دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آذر 1395 - 12:29
معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت:

در دانشگاه‌ها اکثریتی وجود دارند که با اقلیت معتقد به نظام فاصله گرفته‌اند

دکتر محمدرضا فراهانی، معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جمع بسیجیان دانشگاه‌های کشور در مشهد از وجود اکثریتی در دانشگاه‌ها نام برد که با اقلیتی که حاضرند جانشان را برای نظام بدهند، فاصله‌ گرفته‌اند.
کد خبر : 137066

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمدرضا فراهانی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در نشست سالانه مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور در مشهد گفت: «اگر خوب چشم‌هایمان را باز کنیم، در دانشگاه‌ها، اکثریتی وجود دارند که با اقلیتی که معتقد به نظام هستند و آنقدر نظام برایشان ارزشمند است که حاضرند جانشان را برایش از دست بدهند، فاصله گرفته‌اند و طور دیگری می‌اندیشند و سبک زندگی‌شان متفاوت است، این واقعیتی است که فرار از آن اشتباه است.»


فراهانی گفت: «در صدر اسلام و در نزول تدریجی آیات قرآن در ابتدا افراد را از نوشیدن شراب منع نمی‌کند، بلکه می‌گوید اگر مست هستید، نزدیک نماز نشوید، در مرحله دوم این موضوع را مطرح می‌کند که مضراتش از نفعش بیشتر است و در مرحله سوم آن را حرام اعلام می‌کند. به این ترتیب به صورت تدریجی با موضوع برخورد می‌شود. آدم‌ها نیز در مراتب ایمان در یک سطح قرار ندارند. ایمان سلمان و ابوذر با هم تفاوت داشت و مراتب مختلفی دارد. این مسائل باید در راهبردهای ما در دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود.»


او در ادامه به ضرورت اتخاذ راهبردهای تربیتی در جامعه تأکید کرد و افزود: «در گذشته مرجعیت والدین آنقدر کافی بود که اگر فرزندشان را از موضوعی نهی می‌کردند، برای فرزند آنها حجت بود، امروزه چنین نیست، آدم‌ها اندیشه و انتخاب‌های متفاوتی دارند و حرف‌های متفاوتی می‌شنوند و یک انفجاری از اطلاعات ایجاد شده است. نمی‌گویم شیطان بر نفوس آدم‌ها سیطره پیدا نمی‌کند و همه انتخاب‌ها عقلانی است، برخی انتخاب‌ها هم نفسانی هستند. اما به هر حال خیلی وقت‌ها افراد باید اقناع شوند تا به حرف ما گوش کنند.»


معاون وزیر بهداشت گفت: «برای جذب حداکثری در دانشگاه‌ها باید پنجره‌های متعددی باز کنیم، در حوزه‌های فرهنگی و دانشجویی پنجره‌های متعددی می‌توان باز کرد که دانشجوها به آنها علاقه‌مند هستند. از ورزش گرفته تا فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و امور خیریه، از راهبردهای ما در دانشگاه‌ها این است که از طریق این پنجره‌ها دانشجویان را وارد فضایی می‌کنیم که بتوانیم با آنها تعامل کنیم و بر آنها تأثیر بگذاریم.»


فراهانی به تحریک خردورزی، اقناع افراد، ایجاد فرصت‌های برابر برای آزادی بیان و نفوذ بر افراد به عنوان راهبردهایی مؤثر برای تأثیرگذاری بیشتر بر افراد نام برد و گفت: «قبل از انقلاب در دانشکده پزشکی و دیگر دانشکده‌ها، گروه‌های مختلف، چپی‌ها و مسلمان‌ها، افراد را در بدو ورود به دانشگاه ارزیابی می‌کردند و زمینه‌های او را بررسی می‌کردند تا با او رفیق شوند و او را جذب جریان مذهبی خودشان کنند. سؤال این است که چند نفر از شما تا به حال با کسی رفیق شده‌اید که افکار و اندیشه‌های او را عوض کنید. باید فکر و برنامه‌ریزی کنیم که چگونه افراد را تحت تأثیر قرار دهیم. این که من بسیجی هستم و من تعیین می‌کنم که شما این‌چنین فکر کنید و این راه را بروید برای امروز جواب نمی‌دهد.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته