دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 ارديبهشت 1394 - 13:36
آنا گزارش می‌دهد؛

آشنایی با جایگزین موقت «بغدادی»/ «عفری» از قلب القاعده بیرون می‌آید

برخی منابع خبری با اعلام خبر زخمی شدن سرکرده داعش در حملات ائتلاف بین‌المللی مبارزه علیه داعش اعلام کرده‌اند که به زودی احتمال معرفی جایگزین موقت وی وجود دارد.
کد خبر : 12201

گروه بین‌الملل _ مجتبی اسماعیلی: در روزهای اخیر در رسانه‌های جهان اخبار و اطلاعات متناقضی از زخمی و یا کشته شدن «ابوبکر بغدادی» سرکرده گروه داعش منتشر شده است. در این رسانه‌ها آمده است که وی درجریان حمله‌ هوایی ائتلاف بین‌المللی مبارزه علیه داعش به سرکردگی آمریکا در عراق کشته شده است.


روزنامه «السفیر» چاپ لبنان درباره اخبار متناقض منتشرشده می‌نویسد: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اطلاعات منتشر شده در شماره روز سه‌شنبه گذشته روزنامه «گاردین» درباره زخمی شدن «بغدادی» و تعیین جایگزین وی را رد کرد ولی مجله «نیوزویک» در شماره روز پنج‌شنبه گذشته خود نوشت که جایگزین «بغدادی» و سرکرده موقت داعش انتخاب شده است. این روزنامه فرد جایگزین را «ابوعلاء عفری» معرفی می‌کند.








«بغدادی» در آستانه مرگ قرار دارد و به همین دلیل سرکردگان داعش نشستی فوری تشکیل دادند تا در اقدامی سریع ، تدابیر لازم را برای حفظ این گروه و تعیین جایگزین او اتخاذ کنند.

در این حال روزنامه «گاردین» به‌نقل از منبعی محرمانه که ارتباط قوی با داعش دارد (دیپلماتی غربی و مستشاری در عراق)، نوشت: جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی مبارزه علیه داعش 18 مارس گذشته شهرستان «بعاج» در استان نینوا واقع در شمال عراق را بمباران کردند که در نتیجه، «بغدادی» مجروح شد تا جایی‌که نمی‌تواند هدایت عملیات روزانه داعش را برعهده بگیرد.


این منبع حال «بغدادی» را بسیار نامساعد توصیف کرد و افزود: «بغدادی» در آستانه مرگ قرار دارد و به همین دلیل سرکردگان داعش نشستی فوری تشکیل دادند تا در اقدامی سریع ، تدابیر لازم را برای حفظ این گروه و تعیین جایگزین او اتخاذ کنند.


«ابو علاء عفری» کیست؟


مجله «نیوزویک» باوجود اطلاعات بسیار کمی که از این فرد وجود دارد، نوشت: «عفری» یکی از سه فرمانده شاخص داعش است که وی را با نام مستعار «ابو سجی» می‌خوانند و معتقدند که «عفری» می‌تواند مهم‌ترین نقش را در موصل برعهده بگیرد.


از سوی دیگر «حسن حسن» تحلیلگر امور خاورمیانه بر نقش مهم وی که پیشتر در زمانی‌که معلم فیزیک بود در داعش برعهده داشت، تاکید کرد و گفت: «عفری» بسیار زود توانست مدارج ترقی را در ساختار داعش بپیماید. «ابو علاء عفری» در ماه‌های گذشته تبدیل به یکی از شخصیت‌های بسیار مهم داعش شده است.


وی افزود: «اسامه بن‌لادن» برای سرکردگی القاعده در عراق پس از کشته شدن «ابو عمر بغدادی» و «ابو ایوب مصری» در سال 2010، «عفری» را گزینه نخست خود معرفی کرده بود.



«هشام هاشمی» تحلیل‌گر امور امنیتی عراق می‌‌گوید: در سال 1998 و پیش از آنکه «عفری» به عنوان عضوی شاخص در القاعده شناخته شود، به افغانستان سفر کرده بود. وی در سال 2004 پس از آنکه «ابومصعب زرقاوی» رهبر القاعده در عراق با القاعده اعلام بیعت کرد، به عراق آمد و به فعالیت‌های خود ادامه داد.


مشاور دولت عراق افزود: «عفری» فردی بسیار باهوش است و روابط گسترده‌ای با «ابوبکر بغدادی» دارد. وی سخنوری قهار و دارای نفوذ زیادی است و می‌تواند به‌خوبی یک مجموعه را مدیریت کند. وی پیشتر معلم فیزیک در شهر «تل‌عفر» در استان نینوا بود و تاکنون ده‌ها مقاله و جزوه از وی درباره شریعت چاپ و منتشر شده است. گفته می‌شود «عفری» از پیروان «مصعب سوری» پژوهشگر معروف است.


همچنین منابع خبری به‌نقل از کارشناسان امنیتی گزارش کردند که «عفری» دارای منصب‌های مهمی در داعش همچون معاونت «بغدادی» و رئیس مجلس شورای داعش بوده است.


کارشناسان امنیتی احتمال داده‌اند که «عفری» تمایل دارد داعش با زیرمجموعه‌های القاعده مانند «جبهه‌النصره» مصالحه و ساختار سرکردگی داعش را بین اعراب و بیگانگان به طور مساوی تقسیم کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته