دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آذر 1395 - 12:46
در نشست خبری رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم مطرح شد

14 کشور، در مرکز توجه وزارت علوم برای همکاری علمی بین‌المللی/ راه‌اندازی 55 کرسی زبان فارسی در 31 کشور دنیا

نشست خبری دکتر حسین سالار آملی، قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم با عنوان گزارش عملکرد مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی در سال 95 و تعاملات بین‌المللی وزارت علوم با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سایر کشورها صبح امروز در وزارت علوم برگزار شد.
کد خبر : 139684

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حسین سالار آملی، قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در این نشست گفت: «یکی از مهم‌ترین محورهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، امروزه فعالیت‌های بین‌المللی است و بر این اساس وظایف مهمی داریم. برنامه استراتژیک کلان وزارت علوم در حوزه بین‌الملل در دو سطح قرار می‌گیرد؛ ابتدا در صحنه جهانی براساس خودجوشی علمی کشور و پتانسیل‌های داخل به پیش می‌رویم. دلیل آن هم این است که سال‌های زیادی تحت فشار کشورهای دیگر بودیم و این احتمال هم وجود دارد که باز هم مشکلاتی به وجود بیاید. دوم حفظ نیروهای نخبه و توانمند داخل کشور است و در همه مراودات بین‌المللی این دو سطح مدنظر قرار می‌گیرد.»


سالارآملی گفت: «وزارت علوم هیچ‌وقت حاضر نیست بورس‌های درازمدت 4 ساله و 8 ساله به دانشجویان بدهد و استادان را تمام‌وقت به خارج از کشور اعزام کند؛ بنابراین محور فعالیت‌های ما بر برنامه‌های کوتاه‌مدت است.»


او افزود: «این دو، استراتژی‌های کلان وزارت علوم است و در این استراتژی، دیپلماسی علمی و فناوری خود را بر سه محور استوار کرده‌ایم: اول راه‌اندازی کرسی‌های زبان فارسی، ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی، دوم همکاری با کشورهای هدف و سوم بهره‌گیری از توان ایرانیان مقیم خارج از کشور .»


رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم ادامه داد: «در بعد اول که زبان‌ فارسی است، در 31 کشور دنیا 55 کرسی زبان فارسی در دانشگاه‌ها داریم و در حال‌حاضر 3 هزار و 620 نفر در دوره‌های لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری در خارج از کشور تحصیل می‌کنند. ما توانسته‌ایم برای اولین‌بار کرسی شیعه‌شناسی را در دانشگاه آنکارا راه‌اندازی کنیم، اما محور دوم دیپلماسی ایران در همکاری با کشورهای دیگر در دو بخش کشورهای همکار (عراق، اردن، لبنان، سوریه، افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان) و کشورهای راهبردی (روسیه، چین، ژاپن، آلمان، اتریش، ایتالیا و فرانسه) قرار می‌گیرد.»


او گفت: «در همکاری با این کشورها 4 نوع همکاری از جمله دوره‌های مشترک تحصیلی، انجام پروژه‌های مشترک، تبادل استاد و تبادل دانشجو مدنظر است. همچنین اهمیت زیادی به ایرانیان مقیم خارج از کشور قائلیم به طوری که در سال 93، 13 پروژه مشترک و در سال 94، 19 پروژه با آنها داشته‌ایم و مطمئنا امسال هم همکاری‌ خود را با آنها گسترش می‌دهیم.»


او جمهوری اسلامی ایران را کانون توجه همکاری‌های علمی و فناوری منطقه دانست و افزود: «در آخر همین هفته دو هیات از آلمان برای برگزاری کارگاه‌های مشترک، 21 و 22 آذر نشست علمی و فناوری با هیات روسیه در سطح سیاست‌گذاری کلان برگزار می‌شود، 22 و 23 آذر نیز اولین کارگروه مشترک ایران و هند برای برنامه‌ریزی آینده علمی و 23 و 24 آذر وزیر علوم فرانسه و رؤسای 40 دانشگاه فرانسه وارد ایران می‌شوند و این بزرگترین هیات اعزامی این کشور به آسیا است. همچنین در اواخر آذر هیاتی از کشور سوئد هم به ایران می‌آیند. در حال‌حاضر هم هیاتی از کشور ایتالیا برای همکاری در زمینه نوآوری و فناوری وارد کشور شده‌اند و امروز و روزهای آینده نشست‌هایی را برگزار می‌کنند.»


سالارآملی در پایان گفت: «البته از داخل کشور هم در سطح بالایی با خارج از کشور، دانشگاه‌ها در ارتباط هستند. ما دانشگاه‌هایی را که دارای پتانسیل خوبی هستند حمایت می‌کنیم تا بتوانند نقش به‌سزایی را در صحنه بین‌الملل ایفا کنند. در برنامه‌ریزی ما هم 13 دانشگاه برتر کشور و هم سایر دانشگاه‌ها حضور دارند و هیچ محدودیتی برای حضور هیچ دانشگاهی قائل نیستیم، ‌به طوری که اخیرا دانشگاه گیلان، یزد و علوم‌پایه زنجان هم به این جمع پیوسته‌اند. ما به دانشگاه سیستان و بلوچستان ماموریت داده‌ایم تا با دانشگاه‌های افغانستان، دانشگاه سنندج با اقلیم کردستان عراق و دانشگاه شهید چمران اهواز با دانشگاه‌های لبنان وارد مذاکره و همکاری علمی شوند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته