تولیدات علمی دانشگاهها باید به عرصه اجرا وارد شود
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابطعمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حجتالاسلاموالمسلمین سیدابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در این دیدار، بر توسعه اقتصاد دانشبنیان به عنوان اساس اقتصاد مقاومتی در آستان قدس رضوی تاکید کرد و گفت: «ساماندهی اقتصادی آستان قدس رضوی براساس اقتصاد دانشبنیان است، زیرا تنها این نوع اقتصاد است که منافع آن مستقیم به مردم و کشور باز میگردد.»
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری از پارکهای علم و فناوری به عنوان مراکزی مهم و تاثیرگذار در تحقق اقتصاد دانشبنیان یاد کرد و افزود: «این مراکز علمی بیتردید میتوانند نقش موثر و چشمگیری در مسیر توسعه اقتصاد دانشبنیان در کشور ایفا کنند و آستان قدس رضوی نیز در راستای رسالتهای خود، علاقهمند به استفاده از ظرفیتها و همکاری با این مراکز علمی است.»
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، اقتصاد آستان قدس رضوی را بر دو اصل "نذر" و "وقف"، استوار دانست و گفت: «نذورات و وقفهایی که در طول تاریخ به بارگاه منور ثامنالحجج علیبنموسی الرضا(ع) اهدا شده است، تجلی و نشان از یک دنیا دلدادگی و عشق مردم به ساحت قدسی این امام رئوف بوده و این نذورات، صرفنظر از مقدار و بهای ظاهری، مبنای اداره این آستان عظیم قدسی در طول تاریخ بوده است.»
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین لزوم کاربردیشدن تولیدات علمی دانشگاهها پرداخت و گفت: «تولید علم دانشگاهها نباید در کتابخانهها، مقالات و مجلههای علمی محدود بماند، این تولیدات علمی باید به عرصه اجرا وارد شود و رابطه میان فرهیختگان و دانشگاهها با عرصه اجرا بیش از پیش نزدیک شود.»
او بهکارگیری مبانی علمی در انجام امور اجرایی را ضروری خواند و افزود: «همراهی علم و عمل در کنار هم، بر آثار مثبت و برکات امور میافزاید و اقداماتی که علمی نیستند، قطعا بیاثر یا کماثر هستند.»
کلیدواژه "انقلابی" اقتضای امروز کشور و نظام اسلامی
تولیت آستان قدس رضوی، انقلابیبودن را اقتضای مهم و موجب تعالی کشور برشمرد و گفت: «رهبر معظم انقلاب در دیدارهایی با مردم، دانشجویان و مسئولان نظام، تأکید ویژهای بر لزوم صیانت از شور انقلابی، حفظ روحیه انقلابی، انقلابی عملکردن و انقلابیگری داشتهاند و این کلیدواژه "انقلابی" بیتردید امروز یکی از اصلیترین اقتضائات کشور و نظام اسلامی است.»
او نخبگان انقلابی حوزه و دانشگاه را صخرههای ثبات جامعه معرفی کرد و گفت: «فرهیختگان انقلابی، همچون صخرههای باثباتی هستند که اضطرابها و نوسانات جامعه را به آرامش تبدیل میکنند و اگر فراگیری علم و دانش با شور انقلابی در هم آمیزد، ثمرات خوبی را برای مردم و کشور به همراه دارد. بارگاه منور حضرت علیبنموسی الرضا(ع) جایگاه تعالی و خودسازی است، بنابراین باید شرایط به گونهای تسهیل شود که اقشار مختلف به راحتی بتوانند از این فیض عظیم بهرهمند شوند؛ به ویژه دانشجویان و طلاب که به سبب ظرفیتهای پاک جوانی، نورانیت و فضیلت زیارت بیشتر و بهتر بر آنها موثر است.»
لزوم کادرسازی دانشگاهها برای انقلاب
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، در ادامه به موضوع جایگاه و نقش دانشگاهها در تریبت نیروهای متخصص، مؤمن و انقلابی اشاره کرد و با تاکید بر ماموریت دانشگاهها در کادرسازی برای انقلاب اسلامی، گفت: «امروز به همت فرهیختگان، کشور ما در علم و فناوری جایگاه خوبی را در منطقه کسب کرده است که باید مراقب بود تا این شتاب علمی نه تنها حفظ شود، بلکه ارتقا هم داشته باشد.»
او به تاکیدات رهبری معظم انقلاب در حفظ "اقتدار علمی" اشاره کرد و افزود: «امروز دانشگاههای سعودی، خیز و تلاش گستردهای را آغاز کردهاند تا اینگونه به جهانیان نشان دهند که در علوم و فنون در جهان اسلام حرف اول را میزنند. در حالی که از حیث دانشمندان، فرهیختگان و جایگاه علمی با ایران اسلامی قابل قیاس نیستند. در این موضوع فرهیختگان و دانشگاهیان باید هوشیار باشند تا با هوشیاری، پشتکار و تلاش بیشتر، جایگاه علمی به دست آمده کشور را حفظ کنند.»
مرجعیت علمی مشهد
تولیت آستان قدس رضوی همچنین به ظرفیتهای بینظیر علمی مشهد مقدس اشاره کرد و گفت: «تبدیلشدن این شهر به مرجعیت علمی جهان اسلام به دلیل وجود حوزه کهن، دانشگاهها و فرهیختگان برجسته در دسترس است. جاذبه معنوی حضور در جوار مضجع شریف رضوی، باعث شده است تا چهرههای برجسته بسیاری از حوزه و دانشگاه در این خطه گرد هم آیند و این موضوع بر تحقق مرجعیت علمی مشهد، اثر مثبت دارد.»
او گفت: «برای تحقق این مرجعیت علمی، ابتدا باید اقتضائات آن ایجاد شود. خیل عظیم زائرانی که از سراسر جهان به این حرم مطهر میآیند، ظرفیت عظیمی است که میتوان از آن برای مصونسازی در برابر توطئههای اعتقادی و تهاجم فرهنگی استفاده کرد.»
رئیسی در پایان از استقبال دانشگاهیان و طلاب از نظریه "تبدیل مشهد به مرجعیت علمی جهان اسلام" و تشکیل کارگروههای خودجوش در این راستا، ابراز تشکر و خوشنودی کرد و گفت: «خبرهایی که از تشکیل کارگروههای خودجوش در میان مجموعههای طلبگی و دانشجویی برای تحقق این آرمان به گوش میرسد، مایه خرسندی است. اینها نشان از ایمان و ارادت قشر فرهیخته جامعه به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) دارد و بدون شک از برکات وجود مقدس حضرت ثامنالحجج، علیبنموسی الرضا علیهالسلام است.»
در آغاز این دیدار دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با ارائه گزارش عملکرد این وزارتخانه، بر ماموریتگرایی و ماموریتپذیربودن دانشگاهها تاکید کرد.
در این دیدار حجتالاسلاموالمسلمین محمدباقر فرزانه رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، حجتالاسلام محمدمهدی صالحی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی و دکتر محمدعلی خلیلزاده رئیس دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع)، به بیان نظرات و دیدگاههای خود پرداختند.
انتهای پیام/