دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 فروردين 1394 - 15:50
گزارش آنا از وضعیت سلامت و بیمه دندان ایرانی‌ها به مناسبت روز دندانپزشکی؛

دندان ایرانی‌ها زود می‌پوسد/ کلینک‌های لوکس دندانپزشکی با منشی‌های آراسته عوام فریبی می‌کنند

در هیچ کشوری بیمه دندانپزشکی به صورت کامل وجود ندارد و اگر شخصی بخواهد دندان‌های خود را بیمه کند باید هزینه‌های گزافی را پرداخت کند. با این حال آنطور که یک دندانپزشک می‌گوید: ایرانی‌ها دندان‌های سالمی ندارند و بیشترین مراجعه آنها به خاطر پوسیدگی دندان است.
کد خبر : 12297

سارا امیری، گروه اجتماعی- سلامت دهان و دندان یکی از مهم‌ترین ابعاد سلامت فردی است اما متاسفانه طبق آمارهای اعلام شده، تعداد دندان‌های سالم ایرانیان از متوسط کشورهای مشابه پایین‌تر بوده و علت آن بی‌توجهی به بحث پیشگیری است. به طور میانگین افراد 12 ساله دو دندان خراب، 15 ساله سه دندان خراب، 18 ساله چهار دندان خراب، افراد 35 ساله 9 دندان خراب و افراد 45 ساله 12 دندان خراب در دهان دارند.


شاخص DMFT، مهمترین شاخص برای تعیین وضعیت سلامت دهان و دندان جامعه است که با معاینه و بررسی وضعیت دهان و دندان افراد در یک گروه سنی خاص بدست می‌آید، که D به معنای (پوسیدگی)، M (دندان از دست رفته)، F (دندان ترمیم شده) و T (دندان‌ها) است.


با بررسی شاخص DMFT مشخص شده است که دندانپزشکان بیش از ارائه خدمات آموزشی بیشتر انرژی خود را روی خدمات درمانی صرف می‌کنند.


رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار حائز اهمیت است به گونه‌ای که دندانپزشکان به افراد توصیه می‌کنند استفاده از مسواک و رعایت بهداشت دهان را از دوران نوزادی به کمک والدین آغاز کنند اما متاسفانه بی‌توجهی به این اصل موجب افزایش تعداد دندان‌های پوسیده در کشور شده است.


پیشرفت علم و تکنولوژی در هیچ یک از رشته‌های پزشکی از جمله دندانپزشکی قابل انکار نیست و دندانپزشکان به کمک این روش‌ها می‌توانند بسیاری از درمان‌های سخت و دردآور را به راحتی انجام دهند اما متاسفانه برخی دیگر از دندانپزشکان این فرصت را مغتنم شمرده و به ارائه خدمات لوکس دندانپزشکی می‌پردازند که این امر موجب افزایش هزینه‌های دندانپزشکی و غیرضروری در کشور شده و کلینیک‌های دندانپزشکی را به میتینگ تبلیغاتی تبدیل کرده است.


در این خصوص و بسیاری از حاشیه‌های دندانپزشکی با دکتر مرتضی نیکوبذل، دندانپزشک به گفت‌و گو پرداختیم.


* چرا هزینه‌های دندانپزشکی در ایران بسیار گران است؟


- مواد و تجهیزات دندانپزشکی با قیمت‌های گرانی به دست دندانپزشکان می‌رسد به همین دلیل ارائه این خدمات از نظر مردم بسیار گران به نظر می‌‌رسد اما باید گفت هزینه‌های دندانپزشکی در ایران به نسبت سایر کشور‌ها بسیار ارزان است برای مثال انجام یک ایمپلنت با یک برند شناخته شده در اروپا حدود 3 هزار تا سه هزار و 500 یورو هزینه در بر‌می‌گیرد و این در حالی است که انجام همین خدمت و با همان برند در ایران حدود 2 میلیون تومان می‌شود.


* آیا بیمه‌های دندانپزشکی ارائه این خدمات را تحت پوشش قرار می‌دهند؟


- در هیچ کشوری بیمه دندانپزشکی به صورت کامل وجود ندارد و اگر شخصی بخواهد دندان‌های خود را بیمه کند باید هزینه‌های گزافی را پرداخت کند.


* وضعیت سلامت دهان و دندان ایرانیان را چگونه بررسی می‌کنید؟


- سلامت دهان و دندان باید از هنگام رویش اولین دندان تحت نظارت وزارت بهداشت باشد و مرتبا کنترل شود اما متاسفانه چنین کنترلی در کشور اعمال نمی‌شود اما باید گفت وضعیت سلامت دهان و دندان ایرانیان نسبت به چند سال گذشته بهتر شده اما هنوز به وضعیت ایده‌آل دست نیافته‌ایم.


* شایع‌ترین علت مراجعه ایرانیان به دندانپزشک چیست؟


- پوسیدگی دندان شایع‌ترین علت مراجعه ایرانیان در تمام رده‌های سنی است.


* چرا نسبت به افزایش آگاهی مردم درباره رعایت بهداشت سلامت دهان و دندان هیچ گونه اطلاع‌رسانی نمی‌شود؟


- در گذشته دندانپزشکان توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی به مدارس اعزام می‌شدند و نحوه مراقبت از دندان را آموزش می‌دادند و از طرفی صدا و سیما نیز به اجرای مصاحبه و برنامه‌هایی با حضور دندانپزشکان می‌پرداخت که در این برنامه‌ها مردم تماس می‌گرفتند و سوالات خود را مطرح می‌کردند اما متاسفانه امروزه انجام مصاحبه‌های صدا و سیما پولی شده است و پزشک برای اطلاع‌رسانی به کمک این رسانه باید مبالغ هنگفتی را پرداخت کند که این هزینه‌ها برای دندانپزشکان مقرون به صرفه نیست و در حال حاضر بیشتر دندانپزشکانی که می‌خواهند برای خود و کلینک‌هایشان تبلیغ کنند در این برنامه حضور پیدا می‌کنند و به جای اطلاع‌رسانی به تبلیغ می‌پردازند.


* آیا تجهیزات و مواد دندانی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود؟


- متاسفانه برخی افراد تجهیزات و مواد دندانپزشکی را به صورت قاچاق و در کیف‌هایی وارد کشور می‌کنند و به تعاونی انجمن دندانپزشکان ایران اجازه کار نمی‌دهند و از طرفی چون واردات این تجهیزات سرمایه زیادی را طلب می‌کند انجام آن برای تعاونی انجمن امکانپذیز نیست بر این اساس انجمن این مواد و تجهیزات را از افراد وارد کننده تهیه می‌کند و با سود کم‌تر در اختیار دندانپزشک قرار می‌دهد.


* چرا اغلب کلینک‌های دندانپزشکی به میتینگ‌های تبلیغانی و مراکز زیبایی تبدیل شده است؟


- متاسفانه برخی از دندانپزشکان با تاسیس کلینک‌های بسیار لوکس، منشی‌های آراسته و پذیرایی از مراجعه کنندگان، عوام فریبی می‌کنند و از آنجایی که مردم ما نیز بسیار ظاهر‌گرا هستند، فکر می‌کنند پس چنین مطب‌هایی بهترین خدمات را به آنها ارائه می‌دهد اما غافل از اینکه این دندانپزشک تمام این هزینه‌های خود را تحت عنوان هزینه درمان از مراجعه کننده دریافت می‌کند.


* آیا رشته‌ای تحت عنوان متخصص زیبایی دندان در کشور وجود دارد؟


- خیر؛ چنین رشته‌ای، علمی و تایید شده نیست اما متاسفانه ما شاهد ذکر این عنوان در تابلوهای برخی پزشکان هستیم و با همین عنوان موجب تشویق مردم به مراجعه می‌شوند.


* آیا دسترسی به دندانپزشک حاذق در کشور برای همه افراد امکانپذیر است؟


- متاسفانه دسترسی به این امکان در کشور ما بسیار سخت شده است.


* از امروز برنامه تحول سلامت دهان در کشور اجرایی شد؛ آیا اجرای این برنامه می‌تواند در ارتقای سلامت دهان و دندان کشور موثر باشد؟


- زمانی می‌توان به اجرای یک برنامه امید داشت که طبق قوانین نوشته شود و برنامه‌های مدون داشته باشد و در اجرای آن به هیچ عنوان اعمال سلیقه نشود اما چون این مساله در کشور رعایت نمی‌شود به اجرای این برنامه هیچ امیدی نیست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته