دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مرداد 1395 - 12:35
در نشست رؤسای دانشگاه‌های خراسان؛

فرهادی: رشته‌های علوم‌پایه در خطرند/ دانشگاه پیام نور باید به مسیر خود برگردد

نشست رؤسای دانشگاه‌های استان خراسان با دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
کد خبر : 107022

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در ابتدای این جلسه رؤسای دانشگاه‌های استان مباحث و مشکلات حوزه‌های مختلف مدیریتی، اعضای هیات‌علمی و دانشجویان در دانشگاه‌های خود را با وزیر علوم در میان گذاشتند. مشکلات استخدامی اعضای هیات‌های علمی، مشکلات ساختاری طرح سطح‌بندی خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها، توانایی نداشتن در جذب نخبگان، تقاضامحور نبودن، سیاست‌پذیر بودن دانشگاه‌ها نه سیاست‌گذار بودن، از بین بردن حساسیت‌های بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها، نبود اخلاق حرفه‌ای، تخلف اعضای هیات‌علمی در نوشتن کتاب و مقالات و نبود تولید کیفی در سطح بین‌المللی مهم‌ترین مباحثی بود که از سوی رؤسای دانشگاه‌ها مطرح شد.


در ادامه این نشست، محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مباحث مطرح‌شده را ارزنده و قابل توجه دانست و گفت: «ایران مدل خاصی از نظام آموزش عالی در دنیا را دارد. در رابطه با ساماندهی آموزش عالی در قالب آمایش آموزش عالی این طرح آغاز شده است و حدود یک‌سال است بر روی آن کار می‌شود. نیازهای منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی در این طرح دیده شده است. بر اساس این طرح آموزش عالی به 10 منطقه تبدیل می‌شود، ولی این‌گونه نیست که اگر این طرح ابلاغ شد ما بتوانیم بلافاصله همه اقدامات را انجام دهیم. در این راه ما نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم، ولی آمایش آموزش عالی پشتیبانی دولتی را دارد و ما باید گزارش عملکرد خود را ارائه دهیم. در راستای همین طرح بحث آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی باید ساماندهی شود و برای همین کار ستادی در سطح وزارتخانه ایجاد شده است. فاز اول این طرح این‌گونه است که ما ابتدا باید در هر منطقه دانشگاهی را به عنوان دانشگاه مادر مشخص کنیم.»


وزیر علوم گفت: «بعضی اوقات جلسات نظارت در دانشگاه‌ها تشکیل نمی‌شود یا ریاست دانشگاه‌ها در آن جلسات شرکت نمی‌کند. اما چه بخواهیم و چه نخواهیم این جریان‌ها وجود دارد و اتفاقا گزارش‌هایی نیز دریافت می‌شود و خوشبختانه ما هم قواعد و قوانینی داریم و می‌توانیم مشکلات را پیگیری کنیم.»


او درباره دانشگاه پیام‌نور نیز گفت: «نامگذاری این دانشگاه به پیام‌نور پیشنهاد من بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را تصویب کرد. در ابتدای راه‌اندازی این دانشگاه قرار بود در هر 30 کیلومتر یک واحد دانشگاهی باشد، قرار بود نیمه‌حضوری باشد، آموزش از راه دور باشد در حالی که هیچ‌کدام از اینها رعایت نشد. قرار نبود دانشگاه پیام‌نور خوابگاه و آزمایشگاه داشته باشد و متاسفانه الان دارد. پیام نور اگر به مسیر خود برگردد می‌تواند دانشجو بگیرد. این دانشگاه باید تعدادی از امکانات و ساختمان‌های خود را در جاهایی که کمبود خوابگاه وجود دارد، قرار دهد.»


وزیر علوم به کاهش داوطلبان ورود به دانشگاه اشاره کرد و گفت: « در رشته‌های فنی و مهندسی و ریاضی فیزیک در حالی که در کشور 100هزار ظرفیت داشتیم، 142هزار نفر ثبت‌نام کردند. رشته‌های علوم‌پایه ما در خطر هستند.»


او درباره تخلف‌های علمی نیز گفت: «در مورد مجلات و نشریات و انواع تخلف‌هایی که در آنها روی می‌دهد، موافق هستم که وجود دارد و حتما به صورت جدی آن را دنبال می‌کنیم. ما مخالف وجود پردیس‌ها نیستیم، اما باید درست‌تر فعالیت کنند. در حالی که بعضی‌ها در کنار پردیس‌ها کارهای روزانه خود را انجام می‌دهند.»


وزیر علوم به راه‌اندازی دوره‌های پسادکتری اشاره کرد و افزود: «راه‌اندازی این دوره‌ها کار بسیار خوبی است؛ به طوری که در سال گذشته بالغ‌ بر 700 دوره پسادکتری راه‌اندازی شد. بعضی‌ها فکر می‌کنند این دوره دریافت یک مدرک است. ولی باید گفت پسادکتری مدرک نیست، بلکه یک دوره تحقیقاتی تکمیلی خاص است.»


فرهادی مدرک‌های مشترک دانشگاهی را کار خوبی دانست و گفت: «علاوه بر سطح بین‌الملل و گرفتن مدرک‌های مشترک دانشگاه‌های داخل و خارج، ما می‌توانیم همین کار را در داخل کشور نیز آغاز کنیم. بسیاری از دانشگاه‌های ما توانایی‌های بیشتری دارند و می‌توانند به بقیه کمک کنند. همچنین در حال‌حاضر در رشته‌های PHD تعداد زیادی دانشجو داریم. در حالی که دنیا PHD را کم کرده است، ولی ما 100هزار PHD داریم که همگی شغل می‌خواهند. فساد علمی، تقلب و نبود اخلاق و دیگر مسائلی که مطرح شد از این مساله ناشی می‌شود. ولی با همین حساب که در حال‌حاضر 1/8 درصد دانشجوی PHD داریم، در سند چشم‌انداز آماده است در سال 1404 باید 3 درصد داشته باشیم.»


فرهادی در پایان گفت: «گیر ما گیر تکنسینی است. بنابراین تاکید ما در برنامه ششم به مهارت‌‌آموزی و کارآفرینی است. درباره تخلفات اعضای هیات علمی ما به شدت برخورد می‌کنیم و در این زمینه قانونی تدوین کرده‌ایم که الان در دستور کار کمیسیون آموزش مجلس است تا بتوانیم از طریق نیروی انتظامی با انواع تخلفات برخورد کنیم. همچنین ما نظام جامع ارزیابی نداریم که امیدواریم در این زمینه هم بتوانیم مدیریت نظارت جامع راه‌اندازی کنیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته