«اکتفا به داشتههای ملی» بهترین راه حمایت از کالاهای دانشبنیان ایرانی است
به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از ستاد خبری جشنواره ایران ساخت، مسعود فروتن کارگردان و مجری تلویزیون با تاکید بر بازیابی داشته های گذشته برای شتاب بخشیدن به پیشرفت در عرصه تولید داخلی اظهار کرد: ایران کشوری غنی از نظر داشته های فرهنگی و محصولات باکیفیت داخلی بود و بهترین منسوجات و کفش ها در ایران تولید می شد ولی به دلیل عدم حفظ این داشته ها، همه آنها را از دست دادیم.
وی افزود: الان کفش ملی و بلا کجاست؟ کارخانجات منسوجات داخلی که با بالاترین کیفیت تولیدات داشتند کجا هستند؟ همه این داشته ها را به دلیل بی توجهی از دست داده ایم و به کشورهای دیگر متکی شده ایم.
به گفته فروتن، برای ایجاد فرهنگ مصرف کالای ایرانی نیاز داریم که داشته های خود را دوباره احیا کنیم که این کار تنها با حمایت دولتی و فرهنگسازی امکانپذیر است و اینکه با تزریق بودجه، کارخانجات تعطیل شده کشور را دوباره زنده کند.
این هنرمند تئاتر و تلویزیون تصریح کرد: وقتی بازارهای کشور پر از محصولات و کالاهای خارجی با بهترین کیفیت و برندهای متعدد است قطعا مردم ترغیب به خرید از آنها می شوند زیرا کیفیت بالاتر و ماندگاری بیشتری دارند.
وی با اشاره به اینکه تا یک عزم ملی برای حمایت از کالای دانش بنیان ایرانی نیاز است، گفت: اگر مسوولان کشور همت نکنند تا کالای ایرانی را حمایت کنند قطعا نمی توان چندان امیدی به تحقق این هدف داشت زیرا این کار حمایت قطعی دولت را می طلبد. از همین رو، جشنواره «ایران ساخت» که برای حمایت تولید کالا و خدمات دانش بنیان ایرانی راه اندازی شده است، می تواند نقش مثبت و اثرگذارش را در این شرایط به خوبی ایفا کند.
مجری برنامه یادگاری، افزود: آنقدر جوانان ما در فروشگاه های مختلف با برندهای مختلف خارجی سر و کار دارند که اصلا به سمت مصرف کالای ایرانی نمی روند. برای ترغیب آنها به سمت مصرف کالای دانش بنیان ایرانی باید کالای باکیفیت تولید شود و تبلیغات درست در این زمینه صورت گیرد.
وی همچنین گفت: جلوگیری از واردات بی رویه کالا نیز یکی از بهترین روش های پیشگیری از مصرف کالاهای خارجی در کشور است که این گره نیز به دست مقامات دولتی باز می شود.
فروتن با انتقاد از واردات بی رویه منسوجات از کشورهای همسایه و انواع ماشین های تولیدی از دیگر کشورها، بیان کرد: تا زمانی که این واردات بی رویه وجود داشته باشد و این فرهنگ هم بین مردم وجود داشته باشد که خرید کالای خارجی نوعی پرستیژ محسوب می شود، نمی توان خرید کالای ایرانی را تبلیغ کرد.
این پیشکسوت تئاتر، جشنواره «ایران ساخت» را رویدادی ضروری در شرایط حاضر برای ایجاد فرهنگسازی درست مصرف کالای دانش بنیان ایرانی عنوان کرد و گفت: ابتدا باید فرهنگ مصرف کالای دانش بنیان ایرانی بین مردم درست و به جا نهادینه شود و با جلوگیری از واردات بی رویه، مصرف کالاهای باکیفیت ایرانی را تشویق کنیم.
براساس این گزارش، جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان « ، »حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بیرویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 16 تا 18 دیماه سال جاری برپا میشود. آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره «ایران ساخت»، 10 آذرماه 1395 است.
انتهای پیام/