دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مهر 1395 - 16:32

ناتو با حمایت مالی عربستان به ارتش سوریه حمله می‌کند

منابعی در مسکو و برلین از طرح ناتو برای حمله قریب‌الوقوع به ارتش سوریه و هم‌پیمانانش خبر دادند.
کد خبر : 123701

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از ایسنا، روزنامه رأی‌الیوم در گزارشی نوشت: «برخی پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌ها اعلام کردند ناتو در ماه ژوئیه (تیر ماه) طرحی مشابه با طرح کنونی برای حمله به ارتش سوریه و هم‌پیمانانش در نظر داشت ولی آماده نبودن ناتو و هم‌پیمانانش در منطقه و ادامه یافتن اختلافات میان آن‌ها و هماهنگی مسکو و واشنگتن موجب به تعویق افتادن طرح شد. طرح ژوئیه (تیر ماه) شبیه حوادثی بود که در صربستان رخ داد اما وضعیت سوریه با صربستان فرق می‌کند و روسیه کنونی دیگر روسیه 20 سال پیش نیست.»


این منابع افزودند: «با اعلام توقف همکاری‌ها با مسکو از سوی واشنگتن از عبارت هماهنگی‌ها همچنان باقی است، استفاده شد که هدف از آن جلوگیری از تقابل دو ارتش روسیه و آمریکا و ادامه یافتن پیشرفت ارتش سوریه در روند آزادسازی حلب یود. این موضوع، ناتو را به این فکر واداشت که هیچ گریزی از انجام عملیات گسترده نظامی علیه ارتش سوریه نیست.»


دلایلی که ناتو را به انجام حمله فوری علیه ارتش سوریه مطرح کرده، شامل موارد زیر است:


- پیروزی در حلب: آزادسازی حلب از سوی ارتش سوریه به معنای باز شدن در به روی پیروزی‌های بزرگتر و کنترل ارتش سوریه بر همه خاک این کشور است.


- ادامه حملات ارتش سوریه و هم‌پیمانانش علیه مواضع گروه‌های مسلح بدین معنا است که ارتش سوریه کمتر از یک سال دیگر برای آزادسازی کامل خاک سوریه و به شکست کشاندن طرح تجزیه زمان لازم دارد. این در حالی است که قرار بود اوضاع امنیتی با هدف به تحلیل رفتن قدرت نظامی و اقتصادی سوریه، ایران و روسیه برای سال‌های طولانی ادامه داشته باشد.


- خروج پیروزمندانه دولت سوریه و هم‌پیمانانش از جنگ پنج ساله به معنای درخشش هرچه بیشتر ستاره روسیه و سیطره این کشور بر بیش از نیمی از خاورمیانه، شکست طرح به حاشیه راندن روسیه، افول ستاره ناتو و در نهایت وخامت اوضاع در ترکیه، عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس است و موجب می‌شود تا نفوذ ایران تا سواحل شرقی دریای مدیترانه افزایش یابد.


- فاصله کم هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا این وضعیت را ایجاب می‌کند که دولت دموکرات‌ آمریکا شانس پیروزی نامزدش را با دستاوردی نظامی افزایش دهد و این در حالی است که اگر آمریکا شکست بخورد، میراثی همچون جنگ و درگیری بی‌پایان را بر جای خواهد گذاشت.


- خروج پیروزمندانه سوریه (از جنگ پنج ساله) موضع سیاسی و نظامی این کشور در منطقه و همچنین حزب‌الله را نسبت به اسرائیل تقویت می‌کند و آن‌ها را در موضع قدرت در هرگونه مذاکرات صلح قرار می‌دهد، موضوعی که برای ناتو راضی‌کننده نیست.



این در حالی است که وزارت امور خارجه روسیه نسبت به تصمیم واشنگتن درباره تعلیق شبکه‌های ارتباطی با مسکو درباره سوریه ابراز نگرانی کرده و آن را به معنای بازگشت آن‌ها به راه‌حل نظامی دانسته است.


رای‌الیوم نوشت: «مطالب فاش شده از نشست جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با معارضان سوریه در نیویورک نشان می‌دهند که او گفته دولت آمریکا از راه‌حل نظامی ناتوان است چرا که این کشور را در موضع ضعف قرار می‌دهد و نمی‌تواند راه حل مناسبی باشد.»


طبق گفته برخی منابع، نقشه حمله به گونه‌ای طرح‌ریزی شده است که حمله ظرف 3 تا 5 روز انجام شود و در این مدت مرکز فرماندهی و ستاد مشترک ارتش سوریه در دمشق هدف قرار می‌گیرد و فرماندهان عالی‌رتبه ارتش سوریه ترور می‌شوند. همچنین نقاط قوت سوریه در اطراف دمشق، حلب و لاذقیه هدف قرار می‌گیرند.


این منابع افزودند: «این حملات با مشارکت 800 جنگنده که از ترکیه، اردن و دریای مدیترانه به پرواز درخواهند آمد انجام خواهد شد. همچنین در این حملات از موشک‌های کروز و توماهوک که از دریای مدیترانه و پایگاه‌های نظامی آمریکا در خلیج‌(فارس) پرتاب می‌شوند، استفاده می‌شود. این موشک‌ها قادرند از سامانه اس 400 ساخت روسیه که در لاذقیه مستقر شده‌اند، بگذرند و شمال و مرکز عراق، اردن و فلسطین را هدف قرار دهند.»


یک منبع آلمانی این عملیات را مشابه عملیات روباه صحرا دانست که در دسامبر 1998 (آذر 1377) علیه عراق انجام شده بود و در آن حدود 14 کشور با حمایت مالی عربستان مشارکت داشتند.


منابع مذکور گفتند: «زمان حمله چند روز آینده و کمتر از یک ماه آتی است و اگر توافق آتش‌بس انجام شود، این نقشه به‌طور موقت متوقف خواهد شد.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته