دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 فروردين 1394 - 10:23
شفیعی در گفت‌وگو با آنا:

در لوزان به ازای اعلام جلوگیری قطعی از چیزی که وجود نداشته است، امتیاز دریافت کردیم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه «حساسیت آمریکا و غرب از انحراف در برنامه هسته‌ای ایران بود»، گفت: ایران هیچ‌گاه به دنبال انحراف هسته‌ای نبوده است و در ازای این جلوگیری، ما امتیازهای لوزان را دریافت کردیم.
کد خبر : 11057

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره ارزیابی از مذاکرات لوزان که منجر به بیانیه مطبوعاتی شد، اظهار کرد: برای اینکه مذاکرات را ارزیابی کینم باید به خواسته‌های قبلی طرفین مراجعه کنیم.


وی ادامه داد: خواسته‌های قبلی آمریکا و غرب این بود که غنی‌سازی در خاک ایران متوقف و مراکز تحقیقاتی و هسته‌ای فردو، نطنز و اراک تعطیل شود و اگر هم در حوزه تحریم‌ها، طرف‌های غربی می‌خواستند امتیازی بدهند تعلیق تحریم بود نه لغو.


فعالیت فردو، اراک و نطنز ادامه خواهد داشت


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به متن بیانیه لوزان، خاطرنشان کرد: در این دور از مذاکرات، سطح و ظرفیت غنی‌سازی کاهش پیدا کرد؛ اما فعالیت فردو، اراک و نطنز ادامه خواهد داشت و فعالیت‌های هسته‌ای ایران باقی خواهد ماند در عین حال که تحریم‌ها هم لغو خواهد شد.


نماینده مردم ممسنی در مجلس، ادامه داد: امیدواریم آنچه در لوزان توافق شده است در مرحله نهایی هم همان‌گونه پیش برود و در فرصت سه ماهه تا نوشتن متن توافق نهایی این موفقیت تکمیل شود.


لوزان دستاوردهای خوبی داشت


استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان این مطلب تصریح کرد: تنها نگرانی ما این است که در فرصت سه ماهه، تعبیر و تفسیرهای متفاوتی از این بیانیه صورت گیرد که مسیر را به سمت دیگری هدایت کند؛ به جز این موضوع، ما نگرانی در مورد تفاهم صورت گرفته نداریم و مذاکرات لوزان دستاوردهای خوبی داشت.


شفیعی در ادامه در مقایسه تعامل مجلس شورای اسلامی با تیم مذاکره‌کننده و کنگره آمریکا با دولت این کشور، اظهار کرد: مجلس و تیم مذاکره‌کننده ایرانی، هماهنگی، انسجام و تعامل بیشتری نسبت کنگره آمریکا با دولت آن دارند و بدترین شکل رفتار کنگره نیز این بود که سناتورهای آمریکایی اعلام کردند هر توافقی که صورت بگیرد اگر آنها تائید نکنند، بی‌فایده است.








مجلس و تیم مذاکره‌کننده ایرانی، هماهنگی، انسجام و تعامل بیشتری نسبت کنگره آمریکا با دولت این کشور دارند

این نماینده مردم در مجلس، در پاسخ به این سؤال که «اتفاقا برخی نمایندگان مجلس مخالفت‌های شدیدی با ظریف در طی همین چند روز داشته‌اند و چگونه است که شما معتقدید مجلس همراه بوده است؟»، گفت: در کشور اگر نقدی به تیم مذاکره‌کننده می‌شود برای تحکیم بنیادهای کار است نه مخالفت اصلی با مذاکرات و تیم هسته‌ای.


وی در پاسخ به این سؤال که «برخی نمایندگان و منتقدان دولت به صراحت اعلام می‌کنند داده‌ها و ستانده‌های مذاکرات با هم همخوانی ندارد»، تصریح کرد: در رابطه با دستاوردهای مذاکرات ما باید از منافع مطلق صحبت کنیم نه از منافع نسبی؛ منافع مطلق یعنی اینکه در مذاکره هر طرف بهره‌ای می‌برد و این بهره‌ها الزاما مساوی نیست.


این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارحی مجلس، اضافه کرد: اگر بخواهیم بر اساس منطق نسبی هم داده‌ها وستانده‌ها را مقایسه کینم، تنها امتیازی که ایران داده است این است که انحراف هسته‌ای که وجود نداشته است و قرار نبود هم وجود داشته باشد را جلوگیری کند.


شفیعی با بیان این مطلب افزود: مذاکرات هسته‌ای لوزان یعنی اینکه ما از چیزی که اصلا به دنبال آن نبوده و نیستیم جلوگیری کنیم و در ازای آن دستاوردهایی به دست آوریم.


استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: حساسیت آمریکا و غرب نسبت به این موضوع بود که در برنامه هسته‌ای ایران انحراف ایجاد نشود و ایران هم از هر راهی که به این مسیر منجر می‌شود جلوگیری کند و با این منطق ما عملا امتیازی ندادیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته