دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مرداد 1395 - 08:42
مدیر عامل اسبق استقلال در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

مدیران استقلال و پرسپولیس این کاره نیستند/ استقلال باید اعلام ورشکستگی کند / افشارزاده تصمیم گیرنده نبود

مدیرعامل اسبق استقلال گفت: اگر بدهی باشگاه استقلال خیلی بالاست که این باشگاه باید اعلام ورشکستگی کند.
کد خبر : 107583

کاظم اولیایی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا، درمورد اینکه چه عواملی باعث شده تا استقلال یکی از بدترین فصول خود را در مسابقات لیگ آغاز کند،‌ گفت: «ما در امر ساختار ورزش در کشور دچار مشکل هستیم. این موضوع فقط مختص باشگاه استقلال نیست. این بار نوبت استقلال است که در نتیجه‌گیری ضعیف عمل کند و می‌توان گفت مشکلات استقلال در این مقطع سر باز کرده است.»


او در ادامه اظهار داشت: «در دنیا باشگاه‌ها هسته مرکزی ورزش قهرمانی و حرفه‌ای هستند. متاسفانه بعد از انقلاب به این مسئله توجه نشد. اداره باشگاه‌ها از طریق دولت مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. ورزش ما در گردابی افتاده که هرچه دست‌وپا می‌زند، بیشتر فرو‌ می‌رود. شرایط امروز استقلال نشان‌دهنده اشتباهات مدیریتی است که پس از چند سال دوباره عود کرده است. وقتی شما نزدیک‌ترین آدم به وزارت‌خانه را مسئول باشگاه می‌کنید و همان مسئول با تصمیمات غلط خود به باشگاه ضربه می‌زند، نباید انتظار داشت تیم نتیجه بگیرد.»


در بازی استقلال برابر نفت آبادان در پایان بازی، تماشاگران به حمایت از منصوریان و کادر فنی پرداختند و ایراد تیم را مشکلات فنی ندیدند. گلایه‌ها به کادرمدیریتی باشگاه بود. این نشان می‌دهد که مردم نسبت به قبل آگاه‌تر شده‌اند و مدیریت استقلال باید حل شود

وی خاطرنشان کرد: «اینکه فردی نزدیک‌ترین آدم به وزیر ورزش باشد که دلیل نمی شود او بتواند باشگاه استقلال را به درستی هدایت کند. شما مدت‌ها باشگاه را با سرپرست هدایت و بعد هم مدیرعاملی را تعیین می‌کنید که آن هم بعد از 48 ساعت کناره‌گیری می‌کند. با این وضعیت چگونه انتظار دارید که باشگاه نتیجه بگیرد. این نماد کامل عدم بی‌توجهی به هسته مرکزی باشگاه است. مگر مدیریت به کتاب‌هایی ‌است که در دانشگاه خوانده‌ایم؟ با تئوری که نمی‌توان باشگاه‌داری کرد.»


او اظهارکرد: « با این‌که افشارزاده در زمان مدیریتش چندبار بیشتر به ساختمان باشگاه نرفته اما اگر می‌رفت‌، باز هم تفاوتی نمی‌کرد چون خودش تصمیم‌گیرنده نبود. از نظر نتیجه اگر منطقی به قضیه نگاه کنیم، شرایط استقلال از‌ سال گذشته بهتر است اما توقعی که مردم از پرافتخارترین تیم آسیا دارند، خیلی بیشتر است. بنابراین وزارت ورزش و شخص افشارزاده نتوانستند در دو سال اخیر این تیم را خوب مدیریت کنند.حسنی‌خو هم که بلافاصله بعد از باخت استقلال به نفت آبادان استعفا داد.»


مدیرعامل اسبق آبی‌پوشان تاکید کرد: «عیب کار ما این است که آیین نامه درستی برای تعریف باشگاه‌داری در بخش خصوصی نداریم. اگر باشگاهی هم بخواهد به صورت خصوصی اداره شود دولتی ها به شدت با آن باشگاه و مدیریت آن مبارزه می کنند. این مشکل بسیار عظیمی است. نتیجه آنکه این آدم‌ها نیستند که مقصرند بلکه فوتبال ایران منضرر می‌شود. سیستم غلط تعریف شده است. من هم اگر در وزارت ورزش کاره‌ای بودم از عوامل داخلی خودم فردی را انتخاب می‌کردم که باشگاه‌های زیرمجموعه‌ام را اداره کند. نباید انتظار داشت که باشگاه‌های دولتی موفق شوند چون تعریف آنها از ریشه غلط است.»


او در واکنش به این مسئله که باشگاه‌های سرخابی به این خاطر سرپرست دارند که بدهی‌های قبلی باشگاه بر گردن مدیرعامل جدید نیفتد و او با وزارت دارایی مواجه نشود، بیان کرد: «این حرف‌ها برای فریب افکار عمومی است. بیش از 70 سال از تاسیس باشگاه استقلال می‌گذرد. این باشگاه که نباید به واسطه بدهی زمین بخورد. مگر مشکلات را با ترس و عدم مواجهه با آن می‌توان حل کرد. با یک کارشناسی ساده مشکلات شناخته می‌شود و با برنامه‌ریزی درست آنها رفع می‌شود. من پنج سال در استقلال مدیریت کردم و با این تیم قهرمان و نایب‌قهرمان آسیا شدم. آن هم در حالی که کمترین هزینه را متحمل شدیم. قوانین در باشگاه ساری و جاری است و اگر به خوبی عمل شود، به راحتی باشگاه اداره می‌شود.»


زمانی برادران خیامی از انگلستان آمدند و چون در تبلیغات تلویزیونی در انگلستان متوجه شده بودند که می‌توان کالای جدیدی را به مردم فروخت، پیکان را طراحی کردند و چندین سال هم در این زمینه موفق بودند. سود خوبی کردند و در آستانه انقلاب هم از ایران رفتند. بعد از انقلاب ما سالیان سال است که داریم هزینه تیم پیکان را می‌دهیم

وی تاکید کرد: «اگر بدهی باشگاه استقلال خیلی بالاست که این باشگاه باید اعلام ورشکستگی کند. این راهکار را درست کرده‌اند تا به راحتی به کارهای خود برسند. آقایان می‌خواهند نفرات خودشان کار کنند. آنها هم چون تجربه ندارند و بلد نیستند، با مشکلات جدیدی مواجه می‌شوند. مدیریت استقلال و پرسپولیس شناخت کافی می‌خواهد که در مدیران امروز دیده نمی شود.»


اولیایی با اشاره به بحرانی که در تمامی باشگاه‌های ایران وجود دارد، بیان کرد: «کلیه باشگاه‌های دولتی ما در شرایط سختی اداره می‌شوند که ماحصل مدیریت کوتاه‌مدت در آن باشگاه‌‌هاست. هیچ‌گاه یک مدیرعامل نتوانسته مد‌ت‌ها در یک باشگاه بماند. اگر هم مانده همواره با دردسرهای فراوانی جلو رفته و نهایتا مشکلات فراوانی در باشگاه ایجاد شده است. مگر باشگاه فجرسپاسی به دنبال کناره‌گیری از لیگ یک آزادگان نبود. پس این بحران شامل تمامی باشگاه‌‌های ما در تمامی رده‌‌هاست.»


او با اشاره به تیم پیکان یادآور شد: «زمانی برادران خیامی از انگلستان آمدند و چون در تبلیغات تلویزیونی در انگلستان متوجه شده بودند که می‌توان کالای جدیدی را به مردم فروخت، پیکان را طراحی کردند و چندین سال هم در این زمینه موفق بودند. سود خوبی کردند و در آستانه انقلاب هم از ایران رفتند. بعد از انقلاب ما سالیان سال است که داریم هزینه تیم پیکان را می‌دهیم و این باشگاه هم با دردسرهای زیادی اداره می‌شود. کارخانه ورشکسته ایران خودرو اتومبیل‌های خود را با قیمتی بیش از آنچه ارزش واقعی آن است به مردم می فروشد و با بخشی از این درآمد نادرست به باشگا‌ه‌داری می‌پردازند.»


مدیرعامل پیشین استقلال ادامه داد: «بالاخره یک روز هم ایران‌خودرو نمی تواند هزینه‌های میلیاردی باشگاه پیکان را بدهد. آن وقت این باشگاه به سمت ورزشکستگی پیش می‌رود. به طور کلی شرایط تمامی باشگاه‌های ما رو به ورشکستگی است و هر بار نوبت یک باشگاه است. این آتش زیرخاکستر بالاخره روشن می‌شود. فقط استقلال و پرسپولیس دچار بدهی نیستند و همه این را به مرور زمان می‌فهمند. کما اینکه الان هم تعداد افرادی که از این موضوع مطلع هستند، کم نیست و هر روز هم بیشتر می‌شوند.»


اولیایی در ادامه گفتگوی خود با آنا،‌ با اشاره به شرایط تیم‌های باشگاهی ایران در آسیا، یادآور شد: «در دهه 90 میلادی که اوج فوتبال ایران بود، با یک سهمیه در رقابت‌های قهرمانی باشگاه‌ها شرکت می‌کردیم و همان سهمیه قهرمان، نایب‌قهرمان یا نهایتا حضور در جمع 4 تیم برتر را تجربه می‌کرد. الان 23 سال است طعم قهرمانی را حس نکرده‌ایم. چند فصل است فینالیست نداریم و آخرین بار استقلال به جمع 4 تیم پایانی راه یافته است. رسیدن به جمع 8 تیم هم شده بهترین عملکرد نمایندگان ایران در آسیا، آن هم در شرایطی که ما هر بار 4 نماینده داریم و 4 برابر هزینه می‌کنیم. مشکل ما فنی نیست و فقط به خاطر مدیریت غلطی که انجام می‌دهیم از تیم‌های آسیایی عقب مانده‌ایم.»


کلیه باشگاه‌های دولتی ما در شرایط سختی اداره می‌شوند که ماحصل مدیریت کوتاه‌مدت در آن باشگاه‌‌هاست. هیچ‌گاه یک مدیرعامل نتوانسته مد‌ت‌ها در یک باشگاه بماند. اگر هم مانده همواره با دردسرهای فراوانی جلو رفته و نهایتا مشکلات فراوانی در باشگاه ایجاد شده است

وی درباره اینکه چه راهکاری برای حل مشکل باشگاه‌های ایرانی دارد و با این شرایط آینده آنها چه می‌شود، تصریح کرد: «ناکجا آباد پایان داشتان باشگاه‌‌ها ماست. این قصه احساسات رقیق و دوست داشتنی مردم را نشانه رفته که در نهایت سرخوردگی برای آنها به همراه دارد. نشاط و شادابی از هواداران گرفته می‌شود و آنها هر سال به امید سال دیگر به دنبال تیم خود می‌دوند. این فوتبال یک آیتم قوی به نام هواداران داشت که با حضورشان به استادیوم‌ها طراوت می‌بخشیدند. اکثر کشورهای عربی به شرایط فوتبال ما غبطه می‌خوردند.»


او تاکید داشت: «خرد جمعی تنها راهکار برون‌رفت باشگاه‌‌های ما از مشکلات امروز است. باید برای سیستمی که درست تعریف نشده راهکار مناسبی یافت. باشگاه‌های ما زیرمجموعه دولت تدبیر و امید هستند. تدبیر با خرد جمعی کارشناسان خبره حاصل می‌شود. ما به این نتیجه رسیدیم که تصمیمات یک شبه نتیجه‌ای ندارد. راه‌‌حل بشریت خرد جمعی است که با سرمشق گرفتن از قوانین الهی حاصل می‌شود. ما باید ساختار خود را اصلاح کنیم تا نتیجه خوبی حاصل شود. در بازی استقلال برابر نفت آبادان در پایان بازی تماشاگران به حمایت از منصوریان و کادرفنی پرداختند و ایراد تیم را مشکلات فنی ندیدند. گلایه‌ها به کادرمدیریتی باشگاه بود. این نشان می‌دهد که مردم نسبت به قبل آگاه‌تر شده‌اند و مدیریت استقلال باید حل شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته