دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آذر 1395 - 10:31
معاون آموزشی وزارت بهداشت خبر داد

همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و دو وزارت‌خانه برای ایجاد شبکه‌های علمی بین بخشی

نشست روسا و معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مستقر در منطقه 8 آمایشی با حضور دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت و جمعی از مدیران حوزه معاونت آموزشی این وزارت‌خانه در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برگزار شد.
کد خبر : 137418

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط‌عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، در این نشست بعد از ارائه گزارش عملکرد دانشگاه‌ها و دانشکده‌های در ارتباط با بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: «انجام برنامه‌های نظام سلامت کشور حاصل زحمات همکاران در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی است و لازم است از اقدامات ارزشمند انجام شده حمایت شود.»


لاریجانی گفت:‌ «با توجه به تاکید رئیس‌جمهور بر استفاده از ظرفیت آمایش برای اجرای برخی امور کشور به صورت منطقه‌ای، نظر بر این است که دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم هم با همین روال وزارت بهداشت کارها را انجام دهند و باید با هم هماهنگ باشیم که شبکه‌های علمی بین‌بخشی راه‌اندازی شود.»


معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود:‌ «منطقه آمایشی 8، حدود 7درصد جمعیت کشور را در خود جا داده است و حدود 40 دانشگاه و دانشکده در این منطقه وجود دارد و رشد خوبی در شاخص‌های آموزش داشته است.»


لاریجانی گفت: «در حال حاضر بخش عمده آموزش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های بزرگ جمع شده است و و باید طوری برنامه‌ریزی شود که آموزش علوم پزشکی به صورت متقارن در کشور گسترش یابد و همه دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها در این گسترش سهیم باشند و بتوانند رشد کنند. نباید همه چیز در شهرهای بزرگ جمع باشد و باید بسترهای رشد جاهای مختلف را تعریف کنیم و با تعریف رسالت‌های روشن برای دانشگاه‌های مختلف زمینه‌های توسعه این دانشگاه‌ها را فراهم کنیم.»


او ادامه داد: «دانشگاه‌های کوچک اگر استراتژی روشنی برای خود تعریف کنند می‌توانند در کشور بدرخشند و دانشگاه‌های بزرگ منطقه هم به این دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها کمک کنند. منطقه 8 حدود 8.5 درصد جمعیت دانشجویی و 7.5 درصد اعضای هیات علمی علوم پزشکی کشور را دارد،‌ با بررسی استان سیستان و بلوچستان در مجموع می‌توان گفت وضعیت آموزش در این استان رو به بهبود است ولی باز هم جای کار دارد و خصوصا در مقاطع تخصصی و دکترا باید توجه بیشتری شود. در چند سال گذشته در رشته‌های تحصیلی برای رفع نیازهای بومی استان بازمهندسی انجام شده است.»


معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «توسعه دانش آینده‌نگاری در نظام سلامت یکی از این ماموریت‌های منطقه است که از ملزومات دستیابی به مرجعیت علمی است و اگر می‌خواهیم در رقابت علمی در منطقه پیروز شویم باید دانشگاه‌ها به آن توجه کنند. رصد حوزه‌های کاری ویژه دانشگاه موضوعی است که باید دانشگاه‌ها به آن توجه و استراتژی‌های روشنی را در این زمینه طراحی کنند، هر دانشگاه باید با توجه به ظرفیت‌های خود به سوی توسعه در حیطه‌های خاص حرکت کند.»


لاریجانی گفت: «بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی نیز به عنوان نقشه راه دانشگاه‌ها ترسیم شده است و بار کاری خیلی زیادی را تحمیل نمی‌کند. در واقع اگر مدیری بخواهد در دانشگاه تحول ایجاد کند تقریبا باید این برنامه‌ها را اجرا کند. این بسته‌ها باعث شده است آموزش علوم پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گیرد و لازم است مدیران این حوزه با اجرای اثربخش این بسته‌ها و نهادینه‌کردن آن در بین بدنه دانشگاه‌ها ماندگاری این مسیر را تضمین کنند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب