دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 فروردين 1394 - 09:14
معاون اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا:

دانشگاه آزاد ترکیبی از 3 وزارت‌خانه است/ اجازه نمی‌دهیم کارمندی را اخراج کنند

برخلاف بسیاری از مدیران، معتقد است که کار زیاد نشانه قدرت یک مدیر نیست و وجود سیستمی کارآمد می‌تواند نشانه توانمندی یک سازمان باشد. او تلاش می‌کند ساعات کاری روزانه اش بیشتر از 9 ساعت نباشد.
کد خبر : 10560

مهندس محمد ابریشمی نیا، معاون اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، از تغییرات و برنامه های یک سال و نیم اخیر این معاونت می گوید. او معتقد است یک دانشگاه زمانی تبدیل به دانشگاهی برتر و پیشرو می شود که تیم پشتیبانی آن همیشه بتواند خود را در جهت مثبت بهبود دهد.


آقای مهندس ابریشمی نیا، تا کنون تجربه کاری با این وسعت در حوزه مالی و اداری را داشته اید؟


دقیقا چهل سال است کارم در حوزه مالی استخدامی و تشکیلات است. از لحاظ بزرگی سازمان خیر، چنین تجربه ای نداشتم اما از لحاظ تنوع کاری و شریک بودن کار چرا. آخرین سمتم در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران بود. آن جا معاون مالی اداری دکتر میرزاده بودم و اول اردیبهشت سال هشتاد و شش بازنشسته شدم.


- کارکردن با دکتر میرزاده راحت است؟


کارکردن با دکتر میرزاده مشخصات خاص خودش را دارد، آقای میرزاده بسیار جدی و پیگیر است و در خصوص کارها هیچ گذشتی ندارد. این را واقعا صادقه می گویم، اما ایشان قلب رئوف و مهربانی دارند به همین جهت هم کمک حال کارمندان هم هئیت علمی و هم دانشجویان است. از سوی دیگر درباره حق و حقوق مردم نسبت به مدیران هیچ گذشتی ندارند. این موضوع کار با ایشان را هم سخت می کند هم شیرین . من خاطرات زیادی با ایشان دارم.


شما بیشتر با دکتر میرزاده دوست هستید یا همکار؟


در موقعیت های اداری با هم همکاریم، من معاون ایشان هستم و دکتر میرزاده رئیس! اما خارج از مباحث اداری بسیار دوست هستیم، چون حدود 18 سال است که با ایشان کار می کنم، تا سال 86 بطور رسمی با ایشان همکار بودم و از آن به بعد هم به صورت مشاور هم در پژوهشگاه پلیمر هم در دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد با ایشان همکاری می کردم.


حجم گردش مالی دانشگاه آزاد شاید از برخی وزارت خانه ها نیز بیشتر باشد این مساله مسئولیت زیادی برای شما ایجاد می کند. آیا شب ها راحت می خوابید؟


بله.


به هرحال حدود مسئولیت اداری و مالی 400 واحد را دارید. این واقعیت وجود دارد که هر اتفاقی در هر واحدی بیافتد از چشم شما می بینند و این مسئولیت سنگینی است.


ببینید، دانشگاه آزاد اسلامی مجموعه بسیار بزرگی است. به اعتقاد من دانشگاه آزاد ترکیبی از سه وزارت خانه است. بهداشت و درمان چون آموزش پزشکی و بیمارستانهایی دارد. وزارت علوم چون 50 درصد آموزش عالی کشور را در اختیار دارد. به جز این دو، به دلیل وجود مدارس و آموزشکده های سما برخی از وظایف آموزش و پرورش را هم بر عهده دارد. بنابراین سه وزارت خانه در مجموعه دانشگاه آزاد وجود دارد. اما خاصیت سازمان های بزرگ این است که به دلیل ساختار منظم هر کسی مسئولیت وکار خودش را انجام می دهد بنابراین از قبل، وظایف و اختیارات مشخص است. این موضوع در دانشگاه آزاد وجود دارد چون این جا سازمانی است که سی و سه سال تجربه کاری دارد ضمن این که مدیران تجربه اداره سازمان های دیگر را به اینجا منتقل می کنند.








انتظار و توقع از یک دانشگاه پیشرو این است که کیفیتش را روز به روز بالاتر ببرد . امکان ندارد این ارتقای کیفیت در حوزه های پژوهشی و آموزشی اتفاق بیفتد مگر اینکه حوزه های پشتیبانی هم خود را ارتقاء دهند

این انتقال تجربه ها چقدر به کم کردن چالش های شما در صدها واحد دانشگاه شما کمک می کند؟


این مساله بسیار مهم است. همه واحد ها بر اساس آئین نامه هایی که دارند باید وظایف خودشان را به خوبی بدانند جاهایی هم هست که ما باید نظارت و کنترل کنیم بنابراین وقتی این روند و سلسله مراتب جا بیفتد میتواند ما را آرام آرام به سمتی ببرد که خود واحد ها با توجه به اختیاراتی که دارند مسئولیتهای خودشان را حفظ کنند و بر اساس آنها تصمیم بگیرند و خیلی هم به سازمان مرکزی فشار وارد نشود.


برای جا افتادن این موضوع چه کرده اید؟


یکی از کارهایی که با کمک و مساعدت دکتر میرزاده انجام دادیم، این بود که حوزه اجرایی سازمان مرکزی از حوزه معاونت اداری مالی واحدها تفکیک شد. این هم به پیشنهاد من بود. واقعیت این است هنگامی که مسئولیت هر دو حوزه بر دوش یک معاونت باشد اساسا نمی‌توان دغدغه هایی که ذکر شد را مدیریت کرد. دانشگاه نیازمند تحرکات جدید و ارتقا است. وقتی شما به شدت درگیر مسایل جاری می شوید نمی‌توانید به ارتقاء مجموعه فکر کنید. ارتقایی که از آن صحبت می کنم هم در حوزه های اداری است هم مالی و هم استخدامی. انتظار و توقع از یک دانشگاه پیشرو این است که کیفیتش را روز به روز بالاتر ببرد . امکان ندارد این ارتقای کیفیت در حوزه های پژوهشی و آموزشی اتفاق بیفتد مگر اینکه حوزه های پشتیبانی هم خود را ارتقاء دهند. ما در حوزه آموزش و استخدام کارکنان، روابط مالی بین سازمان مرکزی و واحدها، در بسیاری از مسائل مالیاتی، بیمه و بسیاری از مسائل جانبی واقعا نیاز داریم که وضعیت را ارتقاء دهیم تا این موضوع بتواند به ارتقاء کیفیت دانشگاه کمک کند.



با این وضعیت چگونه شب ها راحت می خوابید؟!


راحت است! اگر شما ذهنی منظم و تجربه کافی داشته باشید به راحتی می توانید برنامه ریزی کنید، خواسته هایتان از واحدها و خواسته واحدها از سازمان مرکزی را دسته بندی کنید و به تناسب، این خواسته ها را اجرایی کنید.


وقتی یک برنامه ریزی منظم دارید میدانید که مثلا فردا چه اتفاقی خواهد افتاد و انتظارتان از مدیران میانی چیست. بنابراین نه مساله ای عقب میفتد و نه مشکل بغرنجی ایجاد می شود، شما هم شب راحت میخوابید!.


در معاونت اداری مالی بیشترین تماس شما خارج از سازمان مرکزی با کدام بخش از دانشگاه است؟


عمدتاً با روسا و معاونین اداری مالی واحدها.


تلفن شما روزی چند بار زنگ میخورد ؟


به طور متوسط روزی هفت یا هشت بار.


یعنی هفت یا هشت رئیس واحد به شما زنگ می زنند؟


بله تقریبا؛ البته این تعداد از حدود بیست سی مورد به این تعداد رسیده است.


برای کم کردن تعداد این تماس ها چه کردید؟


ما یک برنامه منسجم داشتیم. به جای اینکه مسئولان واحد ها به سازمان مرکزی بیایند و سوالاتشان را مطرح کنند ما سی و یک جلسه استانی شورای اداری مالی برگزار کردیم و در هر جلسه با حضور روسای واحدها هم مشکلات اداری مالیشان را بررسی کردیم و هم به سوالات پاسخ دادیم. در یک بخش هم توضیح دادیم که در حوزه کاری اداری مالی، باید به چه چیزهایی توجه کنید، چه اختیارات و چه مسئولیت هایی دارید. خیلی از این مسئولان واقعا به اختیارات و مسئولیت هایشان آشنا نبودند. به عنوان مثال ما در حوزه مالی آئین نامه ای داریم به نام آئین نامه مالی و آیین نامه معاملات را برای آن ها تشریح کردیم و اختیارات واحدها را برای مدیران تبیین کردیم همین مساله موجب شد حدود 60 – 70 درصد از مشکلات موجود کم شود. ضمن اینکه تا امروز دو گروه کلاس توجیهی برای معاونین اداری مالی واحدهایمان برگزار کردیم و آئین نامه مالی را برایشان توضیح دادیم.


چقدر از مشکلات با این کلاس ها حل می شود؟ بسیاری از مدیران دانشگاه معتقدند بوروکراسی دانشگاه آزاد بسیار پیچیده است برای اصلاح این معضل چه کردید؟


بله تا پیش از این تمرکز بیش از انتظاری در سازمان مرکزی وجود داشته است. برای اینکه این تمرکز را بشکنیم، باید دو کار را صورت می دادیم. اولین کار ما این بود که اگر آئین نامه ای وجود نداشت آن را تدوین کنیم که در این مورد حدود پانزده دستورالعمل و آئین نامه در دست اقدام داریم که چند مورد هم آماده شده است مثل دستورالعمل اموال ، دستورالعمل تنخواه گردان، دستورالعمل بودجه های پژوهشی و دستورالعمل بودجه های فرهنگی. مرحله تدوین آیین نامه بسیار دشوار است اما هنگامی که آئین نامه ها ابلاغ شود واحد ها در چارچوب آن ها اختیارات خیلی زیادی خواهند داشت. موضوع دیگر این است که آئین نامه های جدید را برای مدیران واحدها تشریح کنیم. سوم اینکه نحوه کار با دستور العمل ها و آیین نامه ها را آموزش دهیم و رفع ابهام کنیم. اینها کارهایی اساسی است که به تدریج انجام می شود.


این کارها چه تاثیری در معاونت ادری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی داشته است؟


مهم ترین اتفاق این بوده که بخشی از تمرکز در سازمان مرکزی به واحدها منتقل شده است. من مثالی می‌زنم واقعا دوست دارم تحقیق کنید به حرف من بسنده نکنید. روز اولی که به دانشگاه آمدم کمیسیون معاملات دانشگاه از هفت و نیم صبح شروع می شد تا ساعت یازده شب طول می کشید اما باز هم مطلب و موضوعاتی باقی می ماند. ما آئین نامه معاملاتی را بررسی کردیم و دیدیم ظرفیت هایی وجود دارد که بر اساس آن ها نیازی نیست که واحد ها بسیاری از موارد را به ما اعلام کنند بنابراین چند بخشنامه صادر کردیم که این موارد دیگر در کمیسیون معاملات بررسی نشود. دوم اینکه به تدریج که کمیسیون معاملات پیش می‌رفت از روسای واحدها و معاون مالی اداریشان دعوت میکردیم و همان جا توضیح میدادیم که به عنوان مثال در این موارد کمیسیون معاملات فقط تائید کننده فرآیند انجام معامله است. اما اینکه ما به بحث تشخیص ورود کنیم درست نیست. این تشخیص که میگویم بحث مالی است اصلا ما حق ورود نداریم. واحدها قبلا به سازمان مرکزی اعلام می کردند ما می‌خواهیم یک ساختمان بخریم اجازه میدهید یا خیر؟ اما در واقع این موضوع ربطی به سازمان ندارد و تشخیص اینکه ساختمان بخرد یا نخرد با خود رئیس واحد است اما اینکه چگونه بخرد به کمیسیون معاملات مرتبط است. خیلی از این موضوعات به همین صورت حذف شد. من امروز ادعایم این است که جلسات کمیسیون معاملات که یکشنبه ها برگزار می شود، بیشتر از 3 ساعت طول نمی کشد. با اصلاحات آتی نیز مطمئن باشید حجم کاری سازمان مرکزی باز هم کمتر می شود و اختیارات واحدها افزایش می یابد.








نگرش مدیریتی دکتر میرزاده مبتنی بر تفویض اختیار بیشتر به واحدها و تمرکززدایی بود مخصوصا در بخش های اجرایی؛ در حقیقت سازمان مرکزی تنها به مسئول تصمیم گیری های کلان دانشگاه تبدیل شد

آقای مهندس گفتیدکه امسال چهلمین سالی است که در حوزه اداری و مالی فعالیت می کنید. وقتی با این تجربه وارد دانشگاه آزاد شدید با چه چیزی مواجه شدید؟


من از سال هشتاد و هفت که دکتر میرزاده دبیر هئیت موسس شدند به دبیرخانه هئیت موسس پیوستم. از همان جا با امور دانشگاه آزاد در حوزه اداری مالی آشنا شدم، در برخی مسائل نیز وظیفه نظارتی و بازرسی داشتیم. از 1/7/92 که به عنوان معاون فعالیتم را آغاز کردم با مسائل آشنا بودم پس مشکل خاصی نداشتم.



می خواهم بدانم با مشکلات عمده مواجه شدید یا با سیستمی که کارخودش را انجام می داد؟ مجموعه اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی در مهر 92 نیاز به اصلاح جزئی داشت یا باید دچار تحولات اساسی می شد؟


من اصلا هیچ اظهارنظری راجع به نگرش مدیریتی روسای سابق دانشگاه آزاد نمی کنم چون هر فردی در حوزه مدیریت خود حق دارد با اقتضائاتی که صلاح می داند دانشگاه را اداره کند. هر چند باید تاکید کنم به نظر من مدیریت دانشگاه واقعا موفق بوده است. هر چند مشکلاتی وجود داشته اما این در عرض 32 سال دانشگاه آزاد را از یک اتاق به یک کاخ آموزش عالی تبدیل کردند بنابراین باید واقعا به ایشان دست مریزاد گفت. ولی چون نگرش به نحوه اداره دانشگاه فرق کرد و با توجه به دیدگاه های دکتر میرزاده ما هم باید تغییراتی صورت می دادیم. نگرش مدیریتی دکتر میرزاده مبتنی بر تفویض اختیار بیشتر به واحدها و تمرکز زدایی بود مخصوصا در بخش های اجرایی؛ در حقیقت سازمان مرکزی تنها به مسئول تصمیم گیری های کلان دانشگاه تبدیل شد. ما با همین مبنا کار را شروع کردیم و آرام آرام تعویض اختیارات انجام شد. این تغییر واقعا برای آینده دانشگاه ضروری است یعنی اگر قرار باشد تبدیل به دانشگاهی رقابت‌پذیر در داخل و خارج از کشور شویم باید به سرعت جزئیات را پشت سر میگذاشتیم و به مسائل کلان دانشگاه ورود پیدا می کردیم. در واقع تصمیم گیری برای آینده دانشگاه.


همان گونه که حضرت آیت الله هاشمی در جلسه شورای مرکزی مطرح کردند دانشگاه آزاد نیاز به آینده پژوهی دارد. آینده پژوهی با آینده نگری و آینده سازی کاملا متفاوت است. ما باید در همه حوزه ها آینده پژوهی داشته باشیم ازجمله در حوزه اداری و مالی. فقط تفاوت این است که حوزه اداری مالی دانشگاه یک حوزه پشتیبانی کننده است یعنی باید قسمتهای دیگر دانشگاه که اصلی هستند مثل حوزه آموزش، پژوهش، فناوری و دانشجویی، سرفصل ها، هدف ها، برنامه ها و ماموریت ها، را تعیین کنند و ما متناسب با اهداف آنها برنامه ریزی و پشتیبانی انجام دهیم.


یک سال و نیم که به عنوان معاون مالی اداری فعالیت می‌کنید، در این مدت چقدر مراجعه شخصی داشتید؟


درخواست های شخصی بیشتر در حوزه کارمندی بوده، نقل و انتقال، ماموریت یا مثلا درخواست نماینده های محترم مجلس درباره استخدام یا تخفیفات جزئی شهریه. ما در حوزه خودمان خیلی با مسایل شخصی درگیر نیستیم.


اگر کارمندی مراجعه کند و از مشکلاتش بگوید آیا شخصاً وارد مساله می شوید؟


بله، من روزهای دوشنبه صبح وقت ملاقات عمومی دارم و افراد به دفتر مراجعه می کنند. اگر بتوانم مشکل را حل می‌کنم اگر هم نه عذرخواهی می‌کنم.


از کارمندان معاونت های دیگر هم به شما مراجعه می کنند؟


بله از برخی واحدها مراجعه می کنند.


روزی چند ساعت کار می‌کنید؟


به طور متوسط روی نه تا ده ساعت.


به خاطر این که گفتید خیلی هدفمند کار می‌کنید ساعت کاریتان کمتر است؟


خیر! تعریف من از کار این است: فعالیتی که نتیجه قابل قبولی داشته باشد. اما روزهای اول متفاوت بود واقعا 16 ساعت 17 ساعت کار می‌کردم. به هر حال کارها به تدریج کم شد امیدوارم در آینده حتی از این هم کمتر شود. بر خلاف آن چه متداول است معتقدم نباید کارها قائم به فرد باشد بلکه باید قائم به سامانه باشد و سیستم درست کار کند. واقعا باید به نقطه ای برسیم که اگر یک روز معاون اداری یا مدیرکل نیامد دانشگاه کارخودش را انجام دهد. اگر مدیر کل من نیامد دانشگاه کار خودش را انجام دهد . دلیلی ندارد یک مدیر روزی 15-16 ساعت کار کند. باید سیستم ها به نحوی فعالیت کنند که مدیر تنها وظیفه نظارتی داشته باشد.


یعنی مدیر فقط مدیریت کند؟


بله؛ مدیریت کردن به این معنا نیست که من مرتب بنشینم امضاء کنم و تصمیم بگیرم. چه دلیلی دارد کارمند یا دانشجویی ساعت ها پشت در اتاق یک مدیر معطل شود. شاید این حرف من آرمانی باشد ولی سمت و سوی کار من در این مسیر است.








مدیران ما هم باید آموزش ببینند و تمرین کنند تا خودشان به مرحله ای برسند که بتوانند با تسلط کافی، سازمان های نظارتی ما یعنی حسابرسی و بازرسی را درباره صحت تصمیماتشان توجیه کنند

چند درصد از این ایده شما تا حالا محقق شده است؟


از روزی که آمدم نزدیک به بیست درصد این اتفاق افتاده است.


در حال حاضر نه به عنوان معاون مالی اداری دانشگاه آزاد بلکه به عنوان یک کارشناس با سابقه مدیریت راندمان معاونت اداری و مالی دانشگاه چقدر است؟


در حوزه تصمیمات و کارهای زیر بنایی انجام شده، راندمان نسبت به قبل یعنی خروجی نسبت به ورودی یعنی شما چقدر آورده آورده ای و چقدر دستاورد داری؛ نسبت به قبل بیست تا سی درصد در حوزه تصمیمات راندمان ما اصلاح شده است. من ادعای این را دارم که در حوزه تصمیم گیری ها و آئین نامه سازی و دستورالعمل سازی شرایط ارتقاء پیدا کرده است.


- برای چابک سازی مجموعه دانشگاه چه کرده اید؟


در حوزه اجرایی، چهارصد و هشتاد واحد به چهارصد واحد تبدیل شده است. هر چند این تصمیمات وقتی وارد حوزه اجرایی می شود با یک «گپ» مواجه می شوند. به هر حال در سیستمی که مبنای آن تمرکز بوده این گپ وجود دارد اما باید برطرف شود. در حوزه اجرا نیز راندمان تا بیست درصد تغییر کرده است.



یعنی یک گپ ده درصدی بین تصمیم گیری و اجرا وجود دارد؟


این گپ وجود دارد و خواهد داشت تا روزی که همه تصمیم ها و مصوبات تبدیل به آئین نامه و دستورالعمل شده و برای اجرا ابلاغ شود. مدیران ما هم باید آموزش ببینند و تمرین کنند تا خودشان به مرحله ای برسند که بتوانند با تسلط کافی، سازمان های نظارتی ما یعنی حسابرسی و بازرسی را درباره صحت تصمیماتشان توجیه کنند.


تا حالا چنین دوره های آموزشی برگزار کرده اید؟


بله دو کارگاه برگزار کرده ایم. کار دیگر ما هم این بوده که فردی که قرار است سمت معاونت مالی یا اداری یک واحد را بر عهده بگیرد حتما باید در مصاحبه شرکت کند. یکی از مشکلاتی که در دانشگاه وجود داشته این بوده که تعداد زیادی از همکاران ما متاسفانه نه تجربه اینکار را داشته اند و نه رشته تحصیلی شان با این کار سنخیت داشته است.


مدت ها است که بحث چابک سازی در دانشگاه مطرح شده است. دکتر میرزاده هم بارها تاکید کرده اند باید هزینه های دانشگاه کاهش یابد. در همین راستا اولین چیزی که همه نگاه ها به سمتش میرود تعدیل نیرو است، آیا تعدیل نیرو راه حل است؟


اسمش را نگذارید تعدیل نیرو باید بگوییم سامان دادن به وضعیت نیروی انسانی. ما در این زمینه چند ملاحظه اساسی داریم. اولا به هیچ وجه اجازه نمی دهیم کسی را اخراج کنند به هیچ وجه هیچ کس حق ندارد کارمندی که تا قبل از 1/7/92 به دانشگاه پیوسته است را تحت هر عنوانی اخراج کند. این یک تذکر لازم. بعد از 1/7 /92 آقای دکتر میرزاده سه بخشنامه ابلاغ کرده , استخدام را ممنوع کرده است. بنابراین از 1/7/ 92 به این طرف اگر کسی را بدون مجوز شخص رئیس دانشگاه بیاورند، تخلف محسوب می‌شود.


موضوع دوم این است که با توجه به کاهش تعداد دانشجوها برخی واحدها کارمندانی دارند که نمیتوانند حقوق آن ها را پرداخت کنند. تدبیر ما چند تا است: این افراد را جابه جا کنیم که این هم خیلی کار سختی است اما ما تلاش کردیم با دادن مشوق های مالی جا به جایی داوطلبانه را افزایش دهیم.


راه کار دیگر برای سامان دادن نیروی انسانی بازخرید داوطلبانه است. تعداد زیادی از همکاران ما دوست دارند زودتر بازخرید شوند مثلا آنهایی که زیر بیست و پنج سال سابقه دارند. برای همین یک مصوبه از هیات رئیسه گرفتم کسانی که حقوقشان زیر یک میلیون تومان است میتوانند با 75 روز و آنهایی که بالای یک میلیون تومان هست با دو ماه، خودشان را بازخرید کنند. در شهرستانها که معمولا برخی افراد دو یا چند شغله هستند داوطلبانه بازخرید شدند.


علاوه بر این با سازمان تامین اجتماعی به توافق رسیدیم کسانی که بیست و پنج سال به بالا سابقه دارند میتوانند باز به درخواست خودشان، پیش از موعد بازنشست شوند.


پس قرار بر اخراج کسی نیست؟


به هیچ وجه . در هر سفری اول صحبتم این است که هیچ کسی حق ندارد کسی را اخراج کند. ببخشید من این گونه می گویم ولی ما همه خانواده داریم و میفهمیم اخراج یعنی چه. ما ادعا می کنیم که باید همه کارهایمان را در چارچوب اخلاق و رعایت موازین و شئونات انسانی انجام بدیم. من معاون اداری مالی شب به خانه میروم و خیالم راحت است که حقوق میگیرم و برای خانواده ام خرج هم میکنم ولی چه خبر دارم از دل آن کارگر و کارمندی که به او گفته اند از فردا سر کار نیا . من بار دیگر تاکید میکنیم به هیچ وجه بحث اخراج وجود ندارد.








کسانی که حقوقشان زیر یک میلیون تومان است می‌توانند با 75 روز و آنهایی که بالای یک میلیون تومان هست با دو ماه، خودشان را بازخرید کنند

خانواده از شما راضی هستند ؟


باید از خودشان بپرسید.


گفتید به نسبت زیاد کار نمی کنید یعنی احتمالا کمتر پیش بیاید که نیمه شب به خانه بروید.


اگر بگویم نیمه شب به خانه نمی‌روم دروغ گفته ام. به هر حال سفرها وماموریت های کاری ممکن است تا دیروقت طول بکشد هر چند ادعای من این است که نمی‌خواهم بیشتر از هشت نه ساعت کار کنم ولی تغییر پریود کاری هم اتفاق می‌افتد و دست من هم نیست. بالاخره خانواده قبول کردند روزی که من میخواستم بیام دانشگاه با آن ها مشورت کردم. ولی مسلما اگر بشنوند که مجموعه دانشگاه از عملکرد این حوزه راضی است قطعا آن ها هم بیشتر به من کمک میکنند و خوشحالند و اگر راضی نباشند به من فشار می آورند.


همسرتان شاغل است؟


نخیر


در این سال ها بیشتر حمایت همسرتان را داشتید یا فرزندانتان؟.


در همه زمینه ها با همسرم، پسرم و دخترم مشورت می کنیم. واقعا با هم همکاری میکنیم تا حالا هم این شیوه تصمیم گیری خیلی هم راضی بودم.


در خانواده هم به سیستم قائل هستید؟


بله من بیشتر قایل به سیستمی کار کردنم. اگر سیستم نباشد بچه ها هم یاد نمی‌گیرند روی پای خودشان بایستند.


شما یک روز یا دو روز بعد از اینکه آقای دکتر میرزاده به عنوان رئیس انتخاب شدند به دانشگاه آمدید؟


بله یک روز بعد از انتخاب ایشان بود. وقتی که تو هئیت امناء تصمیم گرفتند فردا دکتر به من زنگ زدند و گفتند برویم برای جلسه معارفه، آنجا آقای دکتر از من خواستند که فعالیتم را شروع کنم. من اجازه خواستم که فکر کنم و با خانواده مشورت کنم. دکتر موافقت کرد بعد رفتم خانه مشورت کردیم خانواده رضایت داد. من سال 86 بازنشست شده بودم با تقاضای خودم با 33 سال کار. آقای دکتر میرزاده گفتند به شرطی اجازه میدهم بازنشست شوی که مشاور من باشی و همچنان کار را ادامه دهی. آن روز برای من خیلی ارزشمند بود یعنی سی و سه سال کار یک طرف آن حرفی که جلوی همه زدند یک طرف. خستکی از تنم بیرون رفت. اجازه خواستم با خانواده مشورت کردم . یک یا دو روز بعد برگشتم. دکتر میرزاده گفت چی شد؟ تا خواستم پاسخ بدهم دکتر قرآن را برداشت و استخاره کرد و خوب آمد.


فقط دو فرزند دارید ؟


بله من یک پسر دارم دانشجوی کارشناسی ارشد رشته کشاورزی در دانشگاه آزاد واحد رودهن و یک دختر هم دارم که سال دوم دبیرستان است و ممتاز هم هست در رشته ریاضی.


مسئولان واحد رودهن می‌دانند که فرزند شما در آن واحد دانشجو است؟


خیلی دلم می خواست ندانند، اما چون این اسم ابریشمی نیا خاص است بالاخره شناسایی شد!



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته