دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مهر 1395 - 08:40
در گفت‌وگو با آنا

ناصر نوربخش: مسئولان فدراسیون «بنا» را بیچاره کردند/ اشکانی باید بداند شرایط نوجوانان با بزرگسالان فرق دارد

مربی سابق تیم ملی گفت: محمد بنا بعد از المپیک لندن همه سکه‌ها و حقوق‌های کلان را گرفت اما دریغ از یک دسته گل که به ما به عنوان یکی از اعضای کادر فنی داده باشند.
کد خبر : 120159

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، بعد از استعفای محمد بنا از سرمربیگری تیم ملی کشتی‌فرنگی، شورای فنی تیم ملی نام چند نفر را به عنوان نامزد جایگزینی بنا در تیم ملی معرفی کرد. اما نکته قابل توجه این بود که از میان حسن رنگرز، جمشید خیرآبادی و ناصر نوربخش که به عنوان گزینه‌های جایگزینی بنا معرفی شدند، علی اشکانی که نامش در میان نفرات جایگزینی بنا نبود به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد. اشکانی که در کارنامه دوران کشتی خودش تنها یکبار موفق شد مدال نقره جهان را کسب کند، باید به عنوان یک مربی جوان و تازه کار، کارش را با تیم ملی کشتی فرنگی آغاز کند.


ناصر نوربخش در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا، در مورد انتخاب علی اشکانی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی کشتی فرنگی گفت: «هر مربی باید از یک جایی کارش را آغاز کند و با توجه به ملاک‌هایی که رسول خادم درنظر داشت، اشکانی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی انتخاب شد. اشکانی 12 سال در تیم ملی کشتی گرفت و تنها مدالی که در میادین بین المللی کسب کرد، در سال 2005 در بوداپست بود که موفق شد مدال نقره جهان را به دست بیاورد و در آن زمان هم شاگرد من در تیم ملی بود.»


وی ادامه داد: «در هر صورت او سال‌ها در تیم ملی کشتی گرفت و عنوان دار جهان است. البته در دو سه سال اخیر هم به عنوان سرمربی تیم ملی نوجوانان فعالیت می‌کرد، اما شرایط نوجوانان با بزرگسالان تفاوت زیادی دارد. من در هر سه رده نوجوانان، جوانان و بزرگسالان مربیگری کرده‌ام و تفاوت‌های زیادی در این سه تیم وجود دارد. یک مربی که در رده نوجوانان یا جوانان نتایج خوبی گرفت، نمی‌تواند دلیلی برای موفقیتش در تیم ملی بزرگسالان باشد. در رده نوجوانان همه چیز بستگی به شانس یک مربی دارد، زیرا در رده نوجوانان در یک سال کشتی‌گیران خوبی معرفی می‌شوند و دست مربیان باز است و به راحتی می‌توانند تیم را موفق کنند اما شاید در یکسال هم کشتی‌گیران خوبی نباشند و اگر بهترین مربی دنیا هم روی آنها کار کند، شاید نتواند نتیجه خوبی بگیرد. اما در رده بزرگسالان همه کشتی‌گیران دوران ناپختگی را پشت سر گذاشتند و آزمون‌های خطا را پشت سر گذاشتند و برای نتیجه گیری کشتی‌ می‌گیرند.»


نوربخش در خصوص ملاک های رسول خادم برای انتخاب سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی بیان کرد: «رسول خادم عنوان کرد که مهمترین ملاکش برای انتخاب سرمربی تیم ملی اخلاق بود. اما اخلاق از دید افراد متفاوت است و شاید بحث اخلاق از نگاه رسول خادم با فرد دیگری تفاوت داشته باشد. خادم همچنین ملاک‌های دیگری را عامل انتخاب سرمربی تیم ملی دانست که باید از خودش پرسید که این ملاک‌ها چگونه ارزیابی می‌شوند؟ من اگر جای رئیس فدراسیون بودم ملاک های استانداردی را انتخاب می‌کردم و به اطلاع همگان می‌رساندم و با توجه به این شاخصه‌ها سرمربی تیم ملی را انتخاب می کردم.»


مربی سابق تیم ملی در رابطه با این مساله که اشکانی می‌تواند در تیم ملی کشتی فرنگی موفق شود یا خیر اظهار داشت: «اشکانی باید در مرحله اول کادر فنی قوی را به تیم ملی اضافه کند. او خودش مربی جوانی است ولی حضور یک کادر قوی و باتجربه می‌تواند نقش زیادی در موفقیت او داشته باشد. ضمن اینکه یکی از شرط‌‌‌های اشکانی برای قبول هدایت تیم ملی‌، برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی با روش درست بود، زیرا قبل از این همیشه در ایران مسابقات انتخابی تیم ملی با فرایند درستی برگزار نمی‌شد.»


وی در مورد خداحافظی چند تن از کشتی‌گیران تیم ملی افزود: «اکثر نفراتی که در المپیک ریو شرکت کردند سن آنها بالای 30 سال بود و این نفرات در المپیک بعدی به سن 34-35 سال می‌رسند و به نظر من یک کشتی گیر در این سن نمی‌تواند عملکرد خوبی در المپیک داشته باشد. البته همه چیز بستگی به توانایی کشتی‌گیر دارد و اگر در خودش می‌بیند که می‌تواند ادامه دهد اول باید در ایران خودش را ثابت کند و در مسابقات انتخابی شرکت کند و همه حریفان داخلی را شکست دهد و بعد به سراغ رقبای خارجی خود برود.»


نوربخش در خصوص نتایج تیم ملی کشتی فرنگی در مسابقات ریو گفت: «محمد بنا خودش قبل از المپیک اعلام کرد که بهترین تیم را در اختیار دارد و حرف بیراهی هم نزند چون تمام کشتی گیران تیم ملی عنوان دار جهان و المپیک بودند. اما این تیم با این نفرات نتوانست نتایج خوبی را در ریو کسب کند. واقعا باید کالبدشکافی کرد و دید که چطور شد که این نفرات در لندن نتایج درخشانی کسب می‌کنند اما در ریو نتیجه خوبی نمی گیرند؟ آیا بنا در لندن خودش به تنهایی با تیم ملی کار کرد؟ آیا افراد دیگری نبودند که به او کمک می‌کردند؟»


وی افزود: «متاسفانه مسئولان فدراسیون، بنا را بیچاره کردند و او را دوباره در یکسال مانده به المپیک به تیم ملی آوردند. اما بنا نخواست زحمات دیگران دیده شود و می‌خواست همه چیز به اسم او تمام شود. بعد از المپیک لندن هم، بنا سکه‌ها و حقوق‌ کلان و مدال افتخار را گرفت اما دریغ از یک دسته گل که به ما داده باشند. از دید آقایان ناصر نوربخش که در تیم ملی هم برنامه می‌داد هم فن یاد می‌داد و هم سابقه 22 سال مدرس را دارد فرقی با یک مربی که در تیم ملی پرتقال پخش می‌کرد نداشت. برای المپیک ریو هم از من خواستند که با بنا همکاری کنم اما من راضی به این کار نشدم و گفتم بنا بعد از لندن همه افتخارات را به نام خودش زد الان هم خودش به تنهایی در ریو شرکت کند و دیدیم که در ریو هم چه نتایجی را کسب کرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته