دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مهر 1395 - 16:14
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

ابتلای سالانه 9 میلیون نفر به سل در جهان

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ابتلای سالانه 9 میلیون نفر در جهان به بیماری سل خبر و داد و گفت: حدود 1.5 میلیون نفر از این مبتلایان جان خود را از دست می‌دهند.
کد خبر : 124969

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر محمد جعفر صادقی با اشاره به اینکه سل یک بیماری عفونی است که در اثر مجموعه مایکوباکتریوم‌های سلی ایجاد می‌شود و در 80درصد موارد ریه و در 20درصد دیگر اعضای بدن از جمله استخوان،پوست و کلیه را درگیر می‌کند، خاطرنشان کرد: تداوم سرفه بیشتر از دو هفته، کاهش اشتها و وزن، بی‌حالی، خستگی زودرس، ضعف عمومی، درد مفاصل، سرماخوردگی‌های مکرر و تورم غدد لنفاوی از جمله نشانه‌های این بیماری به شمار می‌رود.


وی افزود: سالانه در جهان حدود 9 میلیون نفر به این بیماری مبتلا می­‌شوند و هر ساله حدود یک و نیم میلیون نفر در اثر ابتلا به این بیماری فوت می­‌کنند، از طرفی بیش از 90 درصد بیماری و مرگ و میر ناشی از سل در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد.


دکتر محمد جعفر صادقی خاطرنشان کرد: سل به جز آسیب‌های اقتصادی، اثرات منفی غیر مستقیم دیگری نیز بر کیفیت زندگی بیماران یا افراد خانواده آنها نظیر طرد شدن دارد.


مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه ضمن اشاره به اینکه در کشور ایران طی50 سال اخیر شاهد کاهش چشم‌گیر بروز سل بوده‌­ایم، یادآور شد: سل یک بیماری شناخته شده با درمان مشخص کوتاه مدت شش‌ ماهه است اما متأسفانه تعداد زیادی از این بیماران یا به موقع تشخیص داده نمی­‌شوند و یا در نتیجه درمان ناقص تبدیل به یک بیمار مقاوم به درمان می‌شوند.


دکتر صادقی سرفه بیش از دو هفته، وجود خلط، کاهش وزن، عرق شبانه و تب طولانی مدت را به عنوان علائم بیماری سل بر شمرد و از عموم جامعه خواست که با مشاهده علائم فوق جهت بررسی به واحدهای بهداشتی دانشگاه مراجعه کنند.


مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت ضمن اشاره به اینکه فرد مبتلا به سل می‌تواند سالانه 17 نفر دیگر را آلوده کند، گفت: کنترل سل وقتی میسر است که بتوان بیمار مبتلا به سل را در مراحل اولیه شناسایی کرد و او را تحت درمان کامل قرار داد.


صادقی در ادامه گفت: بیماری سل فراتر از یک بیماری عفونی، یک پدیده اجتماعی است و لذا دستیابی به هدف حذف آن تا سال 2050 بجز از طریق ایجاد یک عزم ملی، برنامه ریزی و مشارکت همه جانبه امکان پذیر نخواهد بود و شعار امسال سازمان بهداشت جهانی تحت عنوان «هم پیمان تا پایان بیماری سل» لزوم استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌های درون بخشی و برون بخشی را جهت حذف بیماری سل مورد تاکید قرار داده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: تب ریه سل کاهش وزن
ارسال نظر
قالیشویی ادیب