ایران ساخت، پل ارتباطی بین هنرمندان و فعالان اقتصاد دانشبنیان
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پرویز کرمی دبیر کل جشنواره ملی، فرهنگی و هنری "ایران ساخت" در نشست تخصصی دبیران و اعضای بخشهای مختلف این جشنواره، با اشاره به هدف جشنواره ایرانساخت گفت: «هدف از برگزاری این جشنواره، جریانسازی و تولید محتوا برای فضای مجازی و رسانهها در راستای حمایت ازتولیدات و خدمات دانشبنیان ساخت ایران است. در نظر داریم به عنوان پل ارتباطی بین فعالان عرصه فرهنگ و هنر با فعالان حوزه دانشبنیان در سطوح مختلف ایفای نقش کنیم تا با نگاه علمی و فناوری در چارچوب دانشبنیان، قدمی هرچند کوچک در زمینه آموزش، احیاء و ارتقای تولیدات کارآفرینی در فضای مجازی برداریم.»
کرمی گفت: «نفی واردات بیرویه و غیرضرور، معرفی کسبوکارهای نوین و دانشبنیان، کمک به برندسازی و تقویت برندهای ایرانی از طریق تقویت ارتباط بین فعالان حوزه فرهنگ و هنر با فعالان اقتصاد دانشبنیان، فرهنگسازی و آشنایی جامعه با اقتصاد دانشبنیان از دیگر اهداف این رویداد مهم علمی و فناوری کشور است.»
گامی به سوی تولیدات دانش پایه
دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی با اشاره به این موضوع که آحاد جامعه شناخت دقیقی از موضوع دانشبنیان ندارند گفت: «کالا و خدمات دانشبنیان همان صنایع و خدمات و کالاهای ساخت ایران هستند که با بهرهگیری از علم و فناوری و با ارزش افزوده بالا در مسیر تولید دانش پایه در حرکتند.»
کرمی با اشاره به پیشینه طب سنتی و گیاهان دارویی در ایران گفت: «کشور ما به عنوان کشوری با پیشینه بالا و غنی در طب سنتی و گیاهان دارویی در همه فصول سال و در شرایط متفاوت اقلیمی و چهارفصل از مزیت وجود گیاهان دارویی بهرهمند است. اگر چه در گذشته محصولاتی همچون چای، دمنوش و انواع عرقیجات را به صورت سنتی عرضه و حتی صادر میکردیم، اما در حال حاضر این روند با ورود علم و فناوری و حضور شرکتهای دانشبنیان شکل نوینی به خود گرفته است که میتوان از طریق اسانس و صنایع تبدیلی ارزش افزوده بیشتری را رقم زد و شاهد اشتغالزایی و بالطبع درآمدزایی بالاتری در این روش و اقتصاد باشیم.»
"ایران ساخت " پلی برای ارتباط فعالان عرصه فناوری و هنر
مشاور معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری در ادامه با اشاره به آمارهای فضای مجازی و نقش آنها در زندگی مردم گفت: «همانطور که شاهد هستیم 70 تا 75 درصد زندگی مردم ایران با فضای مجازی عجین شده است، اما متاسفانه تولید محتوا در فضای مجازی با سبک و سیاق فرهنگ و دانش ایرانی بسیار کم است، از این رو با برگزاری این جشنواره سعی بر رفع این معضل از طریق پیوند حوزه اقتصاد دانشبنیان و فناوران با فعالان عرصه فرهنگ هنر هستیم تا در این جریانسازی فرهنگی، تولید محتوا برای فضای رسانهایی را سبب شویم.»
دستهبندیهای مختلف حاضر در جشنواره "ایران ساخت "
دبیر کل جشنواره ملی، فرهنگی و هنری "ایران ساخت" گفت: «رشتههای حاضر در جشنواره در بخشهای مختلفی دستهبندی میشوند که بخش مکتوب (ادبیات) شامل روایت مستند و تک نگاشت (۱۰۰۰ کلمهای)، شعر (جدی، طنز)، تک جمله (ایرانی، ایرانی بخر)، است. همچنین بخش هنرهای تجسمی؛ عکس، کاریکاتور، گرافیک (پوستر، تصویرسازی، اینفوگرافی) و بستهبندی را شامل میشود.»
معرفی و ترویج ایدههای نو در زمینه تولید کالای ایرانی
کرمی گفت: «بخش رسانههای دیداری و شنیداری نیز شامل فیلم مستند، پویانمایی (انیمیشن، موشنگرافی)، نماهنگ و برنامههای تلویزیونی چون تولیدات گفتوگو محور، مجلات تصویری، برنامههای رادیویی، پادکست، کلیپ و تیزر است. بخش رسانههای نوین شامل شبکههای اجتماعی مجازی، سایت، وبلاگ، نرمافزارهای تلفن همراه و چندرسانهایها هستند و در آخر هم، بخش ایدههای نو در زمینه معرفی و ترویج کالاهای ایرانی گنجانده شده است.»
برگزاری نشستهای تخصصی با محوریت خلق اثر هنری
او افزود: «همچنین بخش جانبی جشنواره با برپایی نمایشگاه همایشهای فرهنگی و هنری در بخشهای مختلف جشنواره و به مدت یک هفته با حضور استادان فنی و متخصصان هر بخش برگزار میشود.»
به گفته کرمی، برگزاری نشستهای تخصصی با محوریت خلق اثر هنری با موضوعات مرتبط با جشنواره، برپایی نمایشگاه آثار هنری راه یافته به مسابقه در هر بخش دو بخش شعر طنز، اجرای زنده برخی از هنرهای تصویری در جشنواره ( تصویرسازی) از دیگر برنامههای جانبی است.
انتهای پیام/