دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 فروردين 1394 - 14:14

انتقاد شدید تونی بلر از اقدامات دیوید کامرون

تونی بلر نخست‌وزیر پیشین انگلیس هشدار داد طرح همه پرسی رهبر حزب محافظه کار برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا، سبب به خطر افتادن نفوذ جهانی انگلیس خواهد شد.
کد خبر : 11390

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا و به نقل از رویترز، دیوید کامرون که حزب محافظه‌کار وی در رقابت تنگاتنگی با حزب کارگر برای انتخابات هفتم ماه می قرار دارد، وعده داده است در صورت پیروزی حزبش در انتخابات پیش رو، در اواخر سال 2017 برای ماندن کشورش در اتحادیه اروپا، یک همه‌پرسی برگزار خواهد کرد.


اما تونی بلر که در فاصله سال‌های 1997 تا 2007 نخست‌وزیر انگلیس بود، در اولین حرکت انتخاباتی خود در صدد پاسخ به اظهارات هشدارگونه دیوید کامرون نخست وزیرانگلیس و رهبر حزب محافظه کار در خصوص بروز هرج و مرج در صورت پیروزی حزب کارگر، برآمد و گفت: «فکر کنید که در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، که احتمالا هرگز به واقعیت نخواهد پیوست، چه هرج و مرجی ایجاد خواهد شد».


بلر مدعی شد:«در صورت خروج انگلیس از اروپا، امنیت شغلی انگلیسی ها به یکباره از بین خواهد رفت و تصمیم برای سرمایه گذاری در این کشور تعلیق و یا لغو می شود و یک سلسله مسایل غیرقابل پیش بینی اقتصاد انگلیس را دربرخواهد گرفت».


بلر اظهار داشت: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، نه تنها چهره خوبی را از این کشور به نمایش نخواهد گذشت، بلکه به عنوان کشوری منزوی که درهایش را حتی بر روی کشورهای نزدیکش بسته است، معرفی خواهد کرد.


تونی بلر پیشتر از مبارزات انتخاباتی حزب کارگر اعلام کرده بود که یکصد و 6 هزار پوند به نامزدهای این حزب در انتخابات مجلس عوام کمک خواهد کرد که سه تن از این نامزدها با توجه به نقش وی در تهاجم سال 2003 میلادی به عراق، این کمک مالی را رد کردند.


تونی بلر درسخنانش ضمن ستایش از «اد میلیبند»، از وی به عنوان «یک رهبر واقعی در اتحادیه اروپا» یاد کرده است.


این اظهارات تونی بلر در واکنش به سخنان دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس بود.


دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس پیشتر گفته است در صورت پیروزی حزبش در انتخابات عمومی این کشور در ماه 'می '، در سال 2017 میلادی برای ماندن کشورش در اتحادیه اروپا، یک همه پرسی برگزار می کند.
در همین حال، وی که گفته می‌شود برای کنترل روند مهاجرت نیروی کار اروپایی به ویژه مهاجران بلغاری و رومانیایی، به انگلیس تحت فشار اعضای قدرتمند حزبش قرار گرفته است، قصد دارد پیش از آن که ادامه عضویت کشورش در اتحادیه اروپا به همه پرسی گذاشته شود، بر سر شرایط ادامه این عضویت با این اتحادیه مذاکره کند.


هفتم ماه می سال جاری انتخاباتی سراسری در انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز برگزار خواهد شد و نامزدهای احزاب سیاسی مختلف برای کسب بیشترین کرسی‌ها از مجموع 650 کرسی مجلس عوام این کشور با یکدیگر رقابت می‌کنند.


نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند رقابت اصلی میان دو حزب محافظه‌کار (حزب حاکم کنونی) و حزب کارگر (حزب رقیب دولت) در جریان است و طرفین برای جذب آرای بیشتر با وعده‌های متعدد تلاش دارند پیروز انتخابات برای تشکیل کابینه جدید شوند.


انتخابات عمومی انگلیس که پنجاه و ششمین انتخابات پارلمانی این کشور از سال 1801 میلادی بشمار می آید، قرار است در هفتم ماه می ( 17 اردیبهشت ) با حضور هفت حزب سیاسی ، برگزار شود و حزب پیروز سکان دولت این کشور را به مدت پنج سال در دست خواهد گرفت.


براساس نظرسنجی مشترک گاردین و موسسه «اوپینیوم»، که روز یکشنبه در «آبزرور» منتشر شد، احزاب محافظه کار و کارگر به عنوان دو حزب اصلی انگلیس، در حال حاضر از حمایت 33 درصد مردم برخوردار هستند.


اگرچه برخی دیگر از نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که حزب کارگر به رهبری «اد میلیبند»، با 4 درصد فاصله، از حزب محافظه کار پیشی گرفته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته