دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آبان 1395 - 11:15
رئیس فدراسیون گلف در گفت‌وگو با آنا؛

فاصله «هندی‌کپ» گلف بازان ما با دنیا زیاد نیست / گلف ایران 22 پله رشد داشت

رئیس فدراسیون گلف گفت: هندی‌کپ (امتیاز تعادلی) ورزشکاران ما  بد نیست البته برای بهتر شدن آنها باید خود را به روز کنند و تنها راه هم حضور در مسابقات بین‌المللی است.
کد خبر : 134225

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، جایگاه ورزش گلف در ورزش ایران پیش از آمدن کیکاووس سعیدی جایگاه ثابتی نبود اما با آمدن او وضعیت گلف ایران سال به سال پیشرفت کرد تا جایی که ایران در رنکینگ جهانی فدراسیون جهانی گلف 22 پله صعود کرد و قرار است اولین دوره رقابت‌های بین‌المللی دهه فجر گلف امسال با حضور کشورهای زیادی برگزار شود. کیکاووس سعیدی که برای اهدای کاپ قهرمانی مسابقات سال 94 به خوزستان سفر کرده دقایقی با خبرگزاری آنا به گفت‌وگو پرداخت.


* آخرین تلاش‌های فدراسیون گلف برای رشد این ورزش در ایران چه بوده است؟


- براساس سیاست‌های وزارت‌ ورزش و تصمیمات هیات‌رئیسه فدراسیون گلف مقرر شد طرح استعدادیابی گلف در تمامی استان‌های کشور به اجرا دربیاید. این کار به این خاطر صورت گرفت که سن گلف‌بازان ایران به سمت میانسالی رفته و نیاز است که جوانگرایی مناسبی صورت بگیرد. این کار بعد از 6 ماه مطالعه توسط اساتید دانشگاه و با ارزیابی کیفیت و توانایی ورزش گلف در ایران صورت گرفت و قرار شد جوانان مستعد هر استان در برنامه‌های اعلام شده حضور پیدا کنند و از بین آنها دو نفر انتخاب شود تا در مجموعه ورزشی انقلاب به مدت سه روز رقابت‌هایی بین نفرات برگزیده برگزار و نفرات برتر به تیم ملی راه پیدا کنند.


* طرح فدراسیون گلف در هر استان به جه صورتی است؟


- ما کلاس‌هایی را در استان‌های مختلف برگزار می‌کنیم که براساس آن متقاضیان از 9 سال به بالا می‌توانند در کلاس‌ها شرکت کنند و در آینده به جامعه گلف اضافه شوند. به طور حتم پیشرفت در هر ورزشی نیازمند توجه از سنین پایه است و ما به همین خاطر طرح استعدادیابی را با جدبیت پیگیری خواهیم کرد تا علاقه‌مندان بتوانند خود را به سطوح بالای ورزش گلف برسانند.



* سفر شما به خوزستان تنها برای اهدای کاپ قهرمانی سال 94 بود؟


- مهم‌ترین هدف ما اهدای کاپ قهرمانی بود که بنا به دلایلی هر ماه به عقب می‌افتاد. مسابقات در تیرماه سال جاری به پایان رسیده بود و متاسفانه تیم‌ قهرمان موفق به دریافت جایزه خود نشده بود. البته ما می‌توانستیم زودتر این جایزه را بدهیم اما با توجه به اینکه در ماه محرم به آمادگی اهدای کاپ رسیده بودیم، تصمیم گرفتیم یک ماه دیرتر جوایز را به برندگان بدهیم. البته ما در استان خوزستان پیگیر کارهای دیگری برای توسعه هرچه بیشتر ورزش گلف خواهیم بود و در ادامه به استان‌های دیگر نیز سفر خواهیم کرد.


* اولین دوره مسابقات بین‌المللی جام فجر با حضور چند کشور برگزار می‌شود؟


- ما برای برگزاری این رقابت‌‌ها موفق شدیم مجوز لازم را از کنفدراسیون گلف آسیا بگیریم و درحال حاضر به دنبال گرفتن مجوز وزارت ورزش هستیم. تعداد دقیق تیم‌های خارجی هنوز مشخص نیست چرا که ما در حال آماده کردن دعوت‌نامه هستیم و پس از گرفتن مجوز وزارت ورزش این دعوت‌نامه‌ها ارسال خواهد شد. البته من خودم در گفت‌وگوهایی که داشتم با کشورهای عمان، امارات، اردن و قرقیزستان به توافقاتی رسیده‌ام.


* علاقه‌مندان به ورزش گلف فقط از طریق طرح استعدادیابی می‌توانند ورزشکار گلف شوند؟


- به طور حتم ما برای پیشرفت گلف به یک راه اکتفا نخواهیم کرد. ما برای آنکه سرمایه‌گذاران زیادی را به سمت گلف بکشانیم فراخوان زدیم و برای مجموعه‌های ورزشی یادگار امام تبریز، ثامن مشهد و نقش‌جهان اصفهان امکاناتی را فراهم کردیم تا متقاضیان بتوانند در قالب نفرات یا تیم‌های مستقل به جامعه گلف ایران اضافه شوند. در این راه با شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی نیز به توافقاتی رسیده‌ایم و به دنبال این نیز هستیم در زمین‌هایی که با معارضین مواجه هستیم مشکلات را برطرف کنیم. ضمن اینکه برای مجموعه ورزشی انقلاب نیز سرمایه‌گذار خارجی پیدا شده و قصد داریم با بررسی کامل به هماهنگی خوبی با این سرمایه‌گذار برسیم.


* چه تلاش‌هایی صورت گرفته تا ایران هم دارای گلف‌باز حرفه‌ای شود؟


- به طور حتم برای رشد گلف ما باید تلاش‌های خود را به شدت افزایش دهیم. زمانی جایگاه گلف ایران رده آخر دنیا بود و امروز ما 22 رده رشد کرده‌ایم و از ته جدول جدا شده‌ایم. گلف‌بازان ما آماتور هستند و همچون حرفه‌ای‌ها دارای PGA نیستند. چون از ورزش گلف ارتزاق نمی‌کنند و ما باید به نحوی عمل کنیم که آنها بتوانند خود را به مسابقات بین‌المللی برسانند تا مشمول گلف‌بازانی شوند که جایزه نقدی می‌گیرند. امتیاز هندی‌کپ (امتیاز تعادلی) ورزشکاران ما بد نیست البته برای بهتر شدن آنها باید خود را به روز کنند و تنها راه هم حضور در مسابقات بین‌المللی است. ما داریم تلاش می‌کنیم تا گرید کاری بچه‌ها عوض شود و آنها بتوانند خود را به سطوح حرفه‌ای برسانند اما در این راه باید خودشان هم تلاش‌های لازم را بکنند.


* حضور مدرس استرالیایی فدراسیون جهانی گلف چقدر به پیشرفت این ورزش کمک می کند؟


- ما تلاش کردیم تا هر چه زودتر بتوانیم از یک مدرس خارجی برای مربیان و بازیکنان کشورمان استفاده کنیم اما موافقت فدراسیون جهانی با این درخواست ما برای اردیبهشت سال آینده است. آقای کیم بالدوین استرالیایی به مدت 10 روز کارگاه‌های مفیدی برای دانش‌افزایی مربیان ما برگزار خواهد کرد و البته در کنار آن کلاس‌ها و تمرینات خوبی را برای گلف‌بازان ما در نظر می‌گیرد تا نقاط ضعف جامعه گلف ما برطرف شود و ما به اهدافی که مدنظرمان است، نزدیک تر بشویم.


گفت‌وگو از حمیدرضا نقیبی


انتهای پیام/

برچسب ها: کیکاووس سعیدی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته