دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مهر 1395 - 13:39
نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت: (3)

سخنگوی وزارت بهداشت: سیاست در باره روغن پالم تغییر نکرده است/ سلامت مردم را سیاسی نکنید

سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام اینکه ۳۴ درصد روغن مصرفی کشورهای جهان منشاء پالم دارد، گفت: موضوع سلامت مردم ومسایل سیاسی را باهم مخلوط نکنید.
کد خبر : 124886

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، ایرج حریرچى، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری پیش از ظهر امروز در واکنش به اخبار منتشر شده پیرامون اظهارات ریاست جمهورى مبنى بر سالم بودن روغن پالم اظهار کرد: روغن پالم یک روغن خوراکی است و حداقل 5 نوع دارد. پالم دارای ویژگی‌های مثبت و منفی است. پایداری بالا و مقاومت در برابر حرارت، ویژگی‌های مثبت روغن پالم است که صنعت نیز به آن علاقه دارد و وجود اسیدهای چرب اشباع‌شده از خطرات آن محسوب می‌شود.


وی تاکید کرد: از مخلوط کردن سلامت مردم با سیاست گله دارم. چرا که متن سخنرانى ریاست جمهورى با سالم خواندن روغن پالم فاصله زیادى دارد. بنابراین درخواست می‌کنم مسائل سلامت مردم و عملکرد وزارت بهداشت را با مسائل سیاسی مخلوط نکنیم.


حریرچی ادامه داد: دکتر روحانى با اشاره به صادرات عظیم روغن پالم از این کشور به دنیا، پیشنهاد داد تا هیاتی از مالزی براى بررسى بیشتر این موضوع تشکیل شود و سپس به تصمیم‌گیری بپردازیم.


وى افزود: روغن پالم یکى از روغن‌هاى خوراکى در چند نوع است که برخى انواع آن نیز از لحاظ مصرف، مطلوب و گران است؛ این روغن به طور عمده در اندونزى و مالزى تولید مى شود و مالزى بزرگترین تولید کننده و صادر کننده آن است. حدود ٣٤ درصد روغن‌هاى مصرفى جهان روغن پالم است که البته در برخى کشورها این میزان ٥ درصد و در برخى دیگر ٩٠ درصد گزارش شده است.


حریرچى با اشاره به مصرف ٥٠ درصدى ایران از روغن پالم در گذشته، گفت: روغن پالم نسبت به سایر روغن‌ها ارزان‌تر است و به علت داشتن اسیدهاى چرب اشباع، پایداری بالا، مقاوم در برابر حرارت و مقاومت مکانیکى ویژگى‌هاى مثبت و منفى دارد.


سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تاکید بر عدم تغییر سیاست وزارت بهداشت در مورد روغن پالم گفت: در سال ٩٣،٩٤ واردات روغن پالم، ٤٠٠ هزار تن بوده که این آمار در سال ٩١،٩٢ میزان ٧٥٠ هزار تن بوده است. در سال ٩٥ تعرفه گمرکى روغن پالم از ١٠ درصد به ٢٦ درصد افزایش داشته و میزان واردات آن در شش ماهه اول سال ٩٥ نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، ١٥ درصد کاهش داشته است.


وی یادآور شد: تمامی کشورهای جهان از روغن پالم استفاده می‌کنند، اما مصرف بعضی از کشورها به 5 درصد و مصرف بعضی دیگر به 90 درصد می‌رسد. مصرف کشور ما نیز قبل از اقدامات وزارت بهداشت به حدود 50 درصد می‌رسید که ما از سال 93 واردات آن را کاهش دادیم.


سخنگوی وزارت بهداشت گفت: هدف وزارت بهداشت، از ابتدا کنترل مصرف این روغن بوده و ما هیچ‌گاه به علت ملاحظات اقتصادی و صنعت نمی‌توانیم این روغن را از بازار به طور کامل حذف کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته