دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری مدیران تئاتر باران مطرح شد

ستاره اسکندری: آرمان‌های تئاتر فراموش شده است/ تئاترهای زودپز نفس تئاتر را زیرسوال می‌برند

نشست خبری مدیران تئاتر باران صبح امروز 31 مرداد ماه با حضور فهیمه امن‌زاده، خیام وقارکاشانی، ستاره اسکندری و کیومرث مرادی مدیر بخش بین‌الملل تماشاخانه برگزار شد.
کد خبر : 111603

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، خیام وقارکاشانی، مدیر مدیر تئاتر باران گفت: «این نشست خبری در خصوص پیوستن ستاره اسکندری به مدیریت تئاتر باران و همچنین کیومرث مرادی به بخش آموزش و بین‌الملل تئاتر باران برگزار شده است.»


وی ضمن اظهار رضایتمندی از عملکرد تئاتر باران عنوان کرد: «از بهمن سال 1393 که تئاتر باران همزمان با سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر افتتاح شد، جریانی راه افتاد که می‌توانست خوب یا بد باشد. تئاتر خصوصی که پس از باران گسترش پیدا کرد و باعث شد سالن‌های خوبی تاسیس شود و در ادامه ما به این نتیجه رسیدیم که تئاتر باران صرفا جایی برای اجاره سالن نباشد و بتوانیم برنامه‌های جانبی زیادی داشته باشیم که البته همین امر اجراهای ما را تحت‌تاثیر قرار داد.»



وی اظهار کرد: «بحث جریان تئاتر خصوصی حرکتی به سمت کمپانی‌شدن بود. زمستان سال گذشته براساس اعتقادی که داشتیم توجه به زیربنای تئاتر ایران یعنی تئاتر دانشگاهی را بنا نهادیم و به دنبال آن هفته تئاتر دانشگاه هنر و معماری و سپس هفته دانشکده هنرهای زیبا را برگزار کردیم که با تولید «سعادت لرزان مردمان تیره‌روز» فعالیت شکل جدی‌تری گرفت.»


مدیر تئاتر باران تصریح کرد:‌ «در این مسیر ستاره اسکندری به صورت غیررسمی در کنار ما بود و با ما همکاری می‌کرد، بنابراین با وجود اینکه پیشنهادهایی برای شراکت در باران مطرح شده بود، ما ترجیح دادیم فردی همسو و همفکر با ما و کسی که خود دغدغه تئاتر دارد ما را همراهی کند. بنابراین ستاره اسکندری به جمع ما ملحق شد.»


وی به طنز گفت: «در پی پیوستن بازیگران به شبکه تلویزیونی جم خوشحال هستیم که ستاره اسکندری به باران پیوسته است.»


وی همچنین اظهار کرد:‌ «ما کار طاقت‌فرسایی آغاز کرده‌ایم و این جنون را در ستاره اسکندری نیز دیدیم که بخواهد وارد این گرداب شود، چرا که این کار بسیار سخت است.»


این صحنه خانه ماست


ستاره اسکندری گفت: «می‌خواهم به زمانی اشاره کنم که تئاتر دولتی شرایط بخصوصی داشت و چون در اختیار دولت بود، گاه بادلیل و گاه بی‌دلیل در تمام امور دخالت می‌کرد. به‌طوری که کاری که مدت‌ها تمرین کرده بودیم در لحظه آخر توقیف می‌شد، به همین دلایل به همراه تعدادی از بازیگران نامه‌ای نوشتیم و خداحافظی خود از تئاتر را اعلام کردیم، اما در ادامه فکر کردم به قول استاد سمندریان این صحنه خانه ماست و من در آن بزرگ شده‌ام، بنابراین چرا باید عقب‌نشینی کنم.»



وی افزود: «فکر کردم به جای عقب‌نشینی بهتر است احساس مسئولیت کنم و حمایت از تئاتر را آغاز کنم. بنابراین در مقام تهیه‌کننده حامی تئاتر شدم و تهیه‌کنندگی نمایش «33 درصد نیل‌سایمون»، کاری از افسانه ماهیان را برعهده گرفتم. فکر می‌کنم کسانی که ریشه در تئاتر دارند باید به نگه داشتن ستون‌های خانه پدری کمک کنند. وقتی دیدم فهیمه امن‌زاده و خیام وقارکاشانی جسارت و شهامتی داشتند که به صورت فردی زیربار یک جریان روند و مسئولیت راه‌اندازی یک سالن را برعهده گیرند، چرا من خود را کنار بکشم؟ بهتر است در کنارشان قرار گیرم.»


باران به پرکردن سالن یا برگزاری تئاتر بسنده نمی‌کند


وی اظهار کرد: «بعد از حضورم در مقام تهیه‌کننده خوشبختانه این جریان راه افتاد که افراد تهیه‌کنندگی آثار را برعهده گیرند. همچون تئاتر باران که پس از راه‌اندازی‌اش سالن‌های دیگری راه افتاد و جریان خصوصی تئاتر قوی‌تر شد. آنچه برایم در باران مهم است این است که تنها به پرکردن سالن یا برگزاری تئاتر بسنده نمی‌کند و به ایجاد جریان‌های زیرساختی مثل تئاتر دانشگاهی می‌پردازد.»


وی با اشاره به اینکه در حوزه تئاتر نیز همچون سینما افرادی بار تجاری‌شان بیشتر از بار هنری است، بیان کرد: «متاسفانه آرمان‌ها و چرایی تئاتر فراموش شده و افراد بدون اینکه بگذارند اندیشه‌هایشان قوام پیدا کند، فقط به تولید کار فکر می‌کنند. تئاتر باران به عنوان اولین سالن خصوصی تئاتر به جریانی فکر می‌کند که باقی افراد چندان به آن نیندیشیده‌اند.»


تئاترهای زودپز نفس تئاتر را زیر سوال می‌برند


اسکندری عنوان کرد: «علاقه شخصی‌ام و یکی از علل حضورم در مجموعه باران، برای کاری است که باران به عنوان سیاست‌گذار نسبت به تئاتر دانشگاهی داشته است و فکر می‌کنم شاید اگر در فرهنگ تئاتر دانشجویی آموزش‌هایی نسبت به اینکه افراد نباید پس از سپری کردن دوره آموزشی به محیط قلابی حرفه‌ای پرش داشته باشند، ارائه شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. تئاترهای زودپز که سه هفته‌ای روی صحنه می‌روند نفس تئاتر را زیرسوال می‌برند و امیدوارم تئاتر باران این جریان را مدیریت کند.»


وی درباره حضور کیومرث مرادی در بخش آموزش و بین‌الملل تئاتر باران گفت: «مرادی از آموزگارانی است که پایبند اصول آموزگاری به مفهوم شرافت، عقل و جریان‌سازی است. امیدوارم تئاتر باران گویای این باشد که اگر مدیریت به متخصصان سپرده شود، جریان‌ها به درستی انجام می‌شود.»


خیام وقارکاشانی گفت: «اسکندری قبل از مدیریت با لطف و علاقه پذیرفته بود که تهیه‌کنندگی برگزیدگان هفته تئاتر دانشگاهی را برعهده بگیرد و آن بخش را حمایت و هدایت کند.»


وی در سخنانش به تور آموزشی که کیومرث مرادی در تیر ماه برگزار کرد، اشاره داشت و در سخنانش یادآور شد که تعدادی از هنرجویان تئاتر باران و افرادی که فعالیت زیادی داشتند در قالب یک ورکشاپ به جشنواره بینافرهنگی ایتالیا سفر کردند که تمام این موارد با برنامه‌ریزی و همکاری کیومرث مرادی انجام شده است.


آنچه به کشور وارد شده نتیجه نگاه کارشناسانه نیست


کیومرث مرادی گفت: «کشور ما مصرف‌کننده است، کشوری است که چیزهایی به آن وارد می‌شود که نتیجه نگاه کارشناسانه نیست.»



وی ادامه داد: «امیررضا کوهستانی، همایون غنی‌زاده و افسانه ماهیان از جمله افرادی هستند که بازارها و ارتباطات خود را عمیق کرده‌اند و تجربه من تلاش برای دستاوردهایی بود که چیزهایی برای نسل بعد از خودم نهادینه کنم و نگاه توریستی- آموزشی به بهانه تئاتر داشته باشیم. »


مرادی تاکید کرد: «امروز کارگردان‌های خوبی در کشورمان داریم که بازارها و ارتباطات بین‌المللی تئاتر ایران و خود را عمیق‌تر کرده اند. من هم در این چند سال تلاشم این بود که نگاه توریستی آموزشی، به معنی رفتن به جایی به بهانه تئاتر را تغییر دهم. هدف و چشم‌انداز من همانگونه که استاد سمندریان می‌گفت، تئاتر الگو است.»


برنامه دو ساله برای تولیدات تئاتری


مرادی بیان کرد: «جمعی از بازیگران جوان تئاتر ایران را دعوت کردیم تا به فستیوال بیایند و با افراد بزرگ و اساتید کار کنند. برای اولین‌بار در ایران برنامه‌ای پایه‌ریزی کردیم که با همکاری مشترک دو کمپانی تئاتر باران و پوتلج ایتالیا است. طبق صحبت با پوتلج به برنامه دو ساله برای تولیدات تئاتری رسیدیم که دو کشور تبادل تجربیات و اطلاعات داشته باشند و دانشجویانی که علاقه‌مند هستند از دوره‌های آموزشی بهره ببرند بتوانند با سفر به کشوری دیگر از این امکانات بهره‌مند شوند.»


وی در سخنانش این سوال را مطرح کرد که چرا افراد باید درباره هنرمندان بزرگ جهان تنها به کتاب مراجعه کنند و چرا نباید با رفتن به آن سرزمین از نزدیک با آن هنرمند و نوع کارش آشنا شوند و سپس افزود: «ما در این طرح این موضوع را محقق کرده‌ایم و قرار است هر فصل نمایشی از کمپانی تئاتری به ایران آوریم و اجراهای عمومی را که البته مقطعی هم نیستند شاهد باشیم تا هنرمندان دانش خود را در قالب ورکشاپ به اشتراک گذارند.»


وی با اعلام اینکه آگاهی نداشتن از تکنولوژی روز دنیا در تئاتر یکی از مشکلات محسوب می‌شود به اجرای نمایش «20 هزار فرسنگ زیر دریا» اشاره کرد که قرار است در ایران به اجرا درآید.


مرادی در معرفی این اثر گفت: «این نمایش تئاتری سه بعدی است و در عین حال که تکنولوژی بسیار ساده‌ای دارد اما پیچیده است و به لحاظ دراماتیک در بطن قضیه تکنولوژی داشته است.»


مرادی همچنین گفت: «گروه خارجی 24 شهریورماه به تهران می‌آیند و اجرای خود را در 26 شهریور ماه آغاز می‌کنند. در حال‌حاضر مجوزهای این کار آماده شده است. ما تلاش کردیم اجتماع و فرهنگ خود را مدنظر قرار دهیم، برای برنامه‌ای که قرار است اجرا شود، زیرا هدف ما و کمپانی خارجی برگزاری شو نیست، بلکه هدف برقراری گفتگو بین دو فرهنگ است.»



خیام وقارکاشانی در پایان این نشست به حمایت‌های معنوی مرکز هنرهای نمایشی اشاره کرد و سپس به همراه ستاره اسکندری، فهیمه امن زاده و کیومرث مرادی پوستر «۲۰ هزار فرسنگ زیر دریا» رونمایی شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته