افزایش 3درصدی نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان/ رشد 28درصدی تعداد دانشجویان دکتری تخصصی
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت هفته دولت، گزارشی با عنوان "مقایسه عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در فاصله سالهای 95-92" را مننتشر کرده است.
در گزارش معاونت آموزشی این وزارتخانه آمده است که در سالهای 92 تا 94 هیچ مرکز جدیدی ایجاد نشده است و افزایش آمار صرفا به دلیل افزایش تعدادی از واحدهای دانشگاه فرهنگیان و واحدهای دانشگاه جامع علمی کاربردی است.
همچنین تعداد رشتههای تدوینشده (عمدتا بینرشتهای) در سه سال گذشته در مقطع کارشناسی 6 مورد، کارشناسیارشد 37 و در دکتری 31 مورد بوده است.
گزارش کمی معاونت آموزشی وزارت علوم:
بازنگری و بهروزرسانی بالغ بر 500 برنامه درسی که بعضا قدمت بیش از 30 سال داشتهاند
همچنین در این دوره، مناطق دهگانه آموزش عالی، طرح سطحبندی و اعتبارسنجی دانشگاهها، نظام یکپارچه سنجش و پذیرش دانشجو و تدوین طرح آمایش آموزش عالی ایجاد و انجام شده است.
در این گزارش برخی از دستاوردها و عملکردهای حوزه معاونت پژوهش و فناوری به صورت زیر اعلام شده است
عملکرد سازمان امور دانشجویان
گزارش حوزه اداری، مالی و مدیریت منابع عمرانی (وضعیت فضاهای آموزشی، رفاهی و کمک آموزشی)
حوزه فرهنگی و اجتماعی:
حوزه همکاریهای علمی بینالمللی
بازنگری در آئیننامه ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی در قانون برنامه پنجم توسعه، الزام دانشگاهها و مراکز پژوهشی به تدوین اسناد راهبردی و برنامههای عملیاتی پنج ساله با توجه به اسناد بالادستی و اجرایی کردن نقشه جامع علمی کشور از جمله اقدامات مرکز هیاتامنا و هیاتممیزه مرکزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده است.
در یک سال اخیر نیز صندوق رفاه دانشجویان فعالیتهای متعددی داشته است که رشد ارائه تسهیلات با پرداخت وامهای دانشجویی در سالهای 94-95 به میزان 110 درصد، رشد 400 درصدی وام دکتری و 200 درصدی وام شهریه، افزایش درآمد اختصاصی صندوق در سال 94 به میزان 78 درصد نسبت به سال قبل به مبلغ 3200 میلیارد ریال، وصول مطالبات انباشته صندوق در سال 94 به میزان 960 میلیارد ریال، افزایش منابع ذخیره استراتژیک به میزان 1000 میلیارد ریال، پرداخت 280 میلیارد ریال کمک هزینه تعمیر و تجهیز خوابگاهها در یک سال اخیر و ... از جمله اقدامات این صندوق در سال 94 بوده است.
انتخاب وزارت علوم به عنوان دستگاه برتر قرآنی در سال 94، تدوین سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور و ارائه به شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بازمهندسی رشتههای قرآنی متناسب با نیازهای نظام توسعه فرهنگ قرآنی و اجرای برنامههای ملی و بینالمللی پژوهش و آموزش عالی قرآنی از جمله برنامههایی بوده است که در کمیسیون و مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی انجام شده است.
انتهای پیام/