دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 شهريور 1395 - 11:00

کیومرث هاشمی: پیام رهبری خستگی‌مان را از تن به در کرد/ ارزش مدال علیزاده کمتر از طلا نبود

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: از پیام محبت آمیز مقام معظم رهبری کمال تشکر را دارم.
کد خبر : 116082

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک در نخستین نشست خبری خود بعد از بازی‌های المپیک ریو گفت: «تشکر می‌کنم از پیام محبت آمیز مقام معظم رهبری که وقتی کاروان به ایران برگشت،‌ پیام محبت‌آمیزی صادر کردند. پیام‌های رهبری هیچ وقت به این شکل نبود و شاید تک تک مثلا برای حسین رضازاده یا ورزشکاران پارالمپیک و ... داده می‌شد اما این پیام خستگی ما را به در کرد.»


وی افزود: از پیام رئیس جمهور که دو بار هم پیام تبریک دادند تشکر می‌کنم. از پیام رئیس قوه مقننه و از همه از جمله رسانه‌ها نیز تشکر می‌کنم. همچنین رسانه ملی به خوبی مسابقات را پوشش داد، حتی رشته‌هایی که ما در آن نبودیم. تمام رسانه‌ها حتی آنهایی که در تهران بودند به ما لطف کردند، هر چند شرایط رسانه مانند چهار سال پیش نیست و شبکه‌های اجتماعی کمک کرده اما به هر حال شرایط رسانه‌ای خوب بود. همواره گفته‌ام رسانه‌ها برای ورزش فرصت هستند و هر مدیر ورزشی باید از این فرصت استفاده کند و ما آن را تهدید نمی‌دانیم، حتی اگر انتقادی باشد که آن را به حق ندانیم، باید به آن احترام گذاشت چون رسانه با ورزشکار، مربی، مدیر، فدراسیون و مجموعا بدنه ورزش ارتباط دارد.»


رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه خاطرنشان کرد: «المپیک با همه افت و خیزش تمام شد و آنچه اهمیت دارد، تجربیات این المپیک و قبلی‌هاست. ما در بحث مدیریت، مدیریت دانش داریم که این یعنی از تجربیات گذشته استفاده کرده و اطلاعات جمع‌آوری شود که آیندگان استفاده کنند. به طور مثال در المپیک لندن، پکن، آتن و ... چه گذشت که باید این‌ها مکتوب شود و از تجارب که به راحتی به دست نمی آید، استفاده کرد. حتی در بخش رسانه‌ای هم باید اطلاعات جمع آوری شود. ما بعد از بازی‌های آسیایی کارها را برای اعزام ورزشکاران به المپیک برنامه‌ریزی کردیم. ستاد بازی‌ها در وزارت ورزش و ... تشکیل شد تا در دو بخش برنامه‌ریزی و انجام شود. بخش اول کسب سهمیه بود که تعداد زیادی ورزشکار داشته باشیم و سپس نتایج خوبی بگیریم.»


هاشمی در ادامه صحبت های خود در نشست خبری، با اشاره به اینکه قرار است فدراسیون ها در نشست های ما ارزیابی فنی داشته باشند، یادآور شد: «در ارزیابی نباید فقط روی رشته هایی تمرکز کنیم که امکان مدال داشته اند، اما موفق نشده اند. حتی رشته هایی که شانس مدال نداشتند هم ارزیابی می شوند. ارزیابی نهایی به جلسات هیات اجرایی موکول خواهد شد.»


رئیس کمیته ملی المپیک گفت: «6 ماه قبل از بازی ها موج های منفی زیادی بود که این المپیک موفق نخواهد بود؛ هم به خاطر ویروس زیکا، به خاطر عدم آماده شدن برخی زیر ساخت ها، استیضاح رئیس جمهوری برزیل و همین طور تهدید داعش از موج های منفی این المپیک بود. میزبانی یک کشور اروپایی را نمی توان با برزیل مقایسه کرد، اما با وجود همه این مشکلات ریو میزبانی خوبی داشت، اگرچه ایده آل نبود. این کشور در بحث زیرساخت ها به خوبی عمل کرده بود هر چند IOC نظر کمیته های المپیک را خواهد گرفت که ما هم گزارش خود را اعلام می کنیم.»


وی به حضور تماشاگران برای یک میزبانی موفق اشاره کرد و اظهار داشت: «استقبال خوبی از رشته های مختلف شده بود. در بخش حمل و نقل نیز این کشور در چند روز اول مشکلاتی داشت که به مرور رفع شد. در بحث تغذیه نیز ریو عملکرد خوبی نداشت و ضعف بزرگ دیگر میزبان نداشتن راهنماهای خوب بود.»


رئیس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه 87 کشور یعنی 42 درصد موفق به کسب مدال شدند، یادآور شد: «119 کشور نتوانستند هیچ مدالی کسب کنند. نسبت به دوره قبل 2 کشور بیشتر مدال گرفتند و این نشان می دهد در هر دوره کشورها تلاش بیشتری می کنند تا مدال کسب کنند. عربستان، هنگ کنگ و افغانستان در این دوره هیچ مدالی نداشتند. 56 درصد مدال ها به مردان و 46 درصد به بانوان تعلق داشت که ما در ادوار گذشته هیچ سهمی از مدال بانوان نداشتیم. بخش بانوان واقعا نیاز به حمایت دارد. کشورهایی که در رده های بالا هستند مدال هایشان توسط بانوان کسب شده است. قاره آسیا 21 درصد و اروپا 42 درصد در مدال آوری سهم داشتند. 47 درصد مدال های به دست آمده در آسیا یعنی 96 مدال متعلق به بانوان بوده است. 112 مدال هم برای مردان بوده که ما 7 مدال سهم داشتیم.»


هاشمی ادامه داد: «از 45 کشور آسیایی 24 کشور موفق به کسب مدال نشدند. 81 درصد مدال های آسیا متعلق به 6 کشور است؛ چین، کره، ایران، قزاقستان، ازبکستان، ژاپن. در میان 3 کشور اول جدول رده بندی 7 کشور از آفریقا، 13 کشور از اروپا، 6 کشور از آسیا و 2 کشور از اقیانوسیه قرار دارند و این نشان می دهد رقابت ها بسیار تنگاتنگ است.»


وی با بیان اینکه در این المپیک کاروان ایران ویژگی های خاصی داشت، گفت: «شاید مدال علیزاده برنز بود، اما این مدال اندازه یک طلا ارزش داشت. حالا راه برای بانوان باز می شود. فکر می کنم آنها به خودباوری برسند که می توانند مدال هم بگیرند. نکته دیگر اینکه طلای یزدانی به شکلی کسب شد ارزشمند بود چرا که بعد از 16 سال به دست آمد. موفقیت شمشیربازی که در ارزیابی ها کمتر مورد توجه قرار گرفت. عابدینی باید مدال نقره را می گرفت و حق او بود.»


رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه صحبت هایش با اشاره به اینکه در تکواندو نباید یک جانبه ارزیابی کرد، یادآور شد: «در بخش بانوان علیزاده خوب عمل کرد، اما در بخش مردان توقعات برآورده نشد. امیدواریم با نشست هایی که فدراسیون گذاشته علت ها مشخص شود. این رشته مدال آور است و دلایل باید مشخص شود. به طور کلی عملکرد ورزشکاران ما خوب بود.»


هاشمی همچنین به سقوط چین در کسب مدال طلا اشاره کرد و یادآور شد: «چین 12 مدال نسبت به لندن کمتر داشت. کره جنوبی در لندن 28 مدال داشت در حالی که در ریو 21 مدال گرفت. قزاقستان در این میان بیشترین افت را داشت، اما از طرفی برخی کشورها مثل جامائیکا استثناهایی داشتند که رتبه شان بهبود پیدا کرده بود. مثل بولت که به تنهایی چند طلا گرفت. اگر ما می توانستیم 4 مدال طلا بگیریم بهترین رتبه ای که می توانستیم کسب کنیم رده بیست و یکمی بود.»


وی در ادامه نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.


هاشمی در ابتدا در پاسخ به این سوال که در این مدت چقدر برای کاروان ایران هزینه کردید؟، مطرح کرد: «کمک مالی چند بخش است؛ مستقیم که کمیته برای اعزام داشت و دیگری کمک هایی که به فدراسیون ها داده شد که کمیته ملی المپیک نیز نقش داشت. این موضوع آنالیز شده و اعلام می‌کنیم.»


او یادآور شد: «نتیجه عملکرد کاروان به تک تک رشته ها بستگی دارد. پیش بینی برای این المپیک مدال بود، بنابراین فکر می کنم به نتیجه ایده آل خودمان نرسیدیم. باید این موضوع ارزیابی شود. کمیته المپیک هر کاری برای موفقیت کاروان ایران انجام داده، هر چند شاید به نتیجه ایده آل نرسیدیم. در موفقیت رشته ورزشی دلایل مختلف وجود دارد؛ مالی، روانی، جسمی، اما از نظر فنی اصلا دخالتی نداشتیم. اگر فدراسیونی را پیدا کنید که من در جابه جایی یک مسئول نقش داشتم بگویید. فدراسیون ها بر اساس اساسنامه خود بحث فنی را پیش می برند، اما این دلیل نمی شود اگر نقطه ضعفی بوده، بررسی نشود.»


رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به فارس مبنی بر صحبت های سجادی که کمیته درباره نتایج المپیک صحبتی نداشته گفت: «من در گفت و گوی ویژه خبری حاضر شدم و نگرانی هایم را گفتم. مثل کاراته که به المپیک 2020 اضافه شده، اما هنوز تکلیف ریاست این فدراسیون مشخص نیست.»
هاشمی درباره اینکه شایعاتی مطرح بود که شما با پولادگر درگیری لفظی داشتید، تصریح کرد: «درگیری لفظی با پولادگر نداشتم و همیشه فدراسیون های ما قابل احترام هستند و به روحیه من نمی خورد. کمیته هم همیشه با رسانه ها ارتباط تنگاتنگ داشته و بعد از کشتی بلافاصله صحبت هایم را مطرح کردم.»
رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه ما در رشته پایه مثل دوومیدانی مدال را از دست دادیم و برنامه شما در این باره چیست؟، خاطرنشان کرد: «یکی از ضعف های ورزش ما این است که سهمی از رشته های پایه و پرمدال نداریم، کمیته هم نقشی در این مورد حتی در سیاست گذاری ندارد. حتی وزارت ورزش هم به تنهایی نمی تواند این موضوع را حل کند. برای حل مشکل به یک نظام ملی نیاز داریم و تا حل نشود سالها تکرار خواهد شد. یکی از رشته های پرمدال شنا است؛ 120 استخر داریم، چند استخر در اختیار هیات هاست؟ آیا از ظرفیت استخرها برای ظرفیت قهرمانی استفاده می شود؟ خیر. استخرهای ما محل درآمدزایی است، بنابراین فدراسیون می‌تواند برنامه‌ریزی کند، اما وقتی استخر نباشد چه کار کند؟»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته