مشاور وزیر علوم در هیات امنا: باید برنامه آمایش آموزش عالی استانها از استانداران به دانشگاهها واگذار شود
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمد روشن، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم در این نشست به جایگاه حقوقی هیئت امنا و مسئولیت مدنی ناشی از آن اشاره کرد و گفت: «هیئت امنا از بدو پیدایش همزاد آموزش عالی در کشور است و برای اداره محل کار نخبگان، بهترین کسانی که باید در مورد آن تصمیم بگیرند، همین شایستگان هستند و نکته مهمی که درباره هیئتهای امنا وجود دارد این است که از این اختیارات به چه نحو استفاده شده و چگونه باید استفاده شود.»
روشن گفت: «همانگونه که در قانون اساسی کشور ما پیشبینی شده است، شورای نگهبان ناظر بر مصوبات مجلس شورای اسلامی و رئیس مجلس ناظر بر مصوبات هیئت وزیران است یعنی قادر است اگر مصوبهای خلاف قانون بود، آن را ابطال کند و این مدار ادامه دارد تا ماده 10 قانون راهاندازی وزارت علوم که میگوید دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دارای شخصیت حقوقی مستقلی هستند و برابر ضوابط و آئیننامههای مالی و اداری و استخدامی که به تصویب هیئت امنا و تایید وزیر علوم میرسد، اداره میشوند و ما این را از نظر حقوقی یک نظارت استصوابی وزارت علوم بر مصوبات هیئتهای امنا میدانیم.»
او افزود: «قانون هیئت امنا که در برنامه سوم توسعه کشور آغاز شده بود، در برنامه چهارم ادامه پیدا کرد و در برنامه پنجم تکامل یافت و در لایحه توسعه برنامه ششم کشور که اکنون به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، جاری و ساری شده است. دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع تظلمخواهی مردم مرجعی عام برای ابطال تصمیماتی است که مغایر قانون باشد و طبیعی است که اگر هیئتهای امنا مصوباتی داشته باشند که دارای چنین ویژگی باشد، این مصوبات ابطال میشود.»
قانون دائمی هیئت امنا به زودی از سوی شورای نگهبان ابلاغ میشود
در ادامه این نشست، دکتر عبدالرضا باقری، مشاور وزیر علوم و رئیس مرکز هیئتهاى امنا و هیئتهاى ممیزه مرکزی گفت: «خوشبختانه با تلاشهایی که در سال گذشته از طریق رایزنی با مجلس و دولت انجام شد، قانون هیئت امنا به عنوان قانون دائمی در برنامه تصویب شد و امیدواریم به زودی از سوی شورای نگهبان ابلاغ شود.»
باقری گفت: «اگر اعضای هیئت امنا به مسائل اجرائی استانها، صنعت و سایر بخشهای استان اشراف کامل داشته باشند، میتوانند کمک شایانی کنند تا هیئت امنا به نقش و جایگاه واقعی خود که سیاستگذاری است، برسند. هیئت امنا در ایران نسبت به دانشگاههای غرب، جوان و نوپا است و با توجه به آسیبپذیری آن، نیاز به توجه بیشتری دارد.»
او ادامه داد: «نقش واقعی هیئت امنا سیاستگذاری کلان در دانشگاهها و موسسات آموزشی است ولی نقش حمایتی و نظارتی را نیز بر عهده دارد.»
باقری درباره سیاستهای کلان در هیئت امنای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، بر تدوین برنامه راهبردی، تهیه برنامه جامع نیروی انسانی (هیئت علمی و غیرهیئت علمی)، تدوین طرح جامع عمرانی براساس برنامه راهبردی (بهویژه دانشگاههای تازه راهاندازی شده) و استقرار نظام نظارت و ارزیابی برای پایش مداوم فعالیتها تأکید کرد.
مشاور وزیر علوم گفت: «در هیئت امنا ماموریتگرایی موسسات دنبال میشود، در این زمینه باید از موازیکاری بین دانشگاههای دولتی استان پرهیز شود و برنامهریزیها با محوریت دانشگاه مادر استان انجام شود. همچنین بازنگری در فعالیتهای موجود و ایجاد تناسب بین رشتههای فعلی با زمینههای اشتغال و ارتباط بیشتر و منسجمتر با دستگاههای اجرائی استان نیز مدنظر قرار گیرد. باید استانداران برنامه آمایش آموزش عالی استان را به دانشگاهها واگذار کنند. تعدادی از استانها این کار را انجام دادهاند و امیدوارم در سایر استانها نیز این امر محقق شود.»
باقری فراهمکردن زیرساختهای لازم برای ایجاد مراکز رشد، شرکتهای دانشبنیان و فعالیتهای کارآفرینی و نوآوری را از ضرورتهای جدید دانست و گفت: «همچنین باید تقویت کارهای عملی و مهارتآموزی دانشجویان، جذب دانشجویان خارجی، اجرائیشدن برنامههای سلامت جسم و روان دانشجویان و توسعه زمینههای لازم برای مشارکت دانشجویان در انجام برخی از فعالیتهای موسسات را دنبال کنیم.»
در پایان این نشست از نرمافزار سامانه هیئت امنا (سامان ها) رونمائی شد.
انتهای پیام/