دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مرداد 1395 - 13:13
امیر خالقی *

جایگاه دانشگاهیان در فرهنگ‌سازی دهه کرامت

کد خبر : 106797

دهه کرامت، ایام بسیار پربرکتی است که با میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز و در سالروز میلاد حضرت ثامن‌الحجج علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) پایان می‌یابد.


این دهه فرصت بسیار مغتنمی است برای ایجاد پیوند مستحکم اقشار مختلف جامعه به‌ویژه جوانان و نوجوانان با ائمه اطهار (ع) و شناسایی رفتار و شخصیت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و ترویج و نهادینه کردن ارزش‌های موجود در سنت و سیره این بزرگواران و تبیین فرهنگ ناب و ارزشمند رضوی و مقام والای ولایت.


البته تاکنون اقدامات متنوعی در این راستا صورت پذیرفته که در نوع خود ستودنی است اما عمده این اقدامات از سوی نهادها، دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های دولتی بوده و امروزه بیش از پیش اهمیت حضور مردم و اقدامات خودجوش مردمی مورد توجه است. اقداماتی نظیر مشارکت‌های مردمی در اربعین حسینی (ع)، عاشورا، تاسوعا، 28 صفر و ... که مردم با تمام وجود و با جان و مال خود حماسه آفرین و تاریخ ساز باشند و این امر هرگز صورت نمی‌پذیرد مگر با گفتمان‌سازی و فرهنگ سازی عمومی که آن هم مستلزم گذشت زمان و توجه نخبگان و جامعه موثر به این مقوله است.


امروزه فرهنگ سازی، گفتمان سازی و جریان سازی سیرت رضوی باید به عنوان یک راهبرد اساسی در کنار برنامه‌های مختلف دهه کرامت مورد توجه قرار گیرد.
انتشار آموزه‌های رضوی و بهره‌مندی از این آموزه‌ها برای ارتقای جامعه و خانواده و فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی الزامی است و نیاز همه ما به سیره امام رضا (ع) و معارف ایشان و فرهنگ رضوی برای زندگی بیش از پیش ملموس است.


در این راستا یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین بخش جامعه و افراد موثر در پیشبرد این هدف و گفتمان‌سازی و فرهنگ سازی عمومی، دانشگاه‌ها و استادان دانشگاه هستند که این وظیفه مهم می‌تواند بر عهده آنان قرار گیرد، به طوری که تاکنون نیز بخش چشمگیری از سیر تحولی جامعه از دانشگاه آغاز شده است و نقش استادان و مدرسان دانشگاه در هدایت جامعه بسیار چشمگیر بوده است.


امروزه حدود چهار میلیون جوان بااستعداد، باانگیزه و ارزشمند کشور در دانشگاه‌ها در اختیار استادان هستند که در دهه‌های آینده مقدرات و آینده کشور در دست همین جوانان است و این استادان دانشگاه هستند که باید دانشجویان را به سمت سبک زندگی درست و صحیح و فرهنگ ناب اسلامی سوق دهند.


راهنمایی‌ استادان، تابلوهای راهنما برای جامعه بوده و اگر وظیفه هدایتی آنان به درستی انجام شود، هرگز معروفات به منکرات تبدیل نمی‌شود.


توجه استادان و جامعه علمی کشور و جهت‌دهی فعالیت‌ها و اقدامات علمی، پژوهشی، فرهنگی و هنری دانشگاهی و دانشجویی به فرهنگ و سیرت رضوی امروز بیش از هر زمانی ضرورت بوده و امید است دست اندرکاران این حوزه با برنامه ریزی‌های بنیادی و خط‌دهی فعالیت‌های پیش رو در نهادینه کردن فرهنگ رضوی در سبک زندگی مردم، آینده جامعه میهن اسلامی را از انحرافات فرهنگی و نفوذ سبک زندگی بیگانه مصون و بستر آغاز حرکت‌های خودجوش مردمی به‌ویژه در خدمت به زائران، ضعفا و نیازمندان که مورد توجه خاص مقام معظم رهبری نیز هست را در دهه کرامت فراهم آورند.


*مدرس دانشگاه و مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته