دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مرداد 1395 - 16:41
قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت:

برنامه پزشک خانواده در حال بهبود است/استفاده شیرازی‌ها از منابع سلامت

قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: با توجه به بازدید از دو پایگاه پزشک خانواده شیراز، به جرات می گویم اجرای پزشک خانواده شهری در فارس در مسیر درست است.
کد خبر : 105587

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت بهداشت، ناصر کلانتری با حضور در پایگاه‌های پزشک خانواده شهری در شیراز، از دستاوردهای اجرای این برنامه، دیدن کرد.


قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت در حاشیه این بازدید، گفت: تا پیش از این پزشک در مطب بود و به کمک یک دستیار، بیمار را معاینه می‌کرد، اما اکنون پرونده‌های سلامت پزشک و بهداشتی اعضای خانوار را تهیه و تمام جمعیت وابسته به خود را شناسایی کرده است.


کلانتری تاکید کرد: وقتی در مسیر درست یک اقدام پیش برویم، در حقیقت وارد ریل شده‌ایم و برای رسیدن، نیاز به زمان داریم؛ بنابراین لازم است دیگران هم همین مسیر را بروند، چرا که وقتی نمونه درستی از اجرای یک هدف داریم، نشان می‌دهد که راه را می‌دانیم و باید آن را ادامه دهیم.


قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت، با اشاره به بازدید خود از پایگاه دکتر «رکسانا خاکی»از پزشکان عضو برنامه پزشک خانواده شهری، گفت: دست اندرکاران این پایگاه نشان دادند که می‌دانند پزشک خانواده به معنای چیست؟ یعنی پزشکی که سلامت‌نگر است و بیمه‌ها هم برای خرید درمان هزینه نمی‌کنند، برای برای خرید سلامت هزینه می‌کنند.


کلانتری ادامه داد: یک نظام پزشک خانواده درست، بر اساس راهنمای بالینی عمل می‌کند، درست ارجاع می‌دهد و مردم مورد پوشش خود را می‌شناسد.


وی افزود: سرانه بیمه در شهرهایی که پزشک خانواده به اجرا در نیامده، بسیار پایین‌تر است و این هزینه در سطوح تخصصی و فوق تخصصی صرف می‌شود، اما در فارس با کاهش بار مراجعه به این دو سطح مواجهیم.


قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت، گفت: با تامین منابع مالی کافی، امکان اجرای این برنامه در سایر نقاط کشور هم فراهم می‌شود.


کلانتری با بیان اینکه شکل خدمات پزشکان خانواده و مراقبان سلامت مانند هم نیست، گفت: مراقب سلامت در خط مقدم، ضمن ارتقای سلامت و پیشگیری، با شناسایی به موقع، بیماران را به پزشک خانواده ارجاع می‌دهد و فرد وارد مرحله درمان می‌شود.


وی تاکید کرد: برنامه پزشک خانواده در فارس، هیچ‌گاه آزمایشی نبوده و جامعه شیراز از منابع سلامت، بهره برداری یک و نیم برابری می‌کنند که موجب استفاده بیشتر از منابع سلامت است.


کلانتری ادامه داد: برنامه پزشک خانواده هم اکنون در حال بهبود است، اما باید بدانیم برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در ذات خود محدودیت دارد، یعنی مردم باید سطح بندی خدمات را بپذیرند و بدانند که پزشک خانواده دلسوز سلامت خانواده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: پزشک خانواده
ارسال نظر
قالیشویی ادیب