دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مهر 1395 - 09:42
نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با آنا:

تشکیل کمیته اقتصادی زنان در فراکسیون زنان مجلس/ ضرورت سرمایه‌گذاری بر اقتصاد زنان روستایی

نماینده مردم تهران از تشکیل کمیته اقتصادی زنان در فراکسیون زنان مجلس خبر داد و گفت: کمیته اقتصادی را در فراکسیون زنان راه اندازی کرده و در نظر داریم که طرح‌های اقتصادی زنان روستایی را در آن کمیته ساماندهی کنیم همچنین  اگر نیازی به قانونگذاری و حمایت تقنینی داشته باشد از طریق مجلس در این زمینه کمک‌های لازم را به طرح داشته باشیم. یکی از عمده ترین برنامه‌های کمیته اقتصادی، توانمندسازی زنان است که در بخش روستایی روی اقتصاد زنان روستا سرمایه گذاری می‌کند. 
کد خبر : 125436

پروانه مافی، نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا بر ضرورت توانمندسازی زنان روستایی تاکید و اظهار کرد: همه کشورهای دنیا که مسیر توسعه را طی کرده و در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پیشرفت کرده‌اند ابتدا مسیر خود را از روستا آغاز کرده‌اند بنابراین برای رسیدن به توسعه باید به ضرورت توانمندسازی روستاییان توجه کنیم بر همین اساس باید توسعه روستایی را به عنوان اولویت اول قرار دهیم زیرا در روستاها عمده اقتصاد روستایی به دست زنان است بنابراین برای شکوفایی اقتصاد روستا باید برای زنان روستایی برنامه ریزی کرد.


وی افزود: یکی از کارهای مهمی که باید در این حوزه انجام داد ایجاد بسترهای اقتصادی مناسب برای فعالیت‌های خرد و کوچک زنان روستایی است زیرا فعالیت زنان روستایی از نوع کلان و بزرگ نیست. فعالیت زنان روستایی چه در بخش کشاورزی و دامپروری و چه در بخش صنایع دستی و فرش در حجم خرد است در نتیجه باید برای اقتصاد خرد روستا برنامه‌ریزی داشت و بسترسازی مناسبی انجام دهیم.


مافی یادآور شد: در کشور ما نیز در زمینه توانمندسازی زنان روستایی اقداماتی هر چند کوچک و کند صورت گرفته است بنابراین اگر بخواهیم روی اقتصاد روستا سرمایه گذاری کنیم باید همین اقدامات کوچک را در حجم بزرگتر و وسیع‌‌‌تر توسعه دهیم. یکی از اقداماتی که می‌توان در این زمینه به آن اشاره کرد ایجاد صندوق‌های اعتباری خرد برای زنان روستایی است.


نماینده مردم تهران ادامه داد: صندوق‌های اعتباری خرد از مجموعه درآمدها و پس اندازهای کوچک زنان روستایی تشکیل می‌شود و اداره آن صندوق نیز به دست خود زنان صورت می گیرد که این صندوق به عنوان یک پایگاه اقتصادی می‌تواند وام‌های کوچک را به زنان روستایی اختصاص دهد تا زنان روستایی بتوانند به تدریج خود را توانا کنند و بتوانند به اقدامات بزرگتری دست بزنند.


مافی تصریح کرد: وزارت جهادکشاورزی حدود 10 سال پیش چنین حرکتی را آغاز کرده و امروز در سراسر کشور بیش از 2 هزار صندوق اعتباری خرد در حوزه اقتصادی زنان روستایی تشکیل شده است که می توانیم از این طریق هلدینگی(شرکت‌های اقتصادی زنجیره‌ای) را در این عرصه برای صندوق‌های اعتباری زنان روستایی ایجاد کنیم که بر همین اساس مسایل اقتصادی در روستا توسعه پیدا کرده و یک هلدینگ بومی در روستاهای ما جای خود را باز می کند.


وی به عملکرد این هلدینگ اشاره کرد و گفت: این هلدینگ در تمام استان‌های کشور و به صورت یک چتر بزرگ همه صندوق‌های اعتباری را تحت پوشش خود می‌گیرد. البته این 2 هزار صندوق اعتباری در تمام استان‌های کشور پراکنده هستند و در برخی از استان‌ها توفیقات خوبی نصیب زنان توانا و بی پناه شده است و در برخی استان‌ها نیز به دلیل تجربه کمتر توفیقات مناسبی برای زنان روستایی حاصل نشده است که در آینده روی این موضوع و تقویت آنان نیز تمرکز خواهیم کرد.


مافی ادامه داد: اعتقاد داریم که توانمند کردن زنان روستایی باید به عنوان یکی از اولویت‌های برنامه اقتصادی کشور برای رسیدن به توسعه اقتصادی از اهمیت لازم برخوردار باشند زیرا زنان روستایی نقش مهمی در تولید روستا دارند.


نماینده مردم تهران به تشکیل کمیته اقتصادی زنان در فراکسیون زنان مجلس اشاره کرد و گفت: کمیته اقتصادی را در فراکسیون زنان راه اندازی کرده و در نظر داریم که این طرح ها را در آن کمیته ساماندهی کنیم همچنین اگر نیازی به قانونگذاری و حمایت تقنینی داشته باشد از طریق مجلس در این زمینه کمک‌های لازم را به طرح داشته باشیم. یکی از عمده ترین برنامه‌های کمیته اقتصادی، توانمندسازی زنان است که در بخش روستایی روی اقتصاد زنان روستا سرمایه گذاری می‌کند.


انتهای پیام/

برچسب ها: پروانه مافی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته