دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 فروردين 1394 - 14:44

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هفته آینده توافق هسته‌ای با ایران را بررسی می‌کند

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا نیاز دارد تا افکار عمومی را درباره توافق هسته‌ای با ایران قانع کند و در نتیجه، کنگره نیز باید در این باره فعال باشد.
کد خبر : 11102

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از خبرگزاری رویترز، «باب کورکر» سناتور آمریکایی، تفاهم به‌دست آمده میان ایران و قدرت‌های جهانی را محکوم نکرد ولی درباره موارد مربوط به بازرسی‌ها و روایت‌های مختلفی که تهران و واشنگتن درباره توافقنامه مطرح کرده‌اند، ابراز نگرانی کرد.


براساس این گزارش، «کورکر» افزود: کمیته روابط خارجی سنا بر اساس برنامه قبلی، روز 14 آوریل طرحی را بررسی می‌کند که «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری را ملزم می‌‌کند توافق نهایی با تهران را برای بازبینی و تصویب در اختیار کنگره قرار دهد.


وی تصریح کرد: در واقع، «ظریف»، «جان کری» را به دلیل گفت‌وگوهایی که با هدف راضی کردن کنگره صورت گرفته بود، به چالش کشیده است. هنوز اقدامات فراوانی هستند که باید صورت بگیرند. جزئیات زیادی مانده است که هنوز مشخص نیست و نمی‌توان با قاطعیت گفت این توافق برای شهروندان آمریکایی، چیز خوب یا بدی است.


عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره موضوعاتی که در همین ابتدا برای سنای این کشور غیر قابل قبول است گفت: چهار موضوع را باید مطرح کنم. نخست اینکه این تحریم‌ها به چه شکل برچیده می‌شود، ایران می‌گوید به صورت فوری و آمریکا صحبت از مرحله‌ای بودن می‌کند. موضوع دوم نیز فعالیت‌های پنهان است. بازرسی‌های سرزده به چه شکل خواهد بود و چه فرایندی به کار گرفته می‌شود؟ آیا این موضوع باعث می‌شود منازعه‌ای طولانی شکل بگیرد؟


«کورکر» گفت: موضوع سوم این است که توافق، بر تحولات هسته‌ای که ایران با آن موافقت کرده است تاکیدی ندارد. درک من این است که این موضوع نگاشته شده است ولی هنوز ما آن را ندیده‌ایم. اینها سه موضوع عمده ای هستند که برای ما نگران کننده‌اند. مورد دیگر نیز فرایندی است که ایران می‌بایست در آن فعالیت‌های نظامی گذشته خود را روشن کند و هنوز این کشور نگفته است که چنین فرایندی از چه زمانی شروع و چه زمانی پایان می‌یابد.


«کورکر» تصریح کرد: ایرانی‌ها در کشور خود چیزی می‌گویند و ما نیز در اینجا چیز دیگری می‌گوییم، حال جای ورود افرادی متفکر است که موضوع را بشکافند. هر چند که هنوز کارهای زیادی هست که باید انجام شود ولی کنگره نیز می‌خواهد همه چیز را بداند.


وی درباره اظهارات «ظریف» درباره ادامه فعالیت‌های ایران در صورت عهدشکنی طرف غربی و اظهارات «اوباما» درباره بی‌تاثیر بودن تحریم‌ها گفت: رئیس‌جمهوری همواره این را گفته است که وضعیت ما امروز با توافق موقت به مراتب بهتر است و ادامه همین وضع در صورتی که به سوی توافق بدی حرکت کنیم، شایسته‌تر است.


سناتور آمریکایی تصریح کرد: بسیاری از آمریکایی‌ها شاید از این موضوع خبر نداشته باشند که ما 130 میلیارد دلار از دارایی‌های دولت ایران را در صورت توافق آزاد می‌کنیم و اقتصاد این کشور شکوفا می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته