دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1395 - 14:42

بازداشتگاه‌ مانوس در استرالیا تعطیل می‌شوند

دولت استرالیا با تعطیلی بازداشتگاه مناقشه برانگیز مانوس موافقت کرد.
کد خبر : 110718

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه خبری الیوم، خبرگزاری رویترز گزارش کرد: «گرچه دولت استرالیا امروز از موافقت با تعطیلی بازداشتگاه مانوس که به‌دلیل اوضاع نامساعد مراقبت از پناه‌جویان اختلافات زیادی به وجود آورده بود، خبر داد، همچنان سرنوشت 800 پناه‌جوی موجود در این مرکز نامشخص است.»


طبق قانون استرالیا، هر شخصی که از مسیر دریا خود را به استرالیا برساند بازداشت و به اردوگاه‌های جزیره کوچک نائورو در اقیانوس آرام و یا جزیره مانوس در ساحل پاپوآ گینه نو منتقل می‌شود. استرالیا همچنین به این افراد به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهد به کشورهایشان بازگردند.


وضع نامناسب این دو اردوگاه بارها انتقاد سازمان ملل متحد و سازمان‌های مدافع حقوق بشر را به دنبال داشته است و در این سال‌ها گزارش‌های متعددی درباره نقض حقوق اولیه انسان‌ها ازجمله کودکان منتشر شده است.


در عین حال پیتر اونیل، نخست‌وزیر پاپوآ گینه نو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با دولت استرالیا بر سر بستن این مرکز به توافق دست یافتیم.»


این در حالی است که سفارت جمهوری اسلامی ایران در استرالیا با توجه به گزارش‌های متعدد منتشرشده از سوی سازمان‌های حقوق بشری از جمله کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر درباره وضعیت وخیم، غیرقابل دفاع و نامناسب محل‌های نگهداری پناه‌جویان در اردوگاه‌های واقع در نائورو و جزیره مانوس پاپوآ گینه نو و برخوردهای غیرانسانی با آن‌ها، مراتب نگرانی عمیق و اعتراض خود را نسبت به ادعاهای مربوط به نقض حقوق پناه‌جویان اعلام کرد.


در این راستا محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سفیر جدید استرالیا در تهران در تاریخ 24 مرداد مراتب ناخرسندی ایران را درباره وضعیت نامناسب پناه‌جویان ایرانی و بدرفتاری با آنان اعلام کرد و از دولت استرالیا خواست تا هرچه سریعتر نسبت به حل مشکلات آنان اقدام کند.


جمهوری اسلامی ایران معتقد است که بر اساس قوانین بین‌المللی، مسئولیت نگهداری اجباری پناه‌جویان در دو بازداشتگاه مانوس و نائورو بر عهده دولت استرالیا است و این کشور در چارچوب قوانین بین‌المللی، حقوق بشردوستانه و کنوانسیون‌های مربوط به پناهجویان موظف به رعایت حقوق آن‌ها، فراهم کردن امکانات مناسب زندگی و تسریع جهت رسیدگی جدی به وضعیت آنان است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته