دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 شهريور 1395 - 10:50
یک متخصص اورولوژی عنوان کرد؛

تاثیر شیمی درمانی قبل از جراحی سرطان مثانه

یک متخصص اورولوژی تاکید کرد: شیمی درمانی قبل از جراحی مثانه حدود ۷ تا ۱۵ درصد به زنده ماندن بیمار کمک می کند.
کد خبر : 113149

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حسین جمشیدیان در اختتامیه کنگره سالیانه انجمن اورولوژی ایران گفت: سرطان مثانه یکی از کشنده‌ترین سرطان‌های دستگاه ادراری است که در صورت درمان نشدن به موقع ممکن است تومور رشد کرده و به خارج از مثانه گسترش پیدا کند.


وی افزود: رشد سلول‌های سرطانی در دیواره مثانه که در بیشتر موارد به شکل یک توده گل کلمی است، در صورت عدم درمان، ممکن است رشد کرده، به خارج مثانه گسترش یابد و یا حتی به اعضای دور دست‌اندازی کند. مهمترین عامل ابتلا به سرطان مثانه مصرف سیگار است و میزان خطر بستگی به مدت و مقدار مصرف سیگار دارد.


این متخصص اورولوژی در خصوص شیمی درمانی قبل از جراحی مثانه گفت: در مواردی که توده درگیری عضله داشته باشد یا احتمال درگیری خارج از مثانه و یا اینکه شک به وجود غده لنفاوی مثبت شود می‌توانیم از شیمی درمانی به عنوان کاهنده متاستاز دوردست به صورت سلولی و در زمان جراحی یا بعد از جراحی استفاده کنیم.


جمشیدیان ادامه داد: این احتمال متاستاز با استفاده از کپی برداری قبل از جراحی به نام نیواجوانت تموتراپی و یا بعد از جراحی به نام اجوانت تموترایی گفته می‌شود.


بازرس انجمن اورولوژی ایران گفت: نظرهای مختلف در مورد نقش شیمی درمانی وجود دارد که به نظر می‌رسد که اگر قبل از جراحی داده شود موثرتر خواهد بود و حدود ۷ الی ۱۵ درصد به زنده ماندن بیمار کمک کند و اگر به هر علتی بیمار برای درمان جراحی نشود و در صورت متاستاز یا غدد لنفاوی درگیر و یا تهاجم به لگن وجود داشته باشد از شیمی درمانی بعد از جراحی استفاده می شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته