دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مهر 1395 - 18:45
جهانگیری در نهمین جشنواره فناوری نانو:

اقتصاد ایران جزو 20 اقتصاد بزرگ دنیاست/ اقتصاد باید متکی به دانش باشد

معاون اول رئیس‌جمهوری در افتتاحیه نهمین جشنواره فناوری نانو اقتصاد ایران را جزو 20 اقتصاد بزرگ دنیا خواند و تاکید کرد: اقتصاد کشورمان باید متکی به دانش باشد.
کد خبر : 123787

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در افتتاحیه نهمین جشنواره فناوری نانو ضمن تسلیت برای ایام محرم و قدردانی از معاون علم و فناوری رئیس‌جمهوری ، به گذشته ایران در تولید علم و فعالیت‌های اثرگذار در تاریخ بشریت اشاره کرد و گفت: متاسفانه در دوره‌ای ایران از قافله علم و فناوری فاصله گرفت، اما در سال‌های اخیر موضوع علم و فناوری و گفتمان دانش قالب شده است.


او به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره توسعه فناوری اشاره کرد و گفت: حساسیت و دقت مقام معظم رهبری و همچنین تشویق ایشان آثارش را امروز در بخش‌های مختلف آشکار کرده است و امیدواریم روز‌به‌روز شتاب علمی کشور بیشتر شود.


جهانگیری افزود: دولت و دانشگاهیان نباید بگذارند گفتمان علمی به هر علتی متوقف شود، حتی اگر دولتی نسبت به این موضوع گرایش نداشته باشد، دانشگاهیان و صنایع باید به این روند ادامه دهند.


معاون اول رئیس‌جمهوری درباره مشکلات اقتصادی ایران گفت: متاسفانه اقتصاد ایران متکی به منابع طبیعی و نفت است. همان‌طور که اثرات مخرب این موضوع را در سال‌های اخیر دیدیم. ما روزی فکر نمی‌کردیم کشورهای صنعتی از ما نفت نخرند؛ اما در دوره تحریم این اتفاق افتاد و آنها نشان دادند می‌توانند از طریق تحریم‌ کردن نفت ایران برنامه‌های اقتصادی را به تعویق بیندازند. در دولت‌های قبل نیز چالش اصلی ایران بیرون رفتن از اقتصاد نفتی بود و دیدیم که در دهه 50 بسیاری از کشورها تصمیم گرفتند وابستگی‌شان را به نفت کم کنند. ما نیز باید اتکا به نفت را در اقتصاد کم کنیم.


جهانگیری ادامه داد: اقتصاد ایران جزو 20 اقتصاد بزرگ دنیاست؛ بنابراین باید ببینیم چگونه می‌توانیم اتکای اقتصاد به نفت را به ذخیره‌ای تمام‌نشدنی مانند دانش و مغز انسان‌ها تغییر دهیم. درباره این موضوع این سوال ایجاد می‌شود که آیا ایران شرایط اتکا به دانش جوانان را دارد؟ تجربه تاریخی، تعداد جوانان تحصیلکرده و وضعیت دانشگاه‌ها نشان می‌دهد ایران می‌تواند به دانش و نیروی انسانی جوان خود متکی شود.


او افزود: بیش از 4 میلیون دانشجو، طرح‌های بین‌المللی، تعداد دانشمندان ایرانی خارج و داخل کشور و مجموعه ظرفیت نیروی انسانی نشان می‌دهد که کشورمان ظرفیت اتکا به دانش را دارد، اما برای این کار سیاست و نقشه راه لازم است.


جهانگیری به اقتصاد و صنعتی شدن کشورهای شرق آسیا اشاره کرد و گفت: خوشبختانه یک اراده جدی و ملی برای دانش‌بنیان کردن اقتصاد شکل گرفته است. همان‌طور که مقام معظم رهبری هم تاکید و برنامه اقتصاد مقاومتی را توصیه کردند اراده ملی برای حرکت به سمت اقتصادی دانش‌محور ایجاد شده است.


معاون اول رئیس‌جمهوری المان‌های اقتصاد مقاومتی را برشمرد و گفت: اقتصادی مردمی، عدالت‌بنیان، درون‌زا، برون‌گرا و دانش‌بنیان از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی هستند که رویکرد پنجم جهت‌گیری اقتصاد را به سمت دانش نشان می‌دهد. بنابراین اقتصاد از اتکا به نفت باید به دانش‌بنیان و مغزمحور تبدیل شود. این موضوع در دولت یازدهم پیگیری می‌شود و شرکت‌های دانش‌بنیانی که در بخش خصوصی و در حوزه‌های مختلف مانند های‌تک، بایو و نانو در صنایع برتر آغاز به فعالیت کردند، حمایت می‌شود.


او افزود: نفوذ این رشته‌ها باید همان‌طور که در دانشگاه‌ها زیاد است، در صنایع بزرگ کشور نیز افزایش یابد. خدمات بزرگ کشور نیاز به دانش‌بنیان شدن دارند.


جهانگیری درباره فناوری نانو گفت: ستاد فناوری نانو در طول 14 سال گذشته در حوزه دانش و فناوری نانو فعالیت ارزنده‌ای داشته است. آن سال‌ها هرسال 10 مقاله در حوزه نانو تولید می‌شد، در صورتی که در حال‌حاضر روزی 20 مقاله در حوزه فناوری نانو تولید می‌شود و بیش از 30 هزار نیروی انسانی در این حوزه تربیت شده‌اند. همچنین طبق سند تدوین‌شده این حوزه توفیقات بسیاری داشته است.


معاون اول رئیس‌جمهوری به سند چشم‌انداز 1404 اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین فعالیت پیش‌بینی شده در این سند شناسایی و حمایت از محصولات دانش‌بنیان در بازار داخل و خارج از کشور است. دولت از دستاوردهایی که در دوران تحریم تولید شده‌اند حفاظت می‌کند. باید در نظر داشت این محصولات در شرایط سختی تولید شده‌اند، بنابراین باید از آنها حفاظت شود.


او در پایان از ستاد فناوری نانو قدردانی و ابراز امیدواری کرد: پیشرفت این حوزه مانند گذشته با سرعت بالا ادامه داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته