسیب‌دیدگان اجتماعی، حمایت از زنان سرپرست خانوار و اجرای برنامه اورژانس اجتماعی گام‌های مثبتی برداشته است.


محسنی بندپی، بهزیستی را بزرگ‌ترین سازمان اجتماعی خانواده محور دانست و ادامه داد: برهمین اساس این سازمان توسعه اقدامات پیشگیرانه، ترویج مشاره ازدواج و خانوده، آموزش‌های دوران عقد، آموزش‌های جنسی همسران و آموزش فرزند پروری را در دستور کار خود دارد زیرا اولویت اصلی سازمان بهزیستی کشور پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی است.


وی با انتقاد از ضعف نظام آموزشی کشور در آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان گفت: سازمان بهزیستی در نظر دارد مدرسه دوستدار زندگی را تقویت کرده و در راستای تقویت مهارت‌های زندگی در مقاطع مختلف تحصیلی فعالیت کند به طوری که هم‌اکنون این برنامه‌ها در 10 مدرسه در هریک از 31 استان کشور به صورت پایلوت اجرا می‌شود.


رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: باید بستر و امکانات مناسب را برای استفاده از ظرفیت‌های جامعه فراهم کنیم زیرا ما هنوز نتوانسته‌ایم به درستی از این پتانسیل و ظرفیت بهره‌مند شویم و از فرهنگ غنی دینی خود در راستای آموزش سبک زندگی استفاده کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته