دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 بهمن 1393 - 11:34
دکتر محمود قرآن نویس در گفت‌وگو با آنا:

مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای دانشگاه علوم و تحقیقات در خاورمیانه همتا ندارد

دکتر محمود قرآن نویس گفت: مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات در زمینه کاربرد بیو مدیکال پلاسما در تسریع ترمیم زخم‌های دیابتیک، درمان عفونت و ترمیم بافتی این زخم‌ها کارگیری روش‌های نوین دارورسانی با پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی همکاری‌آموزشی و تحقیقاتی می‌کند.
کد خبر : 1353

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای دانشگاه علوم تحقیقات درباره جزئیات امضای تفاهم نامه با دانشگاه علوم پزشکی تهران به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: «تحقیقات ما تازه شروع نشده است. متاسفانه بحث پلاسما را در ایران حتی دانشگاهیان هم نمی‌شناسند. تکنولوژی پلاسما یکی از شاخه‌های مهم پزشکی در دنیا است که روی آن در بیمارستان‌ها کار می‌کنند. یک زمانی کاربرد لیزر در پزشکی حرف اول را می‌زد و حالا بحث پلاسما است که حرف اول دنیای پزشکی را می‌زند.


وی افزود: ما از ۴-۵ سال پیش بر روی حیوانات آزمایشات خود را انجام دادیم تا بحث انعقاد خون، بیماری بستر و اخیرا روی زخم‌های دیابت و بیماری مردمک چشم را با موفقیت پشت سر گذاشتیم و آزمایشات آن بر روی روی حیوانات چون خرگوش و موش انجام شد و در حال حاضر با بیمارستان‌هایی چون بیمارستان لبافی‌نژاد برای ناراحتی‌های مردمک چشم روی خرگوش کار می‌کنیم.


قرآن نویس هم چنین اظهار داشت: از سال گذشته هم با آقای دکتر لاریجانی رئیس مرکز تحقیقات غدد در بیمارستان شریعتی همکاری کردیم و ایشان استقبال کردند که ما یک مرکز مشترک باز کنیم و کاربردهای پلاسما را روی انسان‌ها کار کنیم. این مرکز دایر شد و متخصصین ما در این زمینه در حال تلاش هستند.


قرآن نویس تاکید کرد: «بحث تحقیقات پلاسما در جهان بسیار پیشرفته است، در آمریکا و آلمان و استرالیا و بیشتر کشورهای پیشرفته روی این موضوع کار می‌شود و متاسفانه در خاور میانه شناخته شده نیست. الان پزشکی به سمت تکنولوژی می‌رود و پزشکی سنتی در حال از بین رفتن است.»


رئیس مرکز تحقیقات پلاسمای دانشگاه علوم و تحقیقات در پایان تصریح کرد: مرکز ما در خاورمیانه همتا ندارد و ۲۰ سال است شبانه روز در زمینه پلاسمای پزشکی، صنعتی، گداختی و هسته‌ای فعالیت داریم، اصل کار ما در گداخت هسته‌ای انرژی است و بحث پزشکی و صنعتی در واقع فعالیت فرعی ما محسوب می‌شود. ما در دنیا در حال همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای بدون رادیو اکتیویته هستیم و بحث پزشکی برای ما تنها بحثی انسانی داشت تا بتوانیم زخم‌های عمیق ناشی از بیماری‌هایی چون دیابت و زخم بستر و همچنین سوختگی‌های عظیم پوستی را درمان کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب