دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آبان 1395 - 13:49
رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان به آنا گفت

محرومیت نابینایان کشور از حداقل امکانات اولیه زندگی/ امکان کاندیدا شدن نابینایان در مجلس پیش از انقلاب فراهم بود

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان با انتقاد از عدم ایمن سازی مترو تهران برای نابینایان به مشکلات و مسایل این قشر اشاره کرد و گفت: نابینایان امکان ادامه تحصیل در رشته‌های مهندسی و پزشکی را ندارند و به دلیل ضعف نظام بانکی کشور حتی نمی توانند پول رایج کشور را تشخیص دهند. به همین خاطر افراد نابینا همیشه نیازمند یک همراه هستند.
کد خبر : 129364

همت محمود نژاد، رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در مورد وضعیت نابینایان در جامعه اظهار کرد: نابینایان با جمعیتی بیش از 520هزار نفر در کشور ما بعد از معلولان جسمی حرکتی، دومین و بزرگ‌ترین گروه در اقلیت معلولان در کشور هستند، در حالی که از حداقل امکانات اولیه زندگی نیز محروم‌اند.


وی با انتقاد از عدم مناسب سازی شهری برای معلولان و نابینایان افزود: متاسفانه جامعه معلولان برای تردد در شهر با مشکلات و محدودیت‌های بسیاری مواجه هستند؛ به طوری که افراد نابینا امکان استفاده از وسایل نقلیه عمومی از قبیل مترو و اتوبوس را ندارند که به عنوان مثال وقوع حادثه افتادن افراد نابینا در خطوط مترو ضرورت ایجاد حفاظ شیشه‌ای در ایستگاه‌های مترو را صد چندان می‌کند. این در حالی‌ست که بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا با ایجاد حفاظ‌های شیشه‌ای ایمنی افراد را در ایستگاه‌های مترو فراهم کرده‌اند. همچنین نصب چراغ برق، دکل‌های مخابرات و صندو‌ق‌های صدقات برای رفت و آمد آنان مشکل ایجاد می‌کند به طوری که در بسیاری مواقع نابینایان با این موانع فیزیکی برخورد می‌کنند.


رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان ادامه داد: متاسفانه علی رغم اینکه بسیاری از افراد نابینا از هوش و استعداد ویژه‌ای برخوردارند، اما در مشاغلی مانند اپراتوری تلفن به کار گرفته می‌شوند و حتی قانون 3درصد استخدام معلولان در هر سازمان رعایت نمی‌شود. بنابراین بسیاری از افراد نابینا و معلول بیکار هستند.


وی نظام آموزشی کشور را ضعیف و دارای خلا آموزشی برای نابینایان دانست و گفت: متاسفانه آموزش و پروش نیروی انسانی متخصص برای آموزش نابینایان در مدارس عادی تربیت نکرده است؛ در حالی‌که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا براساس ویژگی‌های فردی هر دانش آموز نابینا یک معلم انفرادی و خصوصی در نظر گرفته شده است. همچنین در صورتی که یک دانش آموز نابینا مایل به ادامه تحصیل باشد با مشکلات متعددی از جمله کمبود مدارس استثنایی روبه‌روست. زیرا بسیاری از نابینایان برای رفت‌و آمد به مدرسه استثنایی با مشکل مواجه هستند و دسترسی به این مدارس آسان نیست.


محمود نژاد ادامه داد: پیش از آنکه کودک نابینا وارد آموزش‌های تلفیقی و یا آموزش استثنایی خاص شود باید خانواده و کودک تحت آموزش‌های مهارت‌های زندگی، مراقبت از خود و .... قرار گیرند. بر همین اساس حدود 70 مرکز خانواده و کودک نابینا و کم بینا در کشور وجود دارد که آموزش‌های لازم به کودک و خانواده نابینا برای ورود به مدارس ارائه می‌کنند.


وی یادآور شد: در مقاطع دانشگاهی نیز فرد نابینا امکان انتخاب رشته‌های مهندسی و پزشکی را ندارد و انتخاب رشته نابینایان به رشته‌های ادبیات، حقوق، روانشناسی و جامعه شناسی محدود شده است. به همین دلیل نیز با کمبود نیروی متخصص برای آموزش نابینایان در سایر رشته‌ها مواجه هستیم.


رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان یادآور شد: متاسفانه افراد نابینا توانایی تشخیص پول رایج کشور را ندارند. بنابراین باید شرایطی ایجاد شود که اسکناس‌های رایج کشور برای نابینایان نیز قابل تشخیص باشد و حتی در بانک‌ها باید افرادی برای ارائه خدمات بانکی به معلولان و نابینایان فعالیت کنند؛ زیرا نابینایان برای انجام امورات بانکی خود همیشه نیازمند یک همراه هستند.


محمود نژاد در مورد نحوه حضور نابینایان در انتخابات نیز انتقاد کرد و گفت: تا قبل از انقلاب اسلامی، نابینایان می‌توانستند کاندیدای مجلس شوند اما متاسفانه هم اکنون چنین امکانی برای این افراد فراهم نیست و این موضوع صراحتا حقوق نابینایان را نقض می‌کند. بنابراین به خاطر ناتوانی در تجهیز مجلس به سیستم‌های مناسب نابینایان صورت مساله را پاک کرده و از حضور یک نابینا در مجلس جلوگیری می‌کنیم در حالی که نابینایان حاضرند اگر میزان تحصیلات برای کاندیداتوری کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده است، آنان با مدرک دکتری شرکت کنند.


رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان تصریح کرد: متاسفانه نابینایان امکان مسافرت هوایی به صورت تنها و مستقل را ندارند و علی رغم اینکه بلیت هواپیما برای نابینایان نیم بها در نظر گرفته شده است اما باید توجه داشته باشیم که این افراد برای سفر نیاز به یک همراه دارند بنابراین باید هزینه نیم بها برای خود و تمام بها برای همراه بپردازند که مشکلات اقتصادی مانع از تردد هوایی نابینایان شده است. در حالی که باید افرادی برای کمک به یک فرد نابینا در هواپیما در نظر گرفته شده باشد.


انتهای پیام/

برچسب ها: نابینا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته