مرگ پیرترین فیلمساز جهان در ۱۰۶ سالگی
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، شورای شهر پورتو در پرتغال، زادگاه مانوئل دی الیویرا روز پنجشنبه خبر درگذشت این فیلمساز را اعلام کرد. در وبسایت شورای شهر پورتو به علت مرگ این فیلمساز و جزئیات دیگر اشارهای نشده است.
به گزارش هالیوود ریپورتر، پدرو پاسوس کوئیلو نخست وزیر پرتغال با صدور بیانیهای در مورد درگذشت دی الیویرا گفت که این فیلمساز «چهرهای محوری در تصویر بینالمللی سینمای پرتغال بود و با قیلمهایش نقشی محوری در به تصویر کشیدن فرهنگ و سرزندگی این کشور داشت».
آخرین فیلم الیویرا ، فیلم کوتاه ۱۹ دقیقهای با عنوان «پیرمردی از بِلِم» (The Old Man of Belem) محصول پرتغال/ فرانسه شهریور ماه گذشته در جشنواره ونیز به نمایش درآمد و در ماه نوامبر (آبان) در پورتو، دومین شهر بزرگ پرتغال که زادگاه و محل زندگی و مرگ این فیلمساز بود، روی پرده رفت.
مانوئل دی الیویرا در سال ۱۹۰۸ متولد شد و از سال ۱۹۳۱ با ساختن فیلم مستند کوتاه صامت «کار سخت روی رودخانه دورو» که اکنون به عنوان یک اثر آوانگارد کلاسیک شناخته میشود، وارد حرفه فیلمسازی شد و برای ۸۳ سال به فعالیت در این حوزه ادامه داد. اولین فیلم بلند داستانی خود را با عنوان Aniki-Bóbó در سال ۱۹۴۲ ساخت که اثری نئورئالیستی و بسیار موفق در پرتغال بود. پلیس مخفی پرتغال که در آن زمان حکومتی دیکتاتوری داشت، با این اثر به الیویرا به چشم یک مظنون نگاه میکرد. الیویرا تا سن ۷۶ سالگی ۷ فیلم بلند داستانی و دو مستند را کارگردانی کرد و از ۱۹۸۷ تا پایان عمر تقریباً هر سال یک فیلم ساخت که از آن جمله میتوان به «صومعه» محصول ۱۹۹۴ با بازی کاترین دونوو و جان مالکویچ، «به خانه میروم» محصول ۲۰۰۱ با بازی میشل پیکولی و آخرین فیلم مارچلو ماسترویانی با عنوان «سفر به ابتدای جهان» محصول ۱۹۹۷ اشاره کرد.
الیویرا پیرترین فیلمساز فعال جهان و پس از جورج فرانسیس ابوت فیلمساز آمریکایی متولد ۱۸۸۷ که در سال ۱۹۹۵ در سن ۱۰۷ سالگی از دنیا رفت، عملاً کهنسالترین فیلمساز تاریخ سینما به شمار میآمد.
مانوئل دی الیویرا بیش از ۳۰ فیلم بلند داستانی و دهها فیلم مستند و کوتاه ساخت و عملاً از دهه ۱۹۹۰ به شهرت بینالمللی رسید. آخرین فیلم بلند او که «گِبو و سایهاش» نام داشت، فیلمی فرانسه زبان با بازی میشل لانسدال، ژان مورو و کلودیا کاردیناله در سال ۲۰۱۲ نمایش داده شد. الیویرا کار خود را «انعکاس بشریت» مینامید و معتقد بود که همه فیلمها نمایندگان غیرمادی زندگی هستند. وی از سایر فرمهای هنری و به ویژه از تئاتر و ادبیات الهام می گرفت. اکثر آثار او اقتباسهای ادبی هستند و منابع اقتباس متنوع او از انجیل تا دانته و میگوئل دو سروانتس را در بر میگرفت.
الیویرا در دو دهه گذشته پای ثابت جشنواره بینالمللی فیلم کن بود سه فیلم او نامزد نخل طلای کن شدند. جشنواره کن نخل طلای افتخاری دستاورد هنری یک عمر را در سال ۲۰۰۸ به الیویرا اهدا کرد و جشنواره ونیز در سالهای ۱۹۸۵ و ۲۰۰۴ شیر طلایی افتخاری خود را به این فیلمساز تقدیم کرد.
گزارش از: ساسان گلفر
انتهای پیام/
- ساک دستی
- ثبت شرکت
- بهترین جراح بینی ترمیمی در تهران
- پالت پلاستیکی
- خرید ادویه
- خرید فالوور واقعی
- فونیکس
- خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز
- آهنگ جدید
- سفارش چاپ پرچم
- تلفن ابری
- صرافی نوبیتکس
- صرافی توبیت
- ال بانک
- انبار هوشمند فلزات گرانبها
- اهنگ جدید
- خرید قهوه
- اخبار بورس
- چک لیست لوازم اسکی
- وکیل
- رزرو بلیط هواپیما
- خرید هاست