دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مهر 1395 - 00:37

شکست در مذاکرات لوزان/ حالا نگاه‌ها به لندن است

مذاکرات لوزان درباره بحران سوریه پس از چهار ساعت مذاکره، بدون هیچ‌گونه بیانیه مشترکی به پایان رسید.
کد خبر : 125875

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، مذاکراتی که با تلاش‌های جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و با حضور کشورهای موثر در بحران سوریه انجام شد، بدون هیچ گونه دستاورد مشخصی به پایان رسید.


در این مذاکرات علاوه بر جان کری، سرگئی لاوروف (وزیر امور خارجه روسیه)، وزیران امور خارجه ایران، عربستان، ترکیه، قطر، اردن و مصر نیز حضور داشتند. این مذاکرات پس از آن در دستور کار قرار گرفت که توافق آتش بسی که با حمایت روسیه و آمریکا شکل گرفته بود، پس از یک هفته از میان رفت.


سرگئی لاوروف که پیشتر گفته بود که «انتظار ویژه‌ای» از این دور از مذاکرات ندارد به آژانس‌های خبری روسیه گفته که کشورهای شرکت‌کننده در لوزان موافقت کردند که تماس‌هایشان را در آینده نزدیک به قصد پایان دادن به بحران سوریه ادامه دهند. به گفته او طرف‌های حاضر در این نشست «ایده‌های جالبی» را مطرح کرده‌اند.


اگرچه دولت‌های اروپایی در نشست لوزان شرکت نداشتند اما وزیر امور خارجه فرانسه گفته که دولت‌های همفکر (اروپایی) نشستی را روز یکشنبه در لندن درباره بحران سوریه برگزار خواهند کرد. این در حالی است که به جز بریتانیا، آمریکا و فرانسه هنوز طرف های دقیق شرکت کننده در نشست لندن اعلام نشده است.


مواضع طرف‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها همچنان اختلافات گسترده‌ای با یکدیگر دارند. یکی از سفیران سابق کشورهای غربی در سوریه به رویترز گفته است: «درک نمی‌کنم که چرا آمریکایی‌ها همچنان از روسیه می‌خواهند که مجددا مذاکره کنند. آیا واقعا آن‌ها فکر می‌کنند که نظر روسیه عوض شده است؟»


یک دیپلمات غربی دیگر نیز که در مذاکرات لوزان حضور داشته می‌گوید که این نشست توفیقی نداشته و اهداف مبهمی را دنبال می‌کرد. وی خبر داده که طرف‌های مشارکت کننده در لوزان در لحظه نهایی مورد تایید قرار گرفتند. وی همچنین گفته که اختلافات میان نمایندگان دولت‌ها چنان زیاد بوده که بخش زیادی از زمان مذاکره عملا به «مشاجره» میان طرف‌ها گذشته است.


وی مدعی شد: «اگر قرار است توافقی در مورد سوریه پدید آید باید کشورها تعهداتی را انجام دهند. یعنی روسیه بمباران‌های خود را متوقف کرده و ایران شبه‌نظامیان خود را از سوریه خارج کند.»


ساعاتی پیش از برگزاری نشست لوزان، جان کری تلاش کرده بود تا برخی کشورهای شرکت کننده در این نشست را با خود همراه کند؛ به همین دلیل وی نشستی با عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان داشت و پس از آن نیز با سرگئی لاوروف دیدار و گفت‌ و گو انجام داد.


نشست لوزان در شرایطی برگزار شده که طرف‌های بین‌المللی موثر در بحران سوریه در حال متهم کردن یکدیگر هستند.


آمریکا مدعی است که بمباران‌های گسترده ارتش روسیه و سوریه علیه حلب باعث کشتار صدها غیر نظامی شده است. این در حالی است که دمشق و مسکو می‌گویند که آن ها فقط در حال هدف قرار دادن مواضع شبه نظامیان هستند. این دو کشور همچنین آمریکا و شرکای منطقه‌ایش را به کمک به شورشیان تروریستی در سوریه متهم می‌کنند.


همچنین در حالی که طرف‌ها در لوزان در حال بررسی حصول به آتش بس در حلب بوده‌اند، دولت بشار اسد اعلام کرده که نبردها تا کنترل نهایی این شهر ادامه خواهد داد. بشار اسد هفته گذشته اعلام کرده بود که اگر نیروهای مسلح حاضر در این شهر، سلاح‌های خود را تحویل بدهند مورد عفو قرار می‌گیرند. در مقابل مخالفان اعلام کرده‌اند که همچنان در مقابل حملات به این شهر مقاومت خواهند کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته