دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مرداد 1395 - 16:36
در نشست خبری معاون آموزشی وزارت بهداشت تأکید شد

فقط مدارک 500 دانشگاه برتر دنیا مورد قبول وزارت بهداشت است/ به دنبال کوتاه‌تر کردن دوره‌های پزشکی عمومی هستیم

باقر لاریجانی تأکید کرد فقط مدارک دانشگاه‌های علوم پزشکی که در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی جزو 500 دانشگاه برتر باشند، در این وزارتخانه تایید می‌شود.
کد خبر : 111364

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا دکتر باقر لاریجانی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در وزارت بهداشت برگزار شد گفت: «در گام چهارم طرح تحول سلامت حوزه آموزش پزشکی مد نظر بود، حرکت‌های زیادی در زمینه آموزش پزشکی انجام شد و آموزش پزشکی تحول زیادی در دانشگاه‌ها داشته است.»


او افزود: «قصد داریم با ارتقای اخلاق پزشکی و رفتار حرفه‌ای درست جایگاه پزشکی در کشور را بالا ببریم در سطح وزارت بهداشت شورای عالی اخلاق پزشکی را سامان دادیم. این شورا در کل دانشگاه‌ها ساماندهی شد و روسای دانشگاه‌ها فضای اخلاق حرفه‌ای را در دانشگاه‌هایشان رصد می‌کنند.»


لاریجانی گفت: «باید با ارتقای مهارت‌های پزشکی بتوانیم برخی از مشکلات آموزشی در این حوزه را اصلاح کنیم. همه دانشگاه‌ها، مرکزی برای فعالیت‌های بالینی تشکیل دادند و 35 دانشگاه آزمون مهارت بالینی را برگزار می‌کنند.»


او درباره طرح پزشک خانواده در کشور نیز گفت: «این طرح در کشور در سال‌های اخیر توسعه پیدا کرده و تخصص آن در 8 دانشگاه سامان داده شده است. همچنین در دانشگاه‌های علوم پزشکی هزار پست جدید ایجاد شد و حدود هزارو 400 نفر به عنوان دوره تعهد به دانشگاه‌های علوم پزشکی فرستاده شدند.»


معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: «امسال برای اینکه بتوانیم هیات علمی دانشگاه‌های کوچک را تامین کنیم تعدادی بورسیه به دانشگاه‌ها (دانشگاه‌های مناطق محروم) فرستاده شد.»


او از تهیه سند بیماری‌های غیر واگیر در سال گذشته خبر داد و گفت: «این سند تهیه و در اختیار مراکز قرار گرفت همچنین نسخه انگلیسی آن را به سایر کشورها فرستادیم. از طرفی کمیته غیرواگیر به ویژه برای 4 حوزه سرطان، قلب و عروق، دیابت، آسم و بیماری‌های تنفسی در همه دانشگاه‌ها تشکیل شد و دستورالعمل آن نیز به دانشگاه‌ها ابلاغ شد. امیدواریم بتوانیم کاهش ریز فاکتورهای تغذیه ناسالم، فعالیت فیزیکی کم، سیگار و مواد اعتیادآور و ... را در دانشگاه‌ها نهادینه کنیم.»


لاریجانی به سایت راهنمای بالینی وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: «این سایت با کمک انجمن‌های تخصصی و مراکز تحقیقاتی فعالیت می‌کند. همه استانداردها، گایدلاین‌ها، دستورالعمل‌های بالینی و ... در این سایت ارائه می‌شود. همچنین از دانشگاه‌ها خواستیم ساختاری را سامان بدهند تا کمیته‌ای در دانشگاه‌ها تاسیس شود و بحث‌های اقتصاد درمان و تجهیزات پزشکی را دنبال کند.»


او افزود: «غیر از این در هر بیمارستان نیز کمیته‌ای تشکیل شد که اعمال پرهزینه در این کمیته‌ها بررسی می‌شود. راهنماهای بالینی در حال گسترش است در نتیجه از دانشگاه‌ها خواستیم از طریق این سایت و با مراجعه به تجربه‌های موفق سایر دانشگاه‌ها در این مسیر حرکت کنند.»


دانشگاه‌ها هر سال رتبه‌بندی می‌شوند


لاریجانی گفت: «دانشگاه‌های علوم پزشکی هر سال از لحاظ آموزشی رتبه‌بندی می‌شوند. در سال جاری نیز غیر از اینکه این رتبه‌بندی انجام شد رتبه‌بندی مناطق آمایشی نیز در دستور کار قرار گرفت.»


او افزود: «یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که برای گسترش فعالیت‌های بین المللی دانشگاه‌ها در وزارت بهداشت برگزار شد، راه‌اندازی سایت education iran است؛ به طوری که 600 برنامه آموزشی و 1000 صفحه پیج در این سایت قرار داده شده است، 400 برنامه آن مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی است. تاکنون نیز 160 هزار بار از سوی دانشجویان خارجی بازدید شده است. در واقع یکی از اهداف راه‌اندازی این سایت، شناساندن توانایی‌های آموزشی دانشگاه‌های پزشکی داخل کشور است.»


معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: «اکنون بیش از 1060 دانشجوی خارجی مشغول تحصیل هستند، امیدوارم با تمهیداتی که وزارت بهداشت در زمینه ایجاد برنامه مشترک با برخی دانشگاه‌های خارجی به کار گرفته و همچنین فعالیت‌های مفیدی که در داخل دانشگاه‌های کشور وجود دارد تعداد جذب دانشجویان خارجی در داخل کشور افزایش پیدا کند. اگرچه این امر مستلزم گسترش ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌ها و افزایش تعداد مقالات پژوهشی و علمی در عرصه‌های بین‌المللی است.»


او گفت: «تقریبا اکثر امتحان‌های بین‌المللی در گروه پزشکی در داخل کشور راه‌اندازی خواهد شد. توافق‌های اولیه آن انجام شده و منتظر اجرای سایر مراحل آن هستیم تا پزشکان ما نیاز به سفر به کشورهای خارجی برای اخذ مدارک تخصصی نداشته باشند. همچنین در زمینه بُردهای تخصصی بتوانند با هماهنگی‌های بین‌المللی مسیر امتحانات بین‌المللی را پیش ببرند.»


تنها مدرک 500 دانشگاه برتر رتبه‌بندی‌های معتبر مورد قبول وزارت بهداشت است


او افزود: «500 دانشگاه در رتبه‌بندی QS، شانگهای و سایر رتبه‌بندی‌های معتبر دیگر مورد قبول وزارت بهداشت است. فقط دانشگاه‌های بعضی از کشورها که با آن‌ها چالش‌هایی داریم، مورد قبول ما نیست. البته در بعضی از رتبه‌بندی‌ها رتبه‌های بالاتر را نیز قبول می‌کنیم. پس دانشجویانی که قصد دارند خارج از ایران در گروه علوم پزشکی تحصیل کنند باید توجه داشته باشند که مدرک دانشگاه‌هایی که جزو 500 دانشگاه برتر دنیا در این رتبه‌بندی‌ها نباشند معمولا مورد قبول وزارت بهداشت نیستند و ورود آنها به مجموعه پزشکی کشور دشوار و بعضا غیرممکن خواهد بود.»


او افزود: «در حوزه آموزش پزشکی از سال گذشته ماموریت‌های تخصصی به مناطق آمایشی داده شد تا دانشگاه‌های علوم پزشکی بحث ماموریت‌گرایی در آموزش پزشکی را تجربه کنند. این کار می‌تواند دانشگاه‌های علوم پزشکی را بیش از پیش ساماندهی کند.»


بسته تحول آموزش پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی


لاریجانی گفت: «دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه بسته‌های تحولی آموزش پزشکی خیلی پیشرفته‌اند و هر دانشگاه ترجمانی از این بسته‌ها آماده کرد همچنین سیستم‌ رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را شروع کردیم تا فعالیت دانشگاه‌ در مورد بسته‌های تحول در آموزش پزشکی رتبه‌بندی شود.»


او گفت: «آزمون‌های زیادی در سطح وزارت بهداشت برگزار شد. به عنوان مثال در سال جاری آزمون کارشناسی‌ارشد پزشکی با 72 هزار نفر داوطلب برگزار شد که از این تعداد 6 الی 7هزار نفر پذیرش می‌شوند. اینکه آزمونی با این حجم بالای داوطلب اعتراضاتی را نیز در بر داشته باشد عجیب نیست. همه اعتراضات بررسی شده و اصلاحاتی رخ داده است. همچنین نظارت شد که ظرفیت آزمون در مقایسه با سال قبل کاهش پیدا نکند. افراد به سه منطقه آمایشی برای انجام مصاحبه معرفی شدند و نتایج این آزمون با احتساب 30درصد نمره محاسبه و 70درصد نمره کتبی اعلام می‌شود.»


او افزود: «سال گذشته آزمون دستیاری پزشکی نیز با 14هزار نفر شرکت‌کننده برگزار شد که از این تعداد 3هزار نفر پذیرفته می‌شوند. با توجه به کش‌وقوس‌های فراوان در نهایت رتبه افراد بدون احتساب سوابق تحصیلی اعلام شد. بعلاوه دستیاری تخصصی دندانپزشکی نیز با بیش از 2هزار داوطلب برگزار شد که از این تعداد 300 الی 400 نفر پذیرفته خواهند شد.»


لاریجانی درباره دوره‌های کاردانی بدون کنکور گفت: «در خیلی از نقاط کشور در دوره‌های میانی نظیر (تکنسین دهان و دندان) پذیرش تنها به صورت بومی انجام می‌شود. اگرچه در دفترچه امسال نیز تعدادی از رشته‌های کاردانی بدون کنکور بودند این رشته‌ها برای رفع نیازهای استانی و پر شدن ظرفیت استخدامی هستند البته ظرفیت این کد رشته‌‌محل‌ها کمتر از 2 هزار نفر است.»


آزمون‌های مهارت و حرفه‌ای و آزمون پیش‌کارورزی


لاریجانی از ابلاغ آیین‌نامه آزمون‌های مهارت و حرفه‌ای به دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: «طبق توافقی که با وزارت علوم انجام شد همه رشته‌های مهارتی که جنبه پزشکی دارند در حوزه وزارت بهداشت سیاست‌گذاری می‌شوند.»


او افزود: «آزمون پیش‌کارورزی قرار است به تدریج در کشور الکترونیکی شود. 23 دانشگاه علوم پزشکی در هفته جاری نرم‌افزار آزمون الکترونیک پیش‌کارورزی را دریافت کردند این دانشگاه‌ها پس از آموزش این طرح را به صورت پایلوت انجام می‌دهند و اگر پایلوت این طرح خوب باشد مجوز امتحانات الکترونیکی پیش‌کارورزی هفته آینده به این دانشگاه‌ها داده می‌شود. همچنین آزمون صلاحیت بالینی در همه مناطق کشور برگزار شد، 35 دانشگاه علوم پزشکی مجری این آزمون بودند. این آزمون با هدف ارتقای سطح حرفه‌ای برگزار می‌شود.»


کوتاه‌تر کردن دوره‌های پزشکی عمومی


معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: «طبق مصوبه شورای برنامه‌ریزی پزشکی کسانی که می‌خواهند وارد دوره فیزیوپاتولوژی بشوند لازم نیست همه دروس عمومی را سپری کرده باشند و با گذراندن 6 الی 7 واحد عمومی می‌توانند وارد این دوره‌ها شوند. پیرو این مصوبه دوره پزشکی عمومی 6 ماه کوتاه‌تر می‌شود. باید این دوره‌های پزشکی‌ عمومی کوتاه‌تر شوند تا دانش‌آموختگان جوان فارغ‌التحصیل شوند. همچنین اگر دانشجویی در یکی از آزمون‌های زبان عمومی استاندارد بین‌المللی نظیر تافل، آیلتس و ... نمره حدنصاب را کسب کرده باشد با معادل‌سازی لازم نیست که دروس زبان را بگذراند.»


آیین‌نامه ترفیع آموزش الکترونیکی و حضوری


لاریجانی گفت: «آیین‌نامه ترفیع آموزش الکترونیکی و حضوری مربوط به دوره‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی می‌شود. بر اساس مصوبه شورای برنامه‌ریزی دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند تعدادی از دروس را به صورت مجازی برگزار کنند. این امر باعث می‌شود که مشکلات دانشگاه‌هایی که با کمبود استاد و هیات علمی مواجه هستند رفع شود. البته دوره‌های آزمایشگاهی حتما باید حضور برگزار شود و تنها چهار هفدهم ساعت از درس‌ها می‌توانند مجازی برگزار شوند. از طرفی سقف حداکثر 60درصد ساعات مجازی برای دروس تئوری در نظرگرفته شد.»


او افزود: «همچنین دانشگاه مجازی برای اولین بار در حوزه پزشکی با حضور وزیر بهداشت و هیات امنای دانشگاه مجازی شروع به کار می‌کند. 900 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی در برگزاری دوره ارشد با این دانشگاه همکاری می‌کنند و 5 دانشگاه علوم پزشکی با این دانشگاه به صورت پایلوت آموزش مجازی را شروع کردند.»


وزارت بهداشت از بورسیه دانشجویان از سوی سایر نهادها استقبال می‌کند


او در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره سهم بورسیه در دفترچه آزمون سراسری امسال گفت: «درست است که دوره‌های روزانه به صورت رایگان هستند اما خیلی از افراد و اقشار کم‌درآمد نیز در این دوره‌ها پذیرفته می‌شوند و ادامه تحصیل برای آنها دشوار است. در نتیجه وزارت بهداشت همواره از همه نهادهایی که دانشجویان را بورسیه می‌کنند استقبال می‌کند. البته باید توجه داشت که بورسیه با سهمیه فرق دارد. سال گذشته تقاضاهایی به وزارت بهداشت ارسال شد که تعدادی را از طریق سهمیه غیر از سهمیه‌های مرسوم بپذیریم اما وزارت بهداشت با این امر موافقت نکرد.»


او افزود: «یکی از چالش‌هایی که فارغ‌التحصیلان حوزه پزشکی با آن روبرو هستند این است که پس از فارغ‌التحصیل شدن باید کجا مشغول به کار شوند. در نتیجه وزارت بهداشت از همه نهادهایی که دانشجویان را بورسیه می‌کنند استقبال کرده و می‌کند. به عنوان مثال در فلوشیپ هر دانشگاهی که اعلام آمادگی برای بورسیه دانشجویان داشته باشد استقبال می‌کنیم. ظرفیت بورسیه‌های امسال نیز با توجه به نیاز هر دانشگاه اعلام شد، البته در دانشگاه‌های پزشکی استان تهران چون دانشگاه بقیه‌الله نیز وجود دارد هیچ ظرفیتی برای بورسیه در نظر نگرفتیم. وزارت بهداشت مذاکرات لازم را انجام می‌دهد تا نهادهایی که تعدادی دانشجو را بورسیه می‌کنند به دانشگاه‌ها شهریه بدهند تا از این دانشگاه‌ها حمایت شود.»


او درباره ظرفیت کل علوم پزشکی گفت: «این ظرفیت ثابت مانده و تنها در بعضی موارد جابجایی‌هایی انجام شده است. به عنوان مثال ظرفیت شهریه‌پرداز دانشگاه تهران صفر شد چون قصد داشتیم ظرفیت بین‌الملل علوم پزشکی تهران را افزایش دهیم تا بتوانیم دانشجوی خارجی بیشتری جذب کنیم زیرا سیاست‌های کلی به نحوی است که به دنبال جذب بیشتر دانشجوی خارجی هستیم.»


افزایش چند برابری دانشجویان خارجی


لاریجانی گفت: «برای جذب بیشتر دانشجویان خارجی باید قوانین را اصلاح کنیم. همچنین ظرفیت‌ها و امکانات دانشگاه‌ها باید شناسایی شوند. با توجه به تلاش‌هایی که دولت بعد از توافق انجام داده زمینه برای تبادل دانشجویان با سایر کشورها گسترش پیدا کرده است و صدها دانشجوی خارجی در قالب قراردادهای بین‌المللی و پذیرش در دانشگاه‌ها در گروه علوم پزشکی در کشور تحصیل می‌کنند. به زودی ظرفیت دانشجویان خارجی چند برابر می‌شود.»


او گفت: «اعتبار بخشی موسسات آموزش پزشکی در کشور برای اولین بار در کشور انجام و کمیسیون ملی اعتباربخشی تشکیل شد. منابع، امکانات، هیات علمی، خدمات و ... دانشگاه‌ها بر اساس این اعتباربخشی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.»


لاریجانی درباره تعهد خدمت دانشجویان پزشکی گفت: «تعهدات خدمت برای همه دانشجویان یکسان است تنها با مذاکراتی که انجام شد به منظور استفاده هر چه بهتر از ظرفیت‌های استعدادهای درخشان این افراد می‌توانند از گذراندن طرح معاف شوند.»


او درباره گسترش رشته‌های میان رشته‌ای گفت: «کشور ظرفیت‌های زیادی برای توسعه رشته‌های میان‌رشته‌ای دارد با توافقی که با وزارت علوم انجام شد قرار است آئین‌نامه‌ای برای تعیین تکلیف این رشته‌های میان رشته‌ای ابلاغ شود. این آئین‌نامه تا چند هفته آینده ابلاغ خواهد شد و راه برای گسترش این رشته‌ها باز می‌شود. این رشته‌ها شامل تخصص‌های بین‌رشته‌ای از حوزه‌های نانو، علوم پایه گرفته تا علوم انسانی می‌شود.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته