دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 شهريور 1395 - 08:57
در گفت‌و‌گو با آنا؛

رضوانی: باید 12 سال کار کنیم تا به مدال المپیک برسیم/ آمریکا با 33 مدال شناگرانش قهرمان ریو شد

رئیس فدراسیون شنا گفت: تا زمانی که لخت نشویم و به میدان نیاییم شرایط ورزش ایران تغییر نمی‌کند.
کد خبر : 112196

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، ورزش شنای ایران در المپیک ریو تنها یک نماینده داشت که او هم با سهمیه وایلد کارت رقابت با شناگران کشورهای دیگر را تجربه کرد. آریا نسیمی‌شاد در همان دور مقدماتی شنای 200 متر قورباغه از دور رقابت‌ها حذف شد تا همچون دوره‌های قبلی المپیک ایر ان سهمی در مدال‌های شنای المپیک نداشته باشد.


محسن رضوانی رئیس فدراسیون شنا در خصوص ناکامی شنای ایران در المپیک ریو به خبرنگار ورزشی آنا،‌ گفت: «من باید صادقانه همه چیز را بگویم تا شفاف‌سازی کاملی برای مردم صورت بگیرد. تیم ایالات متحده 46 مدال طلا در المپیک ریو به دست آورد. از این تعداد 16 مدال طلا در شنا است و 13 تای دیگر در دوومیدانی است. چیزی نزدیک به 30 مدال از 2 رشته ورزشی. حدود 70 درصد مدال‌های طلای آمریکا را شنا و دوومیدانی تامین کرده است.»


وی ادامه داد: «در مجموع ورزش شنای آمریکا 33 مدال برای کاروان ورزشی این کشور در المپیک ریو به دست آورده است، مدال‌هایی که آمریکا را با قاطعیت قهرمان المپیک کرد. یک بار دیگر در کمال صداقت می‌گویم. تا زمانی که لخت نشویم و به میدان نیاییم شرایط ورزش ایران تغییر نمی‌کند. اینکه می‌گویند حد مدال‌های طلا ایران در المپیک حدود 4 مدال است را می‌پذیرم، اگر بیشتر شد یعنی فوق‌العاده عمل کرده‌ایم. تنها در المپیک لندن هم 4 مدال طلا گرفتیم که شد افتخار ورزش ایران در المپیک.»


رضوانی خاطرنشان کرد: «به صورت مستند می‌توانم بگویم که ورزش استرالیا 40 میلیون دلار صرف شنای خود در المپیک کرده است. این مبلغ خرج تیم ملی شنا استرالیا شده است، نه خرج توسعه، نه خرج گسترش، خرج تیم ملی شده‌ است. نتیجه‌ این سرمایه‌گذاری هم می‌شود جایگاه دهم استرالیا در المپیک که با کمک شناگران این کشور رخ داد. من افتخار می‌کنم که شنای ایران با یک سهمیه وایلدکارت آن هم در شرایطی که تنها 40 کشور به این سهمیه رسیدند،‌ در المپیک نماینده داشت. دلیل این افتخار هم شرایط نابرابر ما با رقیبان خود در سرتاسر جهان است چون ما کمتر از همه امکانات می‌دهیم اما به آنها تا حدودی نزدیک می‌شویم و در حقیقت بیش از سرمایه‌گذاری‌مان جواب می‌گیریم.»


رئیس فدراسیون شنا تاکید کرد: «اگر از همین امروز شروع کنیم، خوش‌بینانه هشت سال و بدبینانه 12 سال باید کار استراتژیک انجام دهیم تا شنای ایران و البته دیگر ورزش‌های ما بتوانند در المپیک تعداد مدال‌‌‌های ما را افزایش دهند. هنوز هم نظرم این است که شنا زیباترین ورزش المپیک است چرا که در مسابقات ریو دو میلیون بیننده در سرتاسر جهان این رقابت‌ها را تماشا کردند. ما لیاقت و توانایی رسیدن به بهترین‌ها را داریم ولی به شرطی که کارمان را با سرعت بیشتری ادامه دهیم. خیلی عقب هستیم و برای جبران فاصله‌ای که داریم باید در زمان استراحت حریفان نیز حرکت کنیم.»


رضوانی با اشاره به راهکاری که می‌تواند ارائه دهد، اظهار داشت: «ما باید استخرهای استاندارد خود را توسعه دهیم. وزارتخانه‌های ورزش و آموزش و پرورش باید با همدیگر هماهنگ باشند تا کودکان ما از سنین نونهالی ورزش شنا را شروع کنند. امکان ندارد ورزشکاری شنا را از 14 سالگی شروع کند و به مدال المپیک برسد. باید استعدادیابی شود. برترین‌ها از همان سن پایین و پیش از رسیدن به دوران نوجوانی مشخص شوند و برای قهرمانی تلاش کنند. حتی اگر در پنج استان کشور که عملکرد بهتری در زمینه شنا داشتند، این فرصت داده شود که ما استخرهای استاندارد خود را راه‌اندازی کنیم می‌توانیم در زمانی که اعلام کردم در ورزش شنا به مدال المپیک برسیم. درغیر این‌صورت و با امکانات فعلی تنها می‌توان سهمیه ایران را در المپیک افزایش داد و مدالی در کار نخواهد بود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته