دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 آبان 1395 - 10:10
در گفت‌وگو با آنا

دانشجوی نمونه دانشگاه آزاد اسلامی: به دنبال ثبت شرکت دانش‌بنیان فرهنگی هستم/ اهمیت به پیشرفت‌­های علمی، کشور را واکسینه می‌کند

اگر به گذشته برگردم بازهم رشته عمران را انتخاب می‌کنم/ دستگاه‌­ها و نهادهای مرتبط می‌­توانند از رساله‌­های دکتری و پایان‌­نامه­‌های کارشناسی ارشد در راستای نیازهای پژوهشی و کاربردی خود استفاده کنند/ دانشگاه معرف پویایی­‌های جامعه شهری و بلوغ فکری، فرهنگی و اجتماعی است...
کد خبر : 124814

کاظم دهناد دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسفراین یکی از 11 دانشجوی نمونه کشوری دانشگاه آزاد اسلامی است که 11 مهر با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیات امنا و هیات مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مورد قدردانی قرار گرفت.


به همین مناسبت گفت‌وگوی آنا با این دانشجوی نمونه را پی‌ می‌گیریم:


* لطفا خودتان را معرفی کنید و درباره تحصیلاتتان بگویید


- کاظم دهناد هستم، متولد فروردین 1367 در شهرستان اسفراین. تحصیلات قبل از دانشگاه خود را در مدارس نمونه دولتی شهید شجیعی و دارالفنون سپری کردم و سال 91 در مقطع کاردانی پیوسته در رشته ساختمان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسفراین پذیرفته شدم. پس از اتمام دوره کاردانی، به خاطر علاقه‌ای که به رشته‌ام داشتم، رشته عمران را برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی انتخاب کردم. خوشبختانه در طول مدت دوره کاردانی و کارشناسی همیشه معدل الف دانشگاه بودم و اکنون در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته عمران هستم و قصد دارم در صورت موافقت سازمان در رشته دوم عمران گرایش مدیریت و ساخت و تولید واحد شیروان نیز به طور همزمان تحصیل کنم.


* اگر به گذشته برمی گشتید، آیا باز هم همین رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کردید؟


- اگر اکنون به گذشته یعنی 4 سال پیش برگردم با توجه به علاقه­‌ام و تنوع و پویایی‌­هایی که رشته عمران دارد، قطعا همین رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌­کردم. ­بی تردید موفقیت‌­هایی چون رتبه اول دوره کارشناسی، کسب عنوان جوان برتر شهرستان در دو سال، کسب بیش از 7 مقام ملی و کشوری، دانشجوی نمونه دانشگاه آزاد اسلامی اسفراین، دانشجوی نمونه کشوری در گروه فنی و مهندسی و ... تایید و تصدیقی بر علاقه و انتخاب درستی بود که برای ادامه تحصیل در این رشته داشته‌ام.



* علاوه بر عنوان‌هایی که نام بردید، چه افتخارهای علمی و پژوهشی در کارنامه خود دارید؟


- کارنامه پژوهشی بنده شامل 3 مقام ملی و 4 مقام کشوری در زمینه های مختلف در مسابقات قرآن و عترت دانشجویان، 4 ترم دانشجوی ممتاز دانشگاه در دوره کاردانی، 4 ترم دانشجوی ممتاز دانشگاه در دوره کارشناسی، برگزاری نمایشگاه های هنرهای تجسمی در داخل و خارج از ایران، همکاری مستمر با اداره‌های صنایع دستی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، فنی و حرفه‌ای و ... مدیر مسئول نشریه بنیان، عضویت در بسیج دانشجویی دانشگاه، عضویت در کانون هلال احمر، شرکت در اردوهای جهادی، موسس و مدیر دو انجمن علمی عمران و معماری برخی از دیگر فعالیت‌­های علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بنده است.


* انتخاب دانشجویان نمونه به چه صورت انجام می‌شود؟


- دانشجوی نمونه کشوری به آن دسته از دانشجویان نمونه دانشگاهی اطلاق می‌­شود که به دلیل کسب بالاترین امتیاز در گروه و مقطع، توسط دانشگاه مدارک آنان برای ارزیابی به وزارتین (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزرات علوم، تحقیقات و فناوری) ارسال و در هیات‌های داوری مورد ارزیابی می‌شود و به لحاظ کسب بالاترین امتیاز در گروه تخصصی و مقطع تحصیلی در میان شرکت کنندگان، از سوی معاونت‌­های دانشجویی و آموزشی به عنوان دانشجوی نمونه کشوری معرفی می‌شود.


دانشجوی نمونه کشوری از مجموع امتیازهای به دست آمده سه بخش آموزشی، پژوهشی و فرهنگی-اجتماعی انتخاب می‌شود که به این ترتیب است، در بخش آموزشی از مجموع امتیاز آموزشی، بخشی به معدل کل واحدهای گذرانده اختصاص و بخش دیگر به معدل هر نیمسال تحصیلی دانشجو تعلق می‌­گیرد.



بخش پژوهشی هم شامل مقاله‌های ISI، ISC، علمی- پژوهشی، علمی - ترویجی، همایش­‌های بین‌­المللی- ملی؛ فعالیت­‌های تحقیقاتی شامل فعالیت و همکاری در هر طرح تحقیقاتی مصوب دانشگاه، طرح‌­های ملی و تحقیقات کاربردی و بخش تالیف کتاب، ترجمه و گردآوری کتاب، اختراع، ابداع و نوآوری و تجاری‌سازی علمی­ است. در بخش فرهنگی، اجتماعی فعالیت‌­های قرآنی، فعالیت‌­های سیاسی و اجتماعی، فعالیت‌ های ادبی، هنری و اجتماعی است.


بنابراین دانشجوی نمونه کشوری فردی است که به لحاظ ویژگی­‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی- اجتماعی بالاترین امتیاز را در بین دانشجویان دیگر به دست آورد.


* برنامه‌های آتی شما به عنوان دانشجوی نمونه کشوری دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟


- مطالعه و تحقیق و تالیف کتابم که اکنون بیش از نیمی از آن انجام شده است. فعالیت‌های فرهنگی و ثبت نشان هنری فرهنگ و ارشاد در زمینه هنر نیز از جمله موضوعاتی است که در آینده دوست دارم بر روی آنها پژوهش کنم. ارائه کارهای فاخر هنری و شرکت در جشنواره‌های داخلی و فستیوال‌های خارجی و ثبت شرکت دانش‌بنیان فرهنگی به کمک تعدادی از دانشجویان هنرمند استان از برنامه‌های آینده‌ام است.


* چه انتظارهایی از مسئولان دارید؟


ارائه کارهای فاخر هنری و شرکت در جشنواره‌های داخلی و فستیوال‌های خارجی و ثبت شرکت دانش‌بنیان فرهنگی به کمک تعدادی از دانشجویان هنرمند استان از برنامه‌های آینده‌ام است

- دانشگاه معرف پویایی­‌های جامعه شهری جدید و بلوغ فکری، فرهنگی و اجتماعی است. دانشگاه به دلیل سرشت خود نماینده قشرها و گروه­‌های جدید اجتماعی است و معمولا این گروه‌­ها کم و بیش مستعد تفکر تحلیلی و خرد انتقادی هستند، بنابراین دانشگاه­ باید پیرو فرمایش­‌های مقام معظم رهبری به‌طور مناسبی کرسی­‌های آزاداندیشی را فعال کرده و از این ظرفیت بزرگ که به حق و به درستی از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده است برای ایجاد شور و نشاط اسلامی، حل مشکلات جامعه و پاسخگویی به نیازهای قشر جوان استفاده مطلوب کند. این موضوع می‌­تواند پتانسیل­‌های واقعی دانشگاه را در بسترهای درست خود قرار دهد و حرکت پرشتاب­‌تر و مضاعف‌­تری به پویش فکری و پیشرفت علمی کشور دهد. به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری می­‌تواند از تبدیل دانشگاه‌­ها به باشگاه‌های سیاسی به نحو شایسته جلوگیری کند.


موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد مربوط به ارتباط دانشگاه با جامعه حرفه­‌ای کشور است. دستگاه‌­ها و نهادهای مرتبط می‌­توانند از رساله‌­های دکتری و پایان‌­نامه­‌های کارشناسی ارشد در راستای نیازهای پژوهشی و کاربردی خود استفاده کنند. افزون بر این باید اهمیت بیشتری به پیشرفت‌­های علمی در محیط­‌های دانشگاهی داده شود که بدون تردید، کشور را مقابل مسائل و مشکلات بیرونی از جمله تهدیدها و تحریم‌­ها واکسینه خواهد کرد.


* و کلام پایانی...


- مراتب سپاس و قدردانی خود را از دکتر دارابی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسفراین که فضای دانشگاه را به سمت معنای واقعی خود هدایت کرده است، اعلام می‌کنم. دوره مدیریت ایشان شاهد آرامش و نشاط و پژوهش محوری و فضای علمی در محیط دانشگاه هستیم. همینطور از همکاری­‌های صمیمانه دوستان روابط عمومی دانشگاه کمال تشکر و قدردانی دارم.


بر خودم لازم می‌­دانم که با زبان جان و از صمیم قلب از استادان بزرگی چون دکتر ابوالفضل فرزی، دکتر حمید اسداللهی و همه استادانی که افتخار شاگردی و علم‌آموزی از محضرشان داشته‌‌­ام، صمیمانه تشکر و قدردانی کنم. این بزرگواران، اخلاق و الفبای پژوهش و تحقیق را به بنده آموختند و بدون شک موفقیت­‌هایی که به دست آورده‌ام، مدیون توجه، بزرگ منشی ­و دلسوزی این بزرگان است.



به گزارش آنا، برخی از عنوان‌های این دانشجوی نمونه دانشگاه آزاد اسلامی به این شرح است:



دانشجوی نمونه گروه آموزشی فنی و مهندسی رشته مهندسی عمران مقطع کارشناسی استان خراسان شمالی – واحد اسفراین


کسب مقام دوم در مسابقه قرآن و عترت استان اصفهان در سال 1393


کسب مقام سوم در مسابقه قرآن و عترت استان قم در سال 1394


کسب مقام سوم در مسابقه دو سالانه صحیفه سجادیه در سال 1393


عضو فعال بسیج دانشجویی از سال 1393 لغایت 1394


مدیر انجمن علمی پژوهشی از سال 1392 لغایت 1394


کسب مقام دوم جشنواره هنر و ادبیات دینی در شیراز در سال 1393


کسب مقام دوم جشنواره هنر و ادبیات دینی در تبریز در سال 1394


فعال کانون ها و نشریات دانشجویی



دارنده آثار معرق شمسه دفتر میراث فرهنگی در سال 1394


مربی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در رشته معرق


همکاری در برگزاری نمایشگاه فرهنگی آفتاب مهر در سال 1393


عضو فعال بسیج دانشجویی در سال های 1393 و 1394


مدیر انجمن علمی عمران واحد اسفراین از سال 1392 تاکنون


مدیر انجمن علمی معماری واحد اسفراین از سال 1392 تاکنون


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته