دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مهر 1395 - 20:51

استاندارد تهران: بی توجهی به هشدارها عامل حادثه دانشگاه شریف بود

مدیرکل استاندارد استان تهران گفت:بی توجهی به هشدار استاندارد در رفع عیب آسانسورها ، عامل حادثه دانشگاه صنعتی شریف بود.
کد خبر : 123947

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از واحد مرکزی خبر، مسلم بیات با بیان اینکه در سالهای گذشته،بازرسان استاندارد سه بار برای بازرسی از آسانسورهای دانشگاه صنعتی شریف، به این دانشگاه مراجعه کرده اند افزود: با وجود اینکه موارد عدم تطابق در بازرسی نوبت اول به دانشگاه گزارش شده بود، در نوبت دوم بازرسی ، مشاهده شد که همه موارد عدم انطباق قبلی به قوت خود باقی بوده و هیچگونه اصلاح و اقدامی از سوی مسوولان صورت نگرفته است.



وی افزود: عیوب آسانسورهای غذاخوری دانشگاه صنعتی شریف، آنچنان واضح و بحرانی بوده که استفاده از آن مطابق اخطار داده شده، ممنوع بوده است.


مدیرکل استاندارد تهران گفت: با بازرسی انجام شده در نوبت اول از آسانسورهای غذاخوری دانشگاه شریف، مشخص شد آسانسور شماره (یک) ، ‌17 مورد نقص داشته که 13 مورد آن عیب بحرانی بوده است.


بیات اضافه کرد: یکی از عیوب بحرانی در مدار، نبودن ترمز ایمنی و اضطراری یا همان پاراشوت است زیرا عملکرد درست پاراشوت از سقوط آسانسور جلوگیری می کند که در حادثه دانشگاه شریف، ترمز ایمنی عمل نکرده است.


وی گفت: همچنین از 10 نقص موجود در آسانسور شماره (دو) ، 7 عیب بحرانی بوده که همانند آسانسور شماره (یک) در مدار نبودن پاراشوت از مهمترین این عیوب بود.


بیات افزود : آسانسور شماره (سه) ، 17 و آسانسور شماره( چهار) 20 عیب بحرانی داشته که در مدار نبودن پاراشوت این دو آسانسور همانند آسانسورهای شماره یک و دو از مهمترین عیوب بحرانی بوده است.


وی گفت: بیشتر آسانسورهای نصب شده در دانشگاه شریف مربوط به قبل از تاریخ اعلام اجباری شدن استاندارد ملی آسانسورها (سال 82) بوده است.


مدیرکل استاندارد استان تهران با بیان اینکه مطابق قانون، مالکان و بهره برداران از آسانسورهای ساختمان ها، باید درخواست بازرسی از آسانسورشان را به ادرات کل استاندارد اعلام کنند گفت: در خصوص دانشگاه شریف تاکنون مکاتبه ای مبنی بر رفع نواقص و درخواست بازرسی مجدد به ما ارائه نشده است و بازرسی دوم ما به منظور بررسی اقدامات صورت گرفته احتمالی، از سوی مسوولان دانشگاه برای ایمنی و کیفیت آسانسورها و نیز به دلیل دغدغه و نگرانی از احتمال بروز خطرات جبران ناپذیر برای شهروندان انجام شد.


مدیرکل استاندارد استان تهران افزود:یکی از مسئولان دانشگاه شریف این طورگفته است که در پایان گزارش های بازرسی کارشناسان استاندارد از آسانسورهای این دانشگاه آمده تست کامل انجام نشده و تست به زمان دیگری موکول شده که باید گفت برای انجام برخی از تست های معین در استاندارد ملی، حضور نماینده شرکت نصب کننده آسانسور در زمان انجام تست الزامی است ‌زیرا در هنگام تست ممکن است مشکلاتی ایجاد که بلافاصله باید از سوی کارشناس شرکت مربوط رفع شود.


وی افزود: بازرس استاندارد در صورت حضور نداشتن تکنسین شرکت نصاب ،‌ مجاز به بازرسی کامل نیست ضمن اینکه وظیفه هماهنگی برای حضور نماینده شرکت نصاب بر عهده مالک است البته در بازرسی از آسانسورهای دانشگاه شریف، نماینده شرکت نصاب حضور نداشت از این رو تست کامل به زمان دیگری که نماینده شرکت نصاب با درخواست مالک حضور داشته باشد، موکول شده است.


بیات به نهادهای عمومی مانند بیمارستان ها، دانشگاه ها،‌ دستگاه ها و نهادهای عمومی و دولتی توصیه کرد: با توجه به بازرسی های انجام شده توسط بازرسان استاندارد،‌ در رفع نواقص و ارایه درخواست بازرسی مجدد از آسانسورها به این اداره کل، اقدام کنند.


وی همچنین گفت: شهروندان برای ارتقای ایمنی و سلامتی خویش، حتما برای تعمیر و نگهداری ماهانه آسانسورهای ساختمانی اقدام و سالانه از خدمات شرکت های بازرسی برای اطمینان از صحت عملکرد تعمیرات ماهانه انجام شده، استفاده کنند.


بیات یکی از راه های پیشگیری از بروز این خطرات را شناسنامه دار کردن آسانسورهای نصب شده در ادارات دولتی دانست که این امر ردیابی و ثبت سوابق برای این آسانسورها را تسهیل می کند.





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته