دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا

مجتبی تقوی: ضعف مدیریت ما باعث شد تا در جمع بهترین‌های آسیا جایی نداشته باشیم/ با داشتن یک کرسی در AFC نمی‌توان حرفی برای گفتن داشت

کارشناس فوتبال گفت: علی کریمی آخرین بازیکنی بود که موفق شد جایزه بهترین بازیکن فوتبال آسیا را از ایران بدست بیاورد اما در حال حاضر کدام بازیکن فوتبال ما می‌تواند ادعا کند که توانایی علی کریمی را دارد؟
کد خبر : 133622

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، کنفدراسیون فوتبال آسیا اسامی نامزدهای بهترین‌های فوتبال آسیا در بخش‌های مختلف را اعلام کرد که فدراسیون فوتبال ایران و تیم ملی فوتبال ایران که در چند سال اخیر به عنوان بهترین تیم فوتبال آسیا معرفی شدند جایی در این قرعه‌کشی ندارند. نکته جالب توجه در مورد برنامه AFC برای بهترین‌های آسیا، حذف دو بخش مهم برای فدراسیون ایران بود که قطعا جوایز این دو بخش به ایرانی‌ها تعلق می‌گرفت. کنفدراسیون فوتبال آسیا در اقدامی عجیب جایزه بهترین داور و بهترین تیم فوتسال آسیا را از برنامه بهترین‌های آسیا حذف کرد.


مجتبی تقوی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا، در مورد دلایل عدم حضور نمایندگان ایرانی در جمع بهترین‌های فوتبال آسیا گفت: «عدم حضور نمایندگان فوتبال ایران در جمع بهترین‌های آسیا از چند منظر قابل بررسی است. ما در چند سال گذشته به دلیل نداشتن کرسی‌ در AFC ضربه‌های زیادی در کنفدراسیون فوتبال آسیا خوردیم. در واقع زمانی که تنها یک نفر از ایران در جلسات کنفدراسیون فوتبال آسیا شرکت می‌کند چه انتظاری باید داشته باشیم که تصمیمات این جلسات به نفع ما باشد.»


وی ادامه داد: «یکی از موضوعات مهم دیگر ضعف خودمان در مدیریت فوتبال داخلی است. فوتبال دنیا و تیم‌های ملی دنیا زمانی قدرتمند می‌شوند که لیگ پویایی داشته باشند اما متاسفانه ما لیگ محوری را از برنامه‌های پیشرفت خودمان خارج کردیم و هیچ برنامه‌ای برای برگزاری بازی‌های باشگاهی نداریم. در چند سال گذشته لیگ ما به دلایل مختلفی در کوران مسابقات باشگاهی تعطیل شد و این مساله باعث می‌شود که بازیکنان داخلی نتوانند تبدیل به یک بازیکن بین‌المللی شوند. در فوتبال اروپا هر تیم باشگاهی در سال بیش از 50 بازی انجام می‌دهد و هر بازیکن طی 3-4 روز یک بازی انجام می‌دهد اما در فوتبال ما بازیکنان توانایی انجام بازی در فاصله زمانی کوتاه را ندارند و اگر هم فشار زیادی روی بازیکن ایجاد شود قطعا برای او مصدومیت به همراه دارد.»


تقوی در خصوص تربیت بازیکنان بین‌المللی در فوتبال ایران بیان کرد: «مدیران فوتبال ایران در سال‌های اخیر نتوانستند بازیکنان خوبی که بتوانند در عرصه بین‌المللی به توانایی بالایی دست یابند تربیت کنند. علی کریمی آخرین بازیکنی بود که موفق شد جایزه بهترین بازیکن فوتبال آسیا را از ایران بدست بیاورد. در حال حاضر کدام بازیکن فوتبال ما می‌تواند ادعا کند که توانایی علی کریمی را دارد؟ باشگاه‌های فوتبال دنیا هر سال با برنامه‌ریزی‌های مدون خودشان بازیکنان جوان را تربیت می‌کنند و بعد از چند سال به تیم ملی ‌می‌دهند. در حال حاضر در آلمان تیم‌های بایرن مونیخ و دورتموند هر ساله در ترکیب خودشان از جوانان زیادی استفاده می‌کنند و در سال‌های بعد آنها را در ترکیب تیم ملی آلمان می‌بینیم اما متاسفانه در ایران باشگاه‌ها برنامه‌ای برای پرورش بازیکنان جوان ندارند و اگر هم بازیکنی که خودش پیشرفت کرده باشد به دلیل عدم مدیریت کافی روی آن نمی‌تواند به یک بازیکن بین المللی تبدیل شود.»



کارشناس فوتبال در مورد حضور یک بازیکن عراقی در جمع بهترین‌ بازیکنان فوتبال آسیا و پیشرفت فوتبال این کشور در سال‌های اخیر افزود: «فدراسیون فوتبال عراق در سال‌های اخیر در بحث فوتبال پایه کارهای زیادی انجام دادند و نتایج تیم‌های ملی عراق در مسابقات مختلف آنقدر خوب بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا دیگر نمی‌توانست رای را علیه آنها بدهد، اما عراقی‌ها هم مثل ما در AFC صاحب کرسی نیستند و اگر نتایج خوب فوتبال این کشور نبود جایی در بین بهترین‌های آسیا نداشتند.»


وی ادامه داد: «در حال حاضر وقتی به کشورهایی که در AFC کرسی دارند نگاهی بیاندازیم متوجه می‌شویم این افراد یا از کشورهای عربی هستند یا کشورهای شرق ‌آسیا. کشورهای جنوب شرق آسیا که در فوتبال هیچ حرفی برای گفتن ندارند در کنفدراسیون فوتبال آسیا صاحب کرسی هستند اما متاسفانه ایران که قطب اول فوتبال آسیا است تنها یک کرسی دارد.»


تقوی در رابطه با تقویت تیم ملی و پرورش بازیکنان ایرانی که بتوانند در آسیا حرفی برای گفتن داشته باشند گفت: «رئیس فدراسیون فوتبال باید برنامه ریزی بهتری را برای لیگ داخلی در نظر بگیرد. تیم‌های لیگ برتر یارگیری خوبی انجام می‌دهند و بازیکنان خودشان را در سطح آمادگی حفظ می‌کنند اما با تعطیلاتی که پیش می‌آید کنترل بازیکن از دست باشگاه خارج می‌شود. تاج باید بداند که اگر تیم ملی قوی و بازیکنان بین المللی خوب می خواهد باید برنامه ریزی بهتری برای لیگ انجام دهد. لیگ محور اصلی پیشرفت فوتبال ملی است و اکثر کشورهای دنیا با برنامه‌ریزی درستی که در لیگ خودشان داشتند در تیم ملی نتیجه گرفتند.»


گفت‌وگو از امیرحسین فلاح


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته