دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 فروردين 1394 - 13:24
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری خبر داد

حضور زنان درورزشگاه‌ها باعث تلطیف فضا می‌شود/ باید به عدالت جنسیتی بپردازیم نه برابری جنسیتی

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اعلام کرد که بحث حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی در دستور کار شورای امنیت کشور نبوده است. او توضیح داد که این کار باعث تلطیف محیط‌های ورزشی می‌شود و دیدگاه دولت این است که این مساله باید مدیریت شود.
کد خبر : 11374

به گزارش خبرنگار اجتماعی آنا، شهیندخت مولاوردی در نشست خبری امروز به مناسبت هفته درباره حضور زنان در استادیوم‌ و ورزشگاه‌ها گفت: این موضوع در دستور کار شورای امنیت کشور نبود، بنابراین خبر مربوط به بررسی حضور زنان در ورزشگاه‌ها در این شورا تکذیب شد. حضور زنان در ورزشگاه‌ها منجر به تشویق در توسعه ورزش و تاسیس محیط‌های ورزشی می‌شود.


معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، حضور زنان در ورزشگاه‌ها را برای تلطیف محیط‌های ورزشی دانست و افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی زنان در ورزشگاه‌ها حضور داشتند و در کشورهای دیگر نیز شاهد حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستیم بنابراین حضور زنان و خانواده‌ها موجب تلطیف اماکن ورزشی می‌شود و من این حضور را استفاده ابزاری از زنان نمی‌دانم.








از دیدگاه دولت باید به جای پاک کردن صورت‌مساله، حضور آنان در ورزشگاه‌ها را مدیریت کنیم البته باید سازوکار این کار به گونه‌ای فراهم شود که موجبات نگرانی جامعه متدین کشور را فراهم نکند

وی به بیان دیدگاه دولت در خصوص حضور زنان در ورزشگاه‌ها پرداخت و گفت: از دیدگاه دولت باید به جای پاک کردن صورت‌مساله، حضور آنان در ورزشگاه‌ها را مدیریت کنیم البته باید سازوکار این کار به گونه‌ای فراهم شود که موجبات نگرانی جامعه متدین کشور را فراهم نکند. در واقع نباید این موضوع را به دغدغه نظام تبدیل کرد تا برای آن مجبور به پرداخت هزینه شویم.


مولاوردی ادامه داد: مشکلی برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها در مسابقات زنان نیست همچنین می‌توان با انجام یک نظرسنجی میزان علاقه زنان برای تماشای نزدیک مسابقات ورزشی را به دست آورد البته این صحبت به این معنا نیست که همه فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌ایم و به مطالبات دیگر زنان نمی‌ پردازیم.


وی با تاکید بر اینکه در جهت تبعیض مثبت برای زنان عمل کنیم افزود: برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان تبدیل به برنامه سازمان ملل شده و شاخص‌هایی در این زمینه در نظر گرفته شده است. هر ساله گزارشی براساس این شاخص‌ها در زمینه شکاف جنسیتی در کشورهای مختلف منتشر می‌شود. بنابراین در شرایطی که زنان و مردان برابر نیستند، صحبت از برابری، نابرابری جنسیتی را تعمیق می‌کند و ما به موضوع عدالت جنسیتی می‌پردازیم.


معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری یادآور شد: در سخنرانی خود در سازمان ملل به موضوع توانمندسازی زنان و عدالت اجتماعی پرداختم و به این موضوع در اسناد مکتوب نیز توجه کردیم زیرا هم اکنون شاخص مشارکت سیاسی زنان کمتر از ۳ درصد است و امیدواریم در سال همدلی و همزبانی میان دولت و ملت به ارائه شاخص‌های ضروری و مورد نیاز در حوزه زنان بپردازیم.


مولاوردی به مناسبت هفته زن به تشریح جزئیات برنامه‌های این هفته پرداخت و گفت: در این هفته بیش از ۱۰۰ هزار برنامه از سوی استان‌ها و همچنین دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مختلف در سراسر کشور برگزار می‌شود که بیش از ۱۷ هزار برنامه مربوط به دستگاه‌های اجرایی است.


وی افزود: اولین برنامه این هفته تشکیل ستاد یا شورای سیاست‌گذاری است که بدین منظور با دستگاه‌های مختلف اجرایی کشور مکاتبه‌های لازم انجام و پیشنهاداتی برای نام‌گذاری اسامی هفته انجام شده که بعد از تصویب به استان‌ها ابلاغ شده است.


وی در مورد نام‌گذاری اسامی هفته زن نیز گفت: روز ۲۱ فروردین به عنوان زن، سیره فاطمی و سبک زندگی ایرانی اسلامی، ۲۲ فروردین با نام زن، کرامت انسانی و حقوق شهروندی، ۲۳ فروردین با نام زن، سرمایه اجتماعی، مدیریت و مشارکت، ۲۴ فروردین با نام زن اصلاح الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی، ۲۵ فروردین زن، سلامت، شادابی و امید ۲۶ فروردین زن، خانواده سالم و جامعه سالم و پنجشنبه ۲۷ فروردین به عنوان زن، تحقق عدالت، همدلی و همزبانی نام‌گذاری شده است.


معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده همچنین از سفر به استان گیلان خبر داد و گفت: ۲۶ فروردین سفر استانی به گیلان خواهیم داشت.








هر ساله گزارشی براساس این شاخص‌ها در زمینه شکاف جنسیتی در کشورهای مختلف منتشر می‌شود. بنابراین در شرایطی که زنان و مردان برابر نیستند، صحبت از برابری، نابرابری جنسیتی را تعمیق می‌کند و ما به موضوع عدالت جنسیتی می‌پردازیم.

به گفته وی برگزاری همایش «یاس مهربانی» با همکاری آموزش و پرورش، رونمایی از زندگینامه ۲ دانش آموز شهید، رونمایی از تندیس شهید محبوبه دانش با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری و جانمایی تندیس در میدان ۱۷ شهریور، تجلیل از مقام زن و مادر با همکاری بانک کشاورزی، برگزاری دومین جشنواره اسوه‌های مقاومت، پخش چندین برنامه رادیویی و تلویزیونی در مورد اطلاع‌رسانی عملکرد زنان، بازدید از موسسات غیردولتی و مراکز فعال در حوزه توانمندی زنان و غیره از جمله برنامه‌هایی است که در این هفته اجرا می‌شود.


مولاوردی یادآور شد: تاکنون ۲۵ استان و ۲۴ وزارتخانه برنامه‌های پیشنهادی خود را برای هفته زن ارسال کرده‌اند و بالاترین آمار مربوط به استان فارس و از میان سازمان‌های دولتی نیز به بنیاد شهید و امور ایثارگران اختصاص دارد.


معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوی استان فارس را با 37205 برنامه و در دستگاه‌های اجرایی بنیاد شهید و امور ایثارگران را با 12951 برنامه از پر فعالیت‌ترین استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی معرفی کرد و ادامه داد: آمار برنامه‌های وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی فقط مربوط به ستان تهران و حوزه ستادی است.


وی ادمه داد: به مناسبت این هفته دیدار مسولان با زنان زندانی، دفتر امور بانوان و خانواده سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، دیدار از خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان و زنان تمونه سرپرست خانوار، توسط ادارات کل امور بانوان و خانواده استانداری‌های سراسر کشور و همچنین دیدار مشاوران امور بانوان فرمانداری‌ها سراسر کشور با ائمه جماعات استان مربوطه از مهم‌ترین برنامه‌های این هفته خواهد بود.


رئیس ستاد بزرگداشت هفته زن و روز مادر گفت: برگزاری همایش‌های علمی و تحقیقاتی، کارگاه‌های آموزشی، نشست، نمایشگاه، انتشارات و تبلیغات، جشن و جشنواره، افتتاحیه پروژه‌ها، دیدار با ائمه جمعه و خانواده ایثارگران، ارائه خدمات رفاهی و تفریحی، اعزام کاروان سلامت به مناطق محروم و غربالگری بیماری‌های زنان توسط پزشکان داوطلب هلال احمر، ارائه خدمات مشاوره رایگان به زنان و ویزیت رایگان زنان خودسرپرست توسط بهزیستی از دیگر برنامه‌های هفته زن است.


مولاوردی با تاکید بر اینکه زنان در دهه‌های گذشته بیکار‌تر شده‌اند افزود: باید تدابیر لازم را به منظور استفاده از این منابع انسانی به کار گیریم.


وی افزود: در سال ۹۳ به بررسی زمینه طرح‌های موجود در حوزه زنان پرداختیم اما هم اکنون بررسی‌های ما به اتمام رسیده و به برنامه‌های مشخصی دست یافته‌ایم که در سال جاری به اجرا خواهیم گذاشت.


مولاوردی یاد آور شد: امیدوارم لایحه بیمه زنان خانه‌دار در کمیسیون اجتماعی دولت بررسی شود، البته رایزنی‌هایی با سازمان تامین اجتماعی نیز انجام داده‌ایم. باید مشوق‌های لازم را برای کارفرمایان بخش خصوصی در نظر بگیریم تا به بیمه زنان خانه‌دار توجه بیشتری داشته باشند اما این مشوق‌ها بار مالی دارد که با توجه به توافق هسته‌ای امیدواریم رونق اقتصادی حاصل شود که در این شرایط سعی می‌کنیم منابع مالی را به اندازه کافی برای کارفرمایان بخش خصوصی اختصاص دهیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته