دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 فروردين 1394 - 12:52
یک پروفسور اورولوژی در گفت‌و‌گو با آنا مطرح کرد

حدود 25 درصد افراد جامعه به کیست‌های ساده کلیه مبتلا هستند

یک پروفسور اورولوژی با بیان اینکه کیست‌های ساده کلیه در افراد بالای 40 سال از شیوع بالایی برخوردار است، عنوان کرد: حدود 20 تا 25 درصد افراد جامعه به کیست‌های ساده کلیه مبتلا هستند.
کد خبر : 12040

پروفسور سیاوش فلاحتکار در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره کیست کلیه گفت: کیست کلیه انواع مختلفی دارد که شایع‌ترین آن کیست‌های ساده کلیه است. کیست ساده کلیه به طور شایع در افراد بالای 40 سال دیده می‌شود و در اکثر موارد این کیست‌ها هیچ مشکلی برای بیمار ایجاد نمی‌کنند بنابراین نیاز به هیچ گونه اقدام درمان خاصی ندارد ولی گاهی کیست‌های ساده کلیه می‌تواند باعث اختلال در عملکرد کلیه یا عوارض دیگری شود.


وی افزود: امروزه چناچه کیست کلیه نیاز به درمان داشته باشد به راحتی با روش‌هایی که صدمه کم‌تری برای بیمار داشته باشد مانند تخلیه با سورن از راه دور یا جراحی و لاپراسکوپی می‌توان اقدامات درمانی را انجام داد. درمان کیست‌های کلیه به ندرت نیاز به انجام جراحی باز دارد.


این پروفسور اورولوژی با توجه به سایر انواع کیست‌های کلیه، گفت: کلیه ممکن است دچار کیست‌های دیگری هم شود که کیست‌های مادرزادی و ارثی از مهم‌ترین انواع آن محسوب می‌شود که این نوع کیست‌ها نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارد.


فلاحتکار با بیان اینکه کیست‌های ساده کلیه در افراد بالای 40 سال از شیوع بالایی برخوردار است، عنوان کرد: حدود 20 تا 25 درصد افراد جامعه به کیست‌های ساده کلیه مبتلا هستند.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با توجه به علائم این بیماری گفت: کیست‌های کلیه معمولا علامتی ایجاد نمی‌کند ولی می‌تواند باعث درد، عفونت ادراری، سنگ‌های ادراری و ... شود.


وی درباره اینکه چه عواملی موجب ایجاد کیست‌های کلیوی می‌شود، گفت: در اغلب موارد علت خاصی برای کیست‌های کلیه وجود ندارد اما این بیماری می‌تواند به دنبال انسداد یکی از مجرای ادار بروز پیدا کند.


پروفسور اورولوژی درخصوص عوارض پیشرفت این بیماری گفت: کیست کلیه در صورتی که خیلی بزرگ شود یا روی تخلیه ادرار از کلیه فشار وارد سازد می‌تواند باعث اختلال در عملکرد کلیه شود که در این صورت نیاز به درمان دارد.


وی با تاکید براینکه بروز کیست‌های کلیه نگرانی برای بیمار و پزشک ایجاد نمی‌کند، گفت: افراد باید هر 6 تا 12 ماه یکبار برای پیشگیری از بروز این بیماری سونوگرافی انجام دهند.


انتهای پیام/

برچسب ها: سونوگرافی
ارسال نظر
قالیشویی ادیب