دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آبان 1395 - 00:27

ترکیه عقب‌نشینی کرد: هیچ مشارکت زمینی در عملیات موصل نخواهیم داشت

پس از مناقشه‌های بسیار درباره حضور ترکیه در عملیات آزادسازی موصل، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه این کشور اعلام کردند که ترکیه قصد ندارد در این عملیات مشارکت داشته باشد.
کد خبر : 128242

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از وب‌سایت حریت، بینالی ییلدریم در سخنانی گفت ترکیه قصد ندارد به صورت زمینی در عملیات موصل شرکت داشته باشد اما به مذاکرات با اقلیم کردستان عراق ادامه خواهد داد تا منطقه‌ای امن در شمال این کشور اعلام کند.


او تصریج کرد که هیچ یک از اعضای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در عملیات موصل شرکت ندارند و این تنها آمریکاست که برای این عملیات، حمایت لجستیکی فراهم می‌کند.


با وجود این ییلدریم افزود: «نیروهای ائتلاف، متشکل از یگان هوایی و زمینی هستند. ترکیه بخشی از یگان هوایی این ائتلاف خواهد بود.»


او با اشاره به بحران احتمالی پناهجویان ناشی از عملیات موصل گفت که ترکیه در جست و جوی راهی است تا با ایجاد منطقه‌ای امن در شمال ترکیه، مانع از پدیداری بحران پناهجویی دیگری در کشورش شود.


ییلدریم گفت: «مقامات اقلیم کردستان درباره اهمیت همکاری در راستای این موضوع کاملا آگاهی دارند و آماده‌ هستند تا با ترکیه در این موضوع همکاری کنند. ما در اطراف اربیل و همچنین در مرز هکاری نیروهای ویژه‌ای داریم که می‌توانند برای این موضوع کمک کنند.»


وی همچنین گفت که ترکیه به همراه اقلیم کردستان عراق، منطقه امنی در شمال عراق ایجاد خواهند کرد تا علاوه بر اسکان پناهجویان در این منطقه، مانع از تحرکات شبه نظامیان عضو حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) شوند.


به ادعای وی «ایجاد منطقه امن در شمال عراق کاملا ضروری است. این منطقه برای ممانعت از فعالیت پ‌ک‌ک که تهدیدی مشترک برای ترکیه و شمال عراق است به وجود می‌آید. ما همان کاری را که در سوریه انجام دادیم، در عراق هم خواهیم کرد.»


مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز سخنانی مشابه ییلدریم بیان کرد. وی که در جمع اعضای حزب عدالت و توسعه حاضر شده بود گفت که سربازان ارتش ترکیه در عملیات آزادسازی موصل از داعش شرکت نخواهند کرد.


به بیان او، نیروهای ویژه می‌توانند در بخش حمایت از شبه نظامیان محلی که با داعش مبارزه می‌کنند، مورد استفاده قرار گیرند.


در حالی که پیشتر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، بارها اعلام کرده بود که کشورش بدون کسب مجوز از عراق در عملیات موصل شرکت خواهد کرد، چاووش اوغلو اعلام کرد که «عملیات زمینی به جای آن که از سوی یگان های نظامی مختلف انجام شود، باید از سوی ارتش عراق صورت پذیرد. حضور در عملیات زمینی مساله مرتبط با ترکیه و دیگر کشورها نیست.»


او افزود: «نیروهای پیشمرگه که ترکیه آن‌ها را آموزش می دهد در این عملیات حضور دارند. همچنین نیروهای (موسوم به) نینوا نیز در میان پیشمرگه‌ها مبارزه می‌کنند. اگر لازم باشد، نیروهای ویژه ما به این شبه نظامیان اضافه خواهند شد.»


وزیر امور خارجه ترکیه همچنین گفت که «در حال حاضر، نیروی هوایی ترکیه از عملیات موصل پشتیبانی می‌کند.» اما او اعلام نکرد که این پشتیبانی دقیقا به چه شکلی انجام می‌شود.


به این ترتیب به نظر می رسد که موضوع مشارکت ترکیه در عملیات آزادسازی موصل که به اختلافی شدید میان بغداد و آنکارا منجر شده بود، به پایان رسیده است.


اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، در هفته جاری سفری به آنکارا، بغداد و اربیل داشت تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهد. به نظر می رسد، مخالفت جدی مقامات عراقی با حضور ترکیه در عملیات زمینی آزادسازی موصل و ارسال این پیام از سوی کارتر به همتایان خود در ترکیه، باعث اعلام تصمیم جدید از سوی مقامات سیاسی آنکارا شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب