همایش «آثار برگزیده جشنواره های تئاتر استان ها» آغاز شد/مشکلات جشنواره محوری باید رفته رفته اصلاح شود
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی آنا، سعید اسدی گفت: «همایش «آثار برگزیده جشنواره های تئاتر استان ها» فرصتی برای من و همکارانم است تا کسانی که در استانها به فعالیت میپردازند را ببینم و با هم تبادل نظری داشته باشیم در این خصوص برنامههای مبسوطی در نظر گرفته شده است. این اتفاق در دل خود انتخاب برای جشنواره تئاتر فجر خواهد داشت.»
مشکلات جشنواره محوری باید رفته رفته اصلاح شود
وی اظهار کرد: «فستیوالهایی که اتفاق میافتند برآیند کوششها در فعالیتهای جشنوارهای هستند. همچنین مسیری در انتخاب آثار است که باید هدفش برآیند تولید در سال باشد که البته خوشبختانه در حال انجام است. جشنوارهگرایی و جشنواره محوری در زمانی خیلی مبارک بود و الان نیز یک امکان تشویقی محسوب میشود ولی جشنواره محوری مشکلات و مضراتی را نیز به دنبال دارد که باید رفته رفته اصلاح شود.»
وی ادامه داد: «خوشبختانه جشنواره استانها به تولید تئاتر برای مردم آن استان اختصاص یافته ولی ایدههای آن باید بتواند در جشنواره فجر گسترش پیدا کند تا حدی که شأن مردم یک استان را در تئاتر جلوهگر کند.»
دبیر سی و پنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر گفت: «ما از تئاتر ایران سخن میگوییم و من علاقهای ندارم که تئاتر استانها و تئاتر پایتخت را از هم متمایز کنم.»
وی از مزیتهای این دوره را تبادل نظر و گفتوگوی بیشتر هنرمندان، کارگردانان و مدیران انجمنهای هنرهای نمایشی استانها معرفی کرد و افزود: «از این همایش 15 گروه به جشنواره اصلی راه پیدا میکنند و 15 گروه برای تور تئاتر ایران که برای فجر استانی است، انتخاب خواهند شد.»
در بخش بعدی این مراسم مهدی شفیعی به عنوان یکی از هنرمندان تئاتر استان خوزستان به پشت تریبون آمد.
وی با اشاره به اینکه برگزارکنندگان این همایش به نوعی هنرمندان اردبیلی هستند، گفت: «قرار است در 4 بخش همه کارگردانهای برگزیده جشنواره استانی سال 95 گرد هم آیند گروه اول به مدت سه روز در خدمتشان هستیم و طی 12 روز این برنامه ادامه خواهد داشت.»
وی اظهار کرد: «همایش «آثار برگزیده جشنواره های تئاتر استان ها» فرصت خوبی است که با مدیران انجمنها که در سال جدید انتخاب شدهاند گفتوگو کنیم و درباره سیاستهای تئاتر و ورکشاپهایی که در استانها برگزار شده است، صحبت کنیم.»
جشنواره میتواند برای جریانسازی و تقویت تئاتر باشد
شفیعی ادامه داد: «جشنواره تئاتر فجر و سایر جشنوارههای تئاتری که برگزار میشوند و میشدهاند هدفشان به نوعی جریانسازی تئاتر و عرضه آن به خارج از جامعه تئاتری است. شاید سالهایی هویت تئاتر به برگزاری این جشنوارهها گره خورده بود ولی امروز جشنوارهها برای ما اصل نیست، بلکه جشنواره میتواند برای جریانسازی و تقویت تئاتر باشد.»
وی در ادامه سخنانش جشنواره تئاتر فجر را عامل خروجی جشنواره تئاتر دانشگاهی و آکادمیک شدن تئاتر و تدریس تئاتر در دانشگاه معرفی کرد و افزود: «هدف اصلی رونق تئاتر و رسیدن تئاتر به جایگاه خود است و من امیدوارم همه ما از این فرصت بهره بگیریم و هدف اصلی را که تولید تئاتر، تقویت جریان تئاتر و افزایش مخاطب تئاتر است، تحقق بخشیم.»
شفیعی اظهار کرد: «سازو کارهایی در این سالها تعریف کردهایم که یکی از آنها تغییر آییننامههای هنرهای نمایشی استانها است. انجمنهای نمایشی استانها از میان گروههای نمایشی انتخاب شدهاند و ما در آغاز گروهها را شناسایی و ثبت و سپس هیات مدیره گروههای نمایشی استانها تشکیل شدند. در حال حاضر معتقدم این هیات مدیره بهترین افراد برای تصمیمگیری تئاتر استانها هستند البته در کنار این امر نیاز به سختافزار نیز وجود دارد تا پروسه تولید به جریان بیفتد. در چند استان با مشارکت استانداری، مدیران استانها به ساخت پلاتوهای نمایشی پرداختیم که یکی از آنها استان کرمان بود و من در سفر آخر به این استان دیدم که سه پلاتو آماده شده و در انتظار تجهیز است تا در اختیار انجمن هنرهای نمایشی باشد.»
ساخت پلاتوها را در اولویت قرار دهید
وی خطاب به مدیران انجمن نمایشی استانها اعلام کرد: «از شما میخواهم مشارکت برای ساخت پلاتوها را در اولویت کارهای خود قرار دهید.»
وی یکی از معضلات حوزه تئاتر را مشخص نبودن اعتبارات دولتی برای هنرمندان معرفی کرد و افزود: «ما تفاهمنامهای برای فعالیتهای تئاتری تدوین کردهایم که مواردی از جمله اینکه چه میزان اعتبار برای روزآمد کردن تجهیزات و یا تبلیغ تئاتر اختصاص داده خواهد شد را مشخص میکند. در جلسه با مدیران استانی خواستیم در اعتبارات اندک استانی این سرفصل را مشخص کنند که بتوانند برای اجرای هر چه بیشتر تئاتر در استانها برنامهریزی داشته باشند.»
وی تاکید کرد: «اگر بودجه مشخص برای برنامهریزی تئاتر و مکانهایی برای اجرای آن در اختیار گروههای نمایشی قرار گیرد و در صورتی که سازوکار را به گروهها بسپاریم میتوانیم به چرخه تولید، عرضه و همچنین اجرای نمایش در استانها و شهرستانها دست پیدا کنیم.»
شفیعی با یادآوری اینکه هدف ما باید اجرای مداوم در تالارهای استانی باشد، خاطرنشان کرد: «در همایشی که طی 12 روز برگزار میشود دو ورکشاپ آموزشی برنامهریزی شده که 6 روز اول به یک ورک شاپ و 6 روز دیگر به ورکشاپی دیگر اختصاص خواهد داشت. این ورکشاپها برای مدیریت تولید و چرخه تولید تئاتر است که با حضور اساتیدی از پرتغال و اسپانیا برگزار میشود این آغاز اتفاقی است که باید در کنار هم آن را پیش ببریم. همچنین جلسات گفتوگویی نیز در نظر گرفته شده که در آن بحث تبلیغ و بهرهگیری از ظرفیت تبلیغی و آشنایی با پرتال نمایشی استانها نیز مطرح میشود.»
انتهای پیام/