دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آبان 1395 - 16:15
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم مطرح کرد

ارتباط صنعت با دانشگاه یکی از اولویت‌های اصلی وزارت علوم

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با شرکت در نشست توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین را یکی از اهداف اصلی وزارت علوم خواند و ارتباط صنعت با دانشگاه را یکی از اولویت‌های این وزراتخانه دانست.
کد خبر : 132795

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از اداره کل روابط‌عمومی دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دکتر وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم به سیاست‌های این وزارت‌خانه در زمینه برنامه‌ریزی‌های انجام شده اشاره کرد و گفت: «یکی از سیاست‌های وزارت علوم دسته‌بندی یا تعیین اولویت‌های کاری در حوزه‌های، تحقیق، پژوهش و فناوری است و ما در این راستا برای نظم‌دهی بهتر به برنامه‌ها پیگیر این مسأله هستیم.»


او به مأموریت‌‌گرا کردن نظام آموزش عالی در وزارت علوم اشاره کرد و گفت: «امروز دانشگاه فنی‌حرفه‌ای در این موضوع نقشی مهم را می‌تواند ایفا کند و ما امروزه از زمان‌‌های بحرانی در حوزه علم و فناوری عبور کردیم و باید با یک نگاه تحول گرایانه روش‌های سنتی را تغییر دهیم.»


احمدی ادامه داد: «در وزارت علوم یکی از اهداف اصلی مأموریت گرایی کردن مراکز آموزش عالی است تا با انجام این اقدامات اثربخشی دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله پژوهش افزایش یابد. سوق دادن مراکز آموزش عالی به دانشگاه‌های کارآفرین و نسل سومی می‌تواند کمک بزرگی به کشور برای ارتقای سطح علمی کشور و کارهای پژوهشی باشد.»


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: «ایجاد فضای کاری و ارتباط دادن مراکز آموزش عالی به صنایع سبب ایجاد یک کار تیمی در مقوله پژوهش و تحقیقات است و ورود دانشگاه‌ها به صنعت می‌تواند وضعیت پژوهش را در کشور بهتر کند. حضور فعال دانشگاه‌ها در پروژه‌های کلان کشور سبب ارتقای سطح علمی آنها شده و این کار با بین‌المللی شدن مراکز آموزش عالی در کشور سطح کیفی تحقیقات و پژوهش همچنین فناوری بالا می‌رود.»


او افزود: «یکی از طرح‌های بزرگ وزارت علوم تصویب اقدامات اقتصاد مقاومتی در دانشگاه‌های کشور و اخذ اعتبارات لازم در این زمینه است. با تغییر رویکرد جهان ما، باید زمینه آموزش‌های لازم را برای آشنایی با پذیرش و خلاقیت در کشور فراهم کنیم و همین طور با تلفیق نظام نوآوری، توسعه و آ‌موزش به معنای کلان و خواست نگرش و را گسترش و تعمیم دهیم.»


احمدی گفت: «نظام آموزشی ما باید همگام با توانمندسازی و نوآورانه باشد تا مهارت‌ها و تربیت افراد به خوبی در مراکز آموزش عالی انجام شود.»


او ادامه داد: «زیرساخت‌های لازم برای ایجاد مراکز رشد و نوآوری با جدیت باید دنبال شود‌. تربیت نیروی آموزشی باید به وسیله اعضای هیات علمی برای احیای نظام مهارتی نیازمند بازسازی است تا مهارت‌های علمی به صورت خلاقانه در خدمت کشور اجرا شود و در این راستا دانشگاه فنی حرفه‌ای باید ارتباط خود را با سایر مراکز آموزش عالی و سایر محافل بین‌المللی علمی و فناوری تقویت کند.»


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: «ارتباط دانشگاه فنی و حرفه‌ای با صنعت باید قوی تر شود. افرادی که وارد این دانشگاه می‌شوند باید از توانمندی‌های لازم در زمینه‌های کارآفرینی نوآوری برخوردار باشند. عملکرد این دانشگاه باید به گونه‌ای باشد که با حذف آن احساس خلأ در کشور به وجود آید. صنعت کشور فقط نیازمند فارغ‌التحصیلان دکتری نیست، بلکه بیشتر به افراد خلاق، حرفه‌ای و توانمند نیازمند است.» .


احمدی در پایان گفت: «در هر استان باید یک مرکز رشد داشته باشیم تا فرآیندهای نوآورانه در آن مراکز انجم شود. آیین‌نامه تأسیس شرکت‌های دانش بنیان ابلاغ شده و این دانشگاه به خوبی می‌تواند آموزش‌های لازم را به دانشجویان برای تجاری‌سازی کالاها و فروش آن در بازارهای جهانی داشته باشد.»




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته