دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 فروردين 1394 - 09:57

رویترز: اظهارات ظریف اکنون باید داخل ایران را قانع کند

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه تلویزیونی خود اذعان داشت: «دانش ما بومی است و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را از ما بگیرد.»
کد خبر : 10792

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پایگاه خبری رویترز در گزارشی به بیان دیدگاه‌های محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در خصوص تفاهم نامه هسته‌ای لوزان پرداخت.


رویترز نوشت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز شنبه گفت در صورت توافق درباره یک توافقنامه هسته‌ای نهایی همه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با برنامه هسته‌ای این کشور فورا لغو خواهد شد.


رویترز در ادامه نوشت ظریف پس از هدایت مذاکره‌کنندگان ایرانی در جهت دستیابی به یک توافقنامه اولیه با قدرت‌های جهان که این هفته در شهر لوزان سوییس به دست آمد، اکنون باید مخاطبان داخلی را متقاعد کند که این مذاکرات به سوی یک توافقنامه نهایی پیش می رود که به سود ایران است.


وی همچنین « فکت شیت » آمریکا را که بلافاصله پس از توافق به دست آمده در سوییس منتشر شد زیر سوال برد. در این فکت شیت به امتیازهایی که ایران داده است اشاره و اعلام شده بود تحریم‌ها علیه ایران به حال تعلیق درخواهد آمد و نه اینکه لغو شود و این اتفاق نیز پس از تایید پایبندی تهران به مفاد توافقنامه انجام خواهد شد.


ظریف در این مصاحبه تلویزیونی اظهار داشت :« آمریکایی‌ها آنچه را خودشان می‌خواستند در این فکت شیت اعلام کردند. من حتی شخصا در این خصوص به جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اعتراض کردم. این شورای امنیت سازمان ملل متحد است که بر هرگونه توافقنامه نظارت خواهد داشت.»


وی گفت هر کدام از طرفین این توافقنامه می‌تواند در صورتی که طرف دیگر توافق نامه را نقض کند ، اقدامات خود را متوقف کند.
این اظهارات ظریف شبیه اظهارات پیشتر باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکاست که گفته بود اگر ایران به حرف‌های خود پایبند نباشد، تحریم‌ها میتواند مجددا علیه این کشور اعمال شود.


وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد:« ما هر کاری که در برنامه هسته‌ای داریم می‌تواند از سر گرفته شود. دانش ما بومی است و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را از ما بگیرد.»


ظریف که روز جمعه در میان استقبال مردم ایران به تهران بازگشت تاکید کرد ایران از جایگاه برتر در این مذاکرات شرکت کرد و توانست به یک توافق نامه اولیه خوب دست یابد.


وی به تغییرات در درخواست‌های گروه پنج به اضافه یک یعنی آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، انگلیس و آلمان به عنوان مدرکی از موفقیت مذاکراتی نامید که دو سال قبل آغاز شد.


ظریف تاکید کرد آنها فهمیدند که نمی‌توانند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنند. ایران تا زمانی به وعده‌های خود عمل خواهد کرد که غرب نیز به وعده‌هایش عمل کند. یک توافق‌نامه میتواند در را به سوی روابط سازنده‌تر با جامعه بین‌المللی باز کند.


حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز روز جمعه اظهاراتی مشابه را مطرح کرده بود.


وی افزود :« ما چیزی بیش از حق مان نمی خواهیم. ما در گذشته هرگز به دنبال دستیابی به بمب نبوده‌ایم و اکنون نیز چنین قصدی نداریم. ما همچنین به دنبال سلطه بر منطقه نیستیم. ما خواستار روابط خوب با همسایگان خودمان در منطقه هستیم.»


مقامات آمریکایی تاکید کرده اند جزئیات بخش های مورد توافق در مذاکرات لوزان که طرف آمریکایی روز پنجشنبه آنها را منتشر کرد مورد مذاکره قرار نگرفت و بخشی از توافقنامه نهایی خواهد بود که قرار است تا پایان ماه ژوئن به دست آید.


یک مقام بلندپایه آمریکا روز جمعه در مصاحبه با خبرنگاران گفت ایران و شش کشور توافق کرده بودند می‌توانند تفاسیر خودشان را از این توافقنامه منتشر کنند اما نباید حقایق را عوض کنند.


وی افزود :« ما قبول داریم که تعابیری متفاوت را از این توافقنامه منتشر کرده ایم اما این تعابیر با یکدیگر تناقض ندارد.»


فرانسه نیز به طور جداگانه یک فکت شیت را درباره این توافقنامه هسته‌ای منتشر کرد که در آن جزئیات بیشتری درباره کاهش محدودیت‌ها علیه برنامه غنی‌سازی ایران پس از مدت 10 سال اشاره شده بود اما فکت شیت آمریکا را نقض نکرده بود.


در فکت شیت فرانسه آمده است تهران در نهایت قادر خواهد بود از سانتریفوژهای پیشرفته استفاده کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته