دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مهر 1395 - 11:48

رهبر مهمترین حزب مخالف ترکیه خواستار تحقیق درباره مشارکت دولت اردوغان در کودتاشد

مهمترین حزب مخالف ترکیه خواستار بررسی نقش دولت در زمینه‌سازی شرایط در ارتش ترکیه برای انجام کودتا از سوی شبکه فتح‌الله گولن، رهبر مذهبی ناراضی مقیم پنسیلوانیای ترکیه شد.
کد خبر : 127053

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از حریت، کمال قلیچدار اوغلو، خواستار تحقیقات قضایی در خصوص انگیزه‌های سیاسی موجود در پس کودتای ناکام 15 جولای (25 تیرماه) در کشورش شد.


وی در سخنانی گفت: «منظور از این انگیزه سیاسی چیست؟ یعنی همان انگیزه‌ای که در حال استفاده از وضعیت اضطراری است. یعنی همان انگیزه‌ای که ترکیه را گام به گام به سوی کودتا برد. من از همه دادستان‌ها می‌خواهم که این موضوع را بررسی کنند. دانشجویان و استادان را رها کنید. اگر قرار باشد شما کسی را تحت تعقیب قرار دهید، آن فرد باید کسی باشد که کودتا را انجام داده است.»


قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه با وجود آن که از لحظات اولیه وقوع کودتا در کشورش از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه حمایت کرد اما از ان زمان تاکنون از فرا رفتن دولت از محدودیت‌های قانونی و گسترش تعقیب‌های قضایی پس از کودتا انتقاد کرده است.


قلیچدار اوغلو ساعاتی پس از انجام کودتا در کشورش به طور رسمی اعلام کرد که دوران تغییرات سیاسی در ترکیه به روش‌های قهرآمیز نظامی به سر آمده است و از دولت منتخب اردوغان حمایت می‌کند.


او چند هفته بعد اعلام کرد که شدت تعقیب‌های قضایی تناسبی با کودتای جولای (تیرماه) ندارد.


از زمان کودتا، ده‌ها هزار دانشجو، استاد و کارمند دولت به دلیل مشارکت در کودتا یا ارتباط با شبکه گولن تحت تعقیب قرار گرفته یا این که شغل خود را از دست داده‌اند.


قلیچدار اوغلو در سخنانش گفت: «اگر حتی یک کلمه- و نه یک جمله- از حرف‌های من اشتباه از آب درآمد، عذرخواهی خواهم کرد. اما اگر آن چه می‌گویم درست باشد- که 100 درصد درست است- من به وجدان شما متوسل می‌شوم: شما علیه انسان‌های ضعیف قوی هستید؛ اما علیه دوستان خود نه.»


وی در این سخنان و درباره زمینه‌سازی برای وقوع کودتا در ترکیه، یادآور استعفای شمار قابل توجهی از فرماندهان ارشد ارتش ترکیه در میانه سال 2011 شد که در اعتراض به بازداشت شمار دیگری از فرماندهان ارشد ترکیه به اتهام‌های «بی اساس» از ارتش خارج شدند. وی همچنین یادآور دستور دولت برای تغییر قوانین مربوط به شورای عالی نظامی در سال 2013 شد که در اثر آن، عده‌ای به این شورا بازگشتند که اکنون به اتهام کودتا تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.


وی به صراحت عنوان کرد: «چه کسی این انگیزه سیاسی را داشت که بسیاری از نظامیان وابسته به گولن را ترفیع بدهد تا سپس همین عده علیه کشور کودتا کنند؟»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته