دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آذر 1395 - 08:06
سرمربی سابق تیم ملی تکواندو در گفت‌وگو با آنا؛

ملاک موفقیت در تکواندو علاقه «پولادگر» و «ذوالقدر» شده است/ مقانلو برای دوم بودن در تیم ملی مناسب است/ سرمربی دانشگاه آزاد از مهماندوست بهتر است

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو گفت: خیلی‌ها در ایران بهتر از پولادگر هستند که به آنها فرصت کار داده نمی‌شود.
کد خبر : 141769

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، رقابت‌های تکواندو فینال گرندپری باکو آذربایجان در حالی به پایان رسید که تیم ملی تکواندوی ایران تنها یک مدال طلا توسط سجاد مردانی به دست آورد و دیگر ملی‌پوشان در همان دورمقدماتی از گردونه مسابقات حذف شدند.ضمن اینکه روز نخست از بیستمین دوره رقابتهای تکواندو جام جهانی با صعود چهار تیم به مرحله نیمه نهایی و حذف تیم ایران به پایان رسید.


در همین رابطه مرتضی کریمی سرمربی سابق تیم ملی تکواندو گفت: «متاسفانه بعد از المپیک کارشناسی‌های دقیق روی علت‌های باخت تکواندوکاران نشد. فشار روانی که روی کادرفنی و بازیکنان بود، عوامل شکست‌های ملی‌پوشان ما بود. من در مناظره‌ای که با ذوالقدر مدیر تیم‌های ملی داشتم و در تماس‌های مکرری که با مقانلو سرمربی تیم ملی می‌گرفتم خیلی تاکید کردم که برای مسابقات گرندپری باکو تیم دیگری را بفرستید و کادربهتری را بفرستید تا کادری که در المپیک حضور داشته استراحت فکری بیشتری داشته باشد اما متاسفانه کسی به حرف‌های ما توجه نکرد.»


وی ادامه داد: «درست است برای گرندپری افراد دعوت شده باید بروند تا رنکینگ جهانی داشته باشند اما برای رقابت‌های جام جهانی می‌شد با نفرات و کادر دیگری شرکت کنیم. این نه تنها توصیه من که توصیه بسیاری از کارشناسان تکواندو بود، هرچند گوشی بدهکار نبود و کار خودشان را کردند. البته اینها در المپیک هم خودسرانه عمل کردند و هیچ توصیه‌ای را نپذیرفتند. نفراتی که با تیم ملی رفتند از آمادگی به دور بودند. حجی‌زواره در هیچ مسابقه‌ای حاضر نبود. او آمادگی ذهنی لازم را هم نداشت. بهنام اسبقی و ابوالفضل یعقوبی و آرمین هادی‌پور هم با روزهای خوب خودش فاصله داشت. وقتی به صحبت‌های کارشناسان دلسوز گوش داده نمی‌شود، بازتاب آن هم نتایج ضعیفی است که در آذربایجان به دست آمد. سجاد مردانی هم اگر طلا گرفت فقط به خاطر غیرت و تعصب خودش بود، چون او هم دو هفته پیش از شروع اردوی مسابقات تمرین نکرده بود.»


کریمی در واکنش به این موضوع که غرور بیش از حد در المپیک تکواندو را زمین زد، بیان کرد: «باختن به خاطر غرور بالا شاید یکی از فاکتورهاباشد. اما یکی از مهم‌ترین فاکتورها درگیری مهدی خدابخشی و سجاد مردانی با کادرفنی بود که نمی‌خواستند با مربیان آن کار کنند. مسئله دیگر نداشتن اتاف فکر بود. کادرفنی از هیچ مربی با تجربه‌ای درخواست نکردند که به آنها مشاوره بدهد. مثل همین دوره در باکو که ذوالقدر به من گفت شما درست می‌گویید و ما باید از مشاوران استفاده کنیم اما رفتند و کار خودشان را کردند. حریفان شناخت خوبی از بازیکنان ایران دارند و برای همین هم برابرشان به نتیجه می رسند. غرور 5 تا 10 درصد عامل شکست ملی‌پوشان ما است. کادرفنی باید نسبت به تغییرات حریفان به آنها شناخت کافی می‌داد و استرس را از آنها دور می‌کرد.»


سرمربی سابق تیم ملی تکواندو در واکنش به این مسئله که بسیاری مقانلو را در حد و اندازه‌های تیم ملی تکواندو نمی‌دانند، عنوان کرد: «من از لحاظ فنی و تخصصی مقانلو را قبول دارم. ولی همیشه گفته‌ام و الان هم می‌گویم که مقانلو باید نفردوم باشد. حالا به عنوان مدیرفنی یا سرمربی یا هر سمت دیگری که می‌توان ایجاد کرد. یکی باید مقانلو را جمع‌وچور کند. ما در تمام رده‌های سنی تیم‌های ملی مدیرفنی داریم الا تیم ملی بزرگسالان. مقانلو خیلی بد تاخت و برای همین زمین خورد. اگر از کارشناسان و مشاوران خوبی در کنار خود استفاده می‌کرد شاید کارنامه‌اش خیلی بهتر می‌شد. اما او تنها رفت و برای همین موفق نشد.»


او درباره علت رفتن فرزان عاشورزاده و مهدی خدابخشی به یک وزن بالاتر چه بود که فرصت حضور در رقابت‌های گرندپری باکو را از دست دادند، گفت: «این یک بحث اعتراضی است. خدابخشی که اصلا به اردو نرفته است. عاشورزاده هم به اردو آمده اما تصمیمی برای آینده‌اش نگرفته است. ضمن اینکه با تغییرات جدید در داوری‌های تکواندو و عوض شدن روش مبارزه عاشورزاده نمی‌تواند قابلیت‌های گذشته‌اش را داشته باشد و مدال‌های طلا را بگیرد. مگر اینکه روش‌های جدید به درستی به بچه‌های تکواندو اطلاع‌رسانی شود.»


کریمی در مورد موفقیت‌های مهماندوست در تیم ملی آذربایجان عنوان کرد: «ما همین الان مربی خوبی به نام سیدنعمت خلیفه که سرمربی تیم دانشگاه آزاد است را داریم که از لحاظ فنی و کاری بهتر از مهماندوست است. یک بار به خلیفه فرصت دادند یک تیم را به آسیا برد و آن تیم را قهرمان کرد. ما چه برخوردی بعد از این موفقیت با خلیفه داشتیم؟ آیا به او اجازه کار دادیم؟ خوب ما 10 نفر مثل خلیفه داریم که به آنها اجازه کار آزادانه داده نمی‌شود. مربی زمانی خوب است که بازیکن خوب بسازد نه اینکه با بازیکن خوب نتیجه بگیرد. مهماندوست وقتی با تکواندوکاران آذربایجانی مدال طلا گرفت می‌تواند بهترین مربی تکواندو جهان باشد.»


او تاکید کرد: «اگر به غیر از میلاد بیگی ایرانی‌الاصل از بین تکواندوکاران آذربایجان کسی طلا گرفت، آن وقت من قبول می‌کنم مهماندوست بهترین مربی جهان است. اگر این زمینه کاری مناسب و وسیعی که به مهماندوست داده شده به مربیان ایرانی داده شود دیگر هیچ تیمی در دنیا نمی‌تواند در هیچ وزنی طلا بگیرد، ولی هیچ استفاده‌ای از آنها در تیم ملی نمی‌شود. فدراسیون الان 10 تا نامه زده که مهدی تاجیک در عمان موفق نشود. چرا نگذاشتند پیام خانلرخانی در گرجستان کار کند؟ از مهماندوست خوششان نمی‌آمد؛ آزادش گذاشتند و او هم در آذربایجان موفق شد.»


کارشناس تکواندو درباره کوچ تکواندوکاران برتر به کشورهایی نظیر آذربایجان و سرمایه‌سوزی که صورت گرفته است، عنوان کرد: «بزرگترین دلیل جدایی تکواندوکاران ما بی‌مهری به آنها بوده است. ما 3 تکواندوکار داریم که در المپیک مدال گرفته‌اند. هادی ساعی، یوسف کرمی و محمد باقری‌معتمد. از وجود اینها در کجای فدراسیون استفاده می‌شود؟ خوب برای همین هم جدایی‌ها صورت می‌گیرد. نسل جدید هم می‌بیند چه اتفاقی افتاده است. من در 9 ماهی که سرمربی تیم ملی بودم 30 نفر را به تیم ملی آوردم و 4 مربی به تیم‌ ملی معرفی کردم. در 3 سال گذشته ما به چند تکواندو کار و مربی فرصت کار داده‌ایم.»


کریمی یادآور شد: «در مسابقات قهرمانی کشور در مشهد خیلی‌ها پیروز شدند که به تیم ملی راه پیدا نکردند. در مسابقات امیدها مربی نرفت که از بین آنها برترین‌ها به تیم ملی بزرگسال برسد. در حالی که الان تیم امید ما تیم بزرگسالان را شکست می‌دهد. وقتی به بازیکنی که در لیگ برنده و در مسابقات کشوری اول می‌شود، بهایی نمی‌دهند خوب او هم کوچ می‌کند و برای کشور دیگری مدال می‌گیرد. الان در جام‌های تکواندو داخلی عنوان می‌شود که مهم نیست چه نفراتی اول می‌شوند آنچه اهمیت دارد این است که ذوالقدر و پولادگر چقدر دوستت داشته باشند. وقتی ملاک تیم ملی ما در مربیگری و رقابت تکواندو کاران این باشد، پیامد آن رفتن از تیم ملی است. الان هم چند نفری هستند که می‌خواهند مخفیانه کوچ کنند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته